Annons:
Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 1042 ggr
Galalim
2016-08-08 18:18

HJÄLP MED VANVÅRDAD LOVEBIRD!

Hej,

Som rubriken säger så behöver jag hjälp med en vanvårdad dvärgpapegoja.

Igår(16-08-07) var jag och köpte två underbara fåglar, en dvärgpapegoja och en undulat. Jag märkte direkt att det var något som inte stämde med dessa och tog genast beslutet att ta hem de(bur med enbart en bambu pinne i) då det inte såg ut att de hade det bra hos deras förra ägare, jag kan dock ha fel!

Jag fick höra att dvärgpapegojan hade problem med ena benet och att den var så när hon köpte fågeln. Detta märkte jag av direkt givetvis, efter lite iakttagande såhär på efterhand så märker jag att den biter på sina klor. Den kan inte stå ordentligt och skakar som bara den, så jag undrar vad som kan vara problemet då den biter på båda benen. Den har ganska långa klor och detta kan vara en av anledningarna, men det tvivlar jag på eftersom hon har haft problemet med den i 1,5 år enligt förra ägaren.

Jag hade uppskattat om någon kunde länka bilder på sina dvärgisar och dess naglar:)

Har lagt in en del nya pinnar med dessa är de också väldigt rädda för och håller sig till bambupinnen, än så länge har jag kvar den men funderar på om jag ska ta ut den då klorna inte alls nöts ner på den.

Försökt ge dom Hirskolv, men de är rädda för den :´( och biter den som om det vore något hot inte för att äta den. (får nog ha en massa tålamod!)

Någon som varit med om liknande?

Alla tips välkomnas

//Galalim

Annons:
Shirokaze
2016-08-08 18:26
#1

Jag har tyvärr ingen aning vad som kan vara problemet med fågeln men ville bara flika in och säga att när jag hade fåglar (undulater, kanariefåglar och en zebrafink) så verkade dom inte påverkas av långa klor. Jag hade också en riktig tjock träkvist (björk, i mitt fall) som jag satte såna där "skruvhakar" på och hängde i buren, fåglarna satt alltid på den istället för på dom vanliga burpinnarna.

Angående maträdslan så testa lägga en bit sallad, gurka eller något motsvarande och se om det funkar. :)

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Galalim
2016-08-08 18:49
#2

Tack för tipset @shirokaze, har varit ute i naturen igår och lite idag. Letat en del björk samt äppelträd kvistar. De börjar vänja sig lite vid pinnarna nu iallafall, med det finns fortfarande väldigt mycket rädsla kvar.

Upp till toppen
Annons: