Annons:
Etikettfoder-för-alla-fågelgrupper
Läst 1052 ggr
aliciablad
2/8/17, 10:21 AM

Kostomställning

Efter att ha granskat min själ har jag bestämt mig för att ändra mina fåglars kost! Men då jag bara har haft fåglar i tre år känner jag mig osäker på hur jag ska göra, så alla tips är välkommna. 

Jag har nio undulathanar och sex nyfmer, tre hanar och tre honor(dock är inga av dem i ett starkt par). 

De lever i en voljär i stallet som är i samma storlek som en hästbox inomhus och nästan dubbelt så stor under tak utomhus. Då det många gånger blir kallt i stallet har de såklart värmelampa och det funkar bra! Dock vill jag inte börja "svälta" dem genom att inte ge dem frön förrän det börjar bli varmare då de behöver energin för att hålla värmen. Så nu jobbar jag på noga planering!

Själv går jag i skolan och åker ungefär kl 7 varje dag och kommer hem runt kl 5. 

Idag äter de nästan bara vanliga torra frön då det har varit väldigt svårt att få dem att smaka på annat(inte ens rönnbär som de älskar färska ville de ha frysta). De äter groddat nån gång i veckan och under somamrhavåret tar jag dagligen in växter utifrån såsom gräs, maskrosblad och rönnbär. Vid träning får de såklart hirs och till viss del solrosfrön, men inte så mycket. 

Vad brukar ni grodda? Idag groddar jag deras vanliga blanding(undulatshoppens favoritmix). Vilken sorts pellets rekomenderar ni?Jag vill gärna ha kvar deras frön till viss del då det är viktig sysselsättning. 

Så, hur tror ni att jag kan göra för att de ska äta så bra som möjligt?

Annons:
Maleficum
2/8/17, 12:59 PM
#1

JohannaN kommer säkerligen svara med ett bra inlägg (som vanligt).

Vad jag ger mina kanariefåglar nu är fri tillgång på pellets (för tillfället NutriBirds för kanariefåglar och finkar) och sen får de kanarieblandning som torra frön (men i begränsad mängd för annars äter de inte alla sorterna) och så ger jag blötlaggda och ibland groddade frön och då ofta blandat av deras fröblandning och duvans blandning. Har märkt att de hellre äter av andra fröer om de varit blötlagda först (brukar ha de blötlagda under dagen och sen på "avrinning" under natten och sen ge på morgonen) som de aldrig skulle röra om de var torra.

Sen försöker jag ge en del sallad av olika slag och lite andra frukt och grönsaker men de är främst sallad de gillar att äta.

Nu är ju finkar, i min erfarenhet, betydligt enklare när det kommer till att vänja in pellets. Har alltid räckt att erbjuda dem det tillsammans med sin vanliga mat och de äter lite av varje självmant. Mina undulater var mycket svårare att vänja och det var faktiskt mamma som vande in mina första på pellets (inte så "blödig" så hon kunde ju följa schemat utan problem :P) men när väl dem åt av det var det ju enkelt när det kom in nya fåglar i flocken. För mig har det alltid funkat bäst att börja lära dem med NutriBird pellets, den är rätt färgglad (och stinker tyvärr mer nu än förr) och är väl rätt smaklig, sen kanske den inte räknas som den bästa på marknaden (eftersom den ju innehåller bla lite socker och färgämnen och sånt) men när mina väl lärt sig äta den var det sen lättare att vänja de vid andra sorters pellets. Bruka ibland också blanda pellets i geggor och då slank det oftare ner i början innan de vant sig.

Jag tycker det är rätt skönt att ha fåglar som är vana med pellets och gillar att alltid ha en skål med det i buren. Sen har jag alltid gett av vanliga frön och annat också men då kan man ge det i mer begränsad mängd. En fördel är ju också om man behöver ha fågelvakt kortare tid för det kan vara enklare (speciellt om det är någon som inte är så kunnig) att bara se till att de finns färskt vatten och pellets än att behöva fixa med massa annan mat. Och om de även ska bo hos nån annan under passning kan det ju vara skönt för dem att slippa fröskal ;) men såklart är man borta under längre tid så anser jag att de ska få annat också för tror inte att ren pelletsdiet är nyttig för någon fågel (oavsett art).

Är ju rätt skönt att veta också att de får i sig alla vitaminer och sånt när de äter pellets och det kan ju vara skönt att veta om nån passar dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

aliciablad
2/8/17, 5:40 PM
#2

Tack så jättemycket för tipsen!! Jag ska absolut skriva upp Nurtibirds på min planering! Är det något speciellt som duvblandningen innehåller?

Maleficum
2/8/17, 6:06 PM
#3

Nu senast beställde jag faktiskt duvblandning delux från undulatshopen (min brorsa brukar nämligen beställa harrison pellets till sin papegoja där och hämta på väg hem från jobbet). Den innehåller Vete, Röd sorgum, Majs krossad, Gul hirs, Bovete, Raps, Vit hirs, Safflor, Havre skalad.

Annars har jag tidigare haft prestige duvblandning för tropiska duvor som inehåller vete (30%), gul hirs (18%), durra (13%), milokorn (7%), skalad havre (5%), bovete (5%), paddyris (4%), röd hirs (4%), safflor (3%), hampfrö (3%), kanariefrö (2%), mungbönor (2%); vicker (2%), ärtor (2%)

Dock vill inte min duva äta ärtorna och är egentligen inte så förtjust i veten men kanarierna älskar veten om den är uppblött eller påbörjad groddning (dock vill de inte ha om de grott för länge eller om man ger dem torrt, antar det kanske lite är för de är för hårda när de är torra).

När mamma vande mina undulater vid pellets använde hon sig av denna övergångstabell http://downloads.versele-laga.com/nutribird/bijsluiterENG.pdf

(jag påbörjade några dagar innan och hon fortsatte. Passade på att göra det när jag skulle flytta upp från Skåne och mina föräldrar hämta upp alla djur ungefär en månad i förväg så det skulle bli lättare att städa och sånt för mig. Hade då tre vuxna kaniner, tre ungar från en tjuvparning, kanske 10 undulater (minns inte exakt men vet jag hade tre leveransklara ungar) som de fick ta hand om. Akvarierna blev flyttade i sista flytten så de behövde bara ha hand om det karet som stått hos dem hela Skånetiden).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

aliciablad
2/9/17, 6:36 AM
#4

Vilket bra schema tack! Ska helt klart skriva ner groddfröerna! Tack!

Upp till toppen
Annons: