Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1639 ggr
VolvoCarro
2016-08-25 22:14

Släppa ut första gången

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har 2st Lessons Sparvpapegojor, födda april, hämtade hem dom nu i måndags. Funderade över när det är lämpligt att släppa ut dom ur buren första gången? Och ska jag bara öppna och låta dom klättra ut själva eller låta dom sitta på handen och ta ut? Båda 2 sitter i/på handen både med och utan godis redan… Alla tips mottages tacksamt! 😊 Jag har även fönster utan persienner, tips hur jag ska göra där med…

Annons:
greenseng
2016-08-26 00:21
#1

  Fick av en ren tillfällighet en undulat i bur en gång.

Eftersom jag inte visste ett dyft om fåglar så gick jag till biblioteket och lånade en bok om undulater och började läsa den. Där stod det just det att man skulle låta fågeln vänja sig vid en genom att man sträckte in handen och hade frön i handen. Dock kunde detta ta sin lilla tid.

Och mycket riktigt. Fågeln satte sig direkt på handen och började picka i sig några frön. Sedan sprang den snabbt som attan uppför armen och satte sig på min axel och började picka mitt öra istället.

"Du fungerar ju inte alls som det står i boken", sade jag.
Men det brydde den sig inte ett dugg om. 😃

Alltså… det där med fåglar…

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Snurrig
2016-08-28 11:34
#2

Lite sent svar, du har kanske redan släppt ut dom nu. Är dom trygga och tama så ser jag ingen anledning till att vänta med det.

Jag skulle öppna och låta dom själva välja när dom vill flyga ut. Du kan sätta post-it lappar på fönster utan persienner, och sedan när dom är mer van att vara ute och har lärt sig att det är ett fönster där så kan du ta bort lite lappar i taget under en tid, tills det är helt borta. Jag gjorde så med mina undulater iaf..

Eftersom dom var tama så kan du även ta med fåglarna på handen, och hålla den vid fönstret, så att dom får känna själv med näbben att det är något osynligt men hårt där.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Upp till toppen
Annons: