Annons:
Etikettavel-och-uppfödning
Läst 949 ggr
Tess21
2017-02-16 08:29

Kinesisk dvärgvaktlar

Hej! Min granne ska kläcka kinesisk dvärgvaktlar som jag sen ska få sköta om när dom kläcks, har bara tagit hand om kycklingar innan så kan inte så mycket om dvärgvaktlar. När dom är nyfödda kan man ta och flytta dom direkt till en annan bur? Ska dom ha en speciell värme? Är det något man ska tänka på? Kan dom äta det kycklingar äter eller äter dom något speciellt? Jag vill det absolut bästa för dom så skulle uppskatta att få info hur jag ska göra doms första dagar :) läst man ska ha vatten i ett burklock för dom lätt drunknar! Hur stort kan dom ha som nykläckta? Dom kan väl inte ha så stort så dom inte hittar mat? :) ska man ha värmelampa eller värmematta? :) Uppskattar all hjälp jag kan få så att dom får en toppen bra start på året! Mina grannar föder upp kycklingar också så dom kan självklart hjälpa mig men dom kanske inte kan ha samma skötsel som kycklingar :) Tack i förhand

👻🌛

Annons:
Maleficum
2017-02-16 09:41
#1

Vet väl inte så mycket att själv föda upp dem (men antar det väl är lika som hönskycklingar). Mina fick alltid gå kvar med föräldrarna (var föräldrarruvade). Nu var det många år sen men har för mig mina fick typ undulatblandning (hade dem tillsammans med undulater), äggfoder och annat sånt man brukar ge "vanliga" mindre burfåglar. De älskade även mjölmaskar! flugor och lite andra former av insekter man kunde få tag på och mata dem. Så gulligt när man gav mamman en mask och hon sen stod med den i munnen och locka till sig kycklingarna!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Irrevirr
2017-02-22 12:35
#2

En viktig sak att tänka på när man kläcker kineser i maskin är att man måste lära dem att äta genom att visa att man pickar på maten med t ex en pennspets. Mina dvärgvaktlar har fått äggfoder och krossad fröblandning då de är så yttepyttesmå. Kycklingfoder borde också fungera om man krossar det till mindre bitar.

Upp till toppen
Annons: