Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1866 ggr
Herplover
2016-06-16 16:30

Förslag?

Jag har länge funderat på att skaffa papegoja och känner att det nu kan vara en bra tid att göra det, men har en fundering. Finns det någon papegoja i typ amazon eller jako storlek som inte skriker så mycket? Jag menar inte bara att göra ljud utan jag menar gallskrika då jag ej tror mina grannar skulle uppskatta det Jag har tidigare erfarenhet med liknade typer av fåglar Mvh MF

Annons:
aliciablad
2016-06-16 17:34
#1

Jag har hört att Pionuspapegojor ska vara ganska tysta. Men de är mindre.

Ixectrona
2016-06-16 23:04
#2

Jakos är inte heller de som gallskriker. Timnehjakon ska dessutom vara bättre på de flesta saker än sin vanligare släkting, stabilare temperament bl.a.

Värst är amazoner, kakaduor och aror bland de större gojorna.

JohannaN
2016-06-17 15:02
#3

Här har jag fått massor av svar på en sida med folk som håller på med dessa arter och tänkte dela med mig av vad dom svarade🙂

Svaren lyder så här och är från både kvinnor och män:
- Jag har en timneh Jako som låter väldigt behagligt kan jag säga. Om man jämför med mina mindre arter (mustaschparakit och conure) så är hans stämma som musik i mina öron.

- De är ju lite olika personligheter, min amazon skriker väldigt lite, han pratar mest.

- Har en blåhuvad pionus som inte låter så mycket.

- Avråd personen från att skaffa fågel i den storleken. Finns ingen garanti att en fågel inte gör sig högljudd.

- Cocos(timneh) skriker inte, men när hon väl gör det(hänt en gång) så hörs det även om man befinner sig utanför huset. Så till skillnad från små fåglar så har de resurserna för att låta när de verkligen vill, och det finns inga garantier på att fågeln ska vara tyst.

- Mina låter högt även när dom är glada och pratar och sjunger. Sen när dom skriker vilket dom gör en del. Säkert bara för att dom kan. Då hörs dom flera kilometer bort. Så mjölnar amazoner kan låta en del.

- Pionusar ska väl vara ganska "tysta" i jämförelse med de flesta andra arter har jag hört.

- Har en blåhuvade pionus som skriker väldigt så fort hon är missnöjd eller ser eller hör något. Har en maximillian som skriker sällan. Är nog olika för olika individer.

Papegojor ska föra oväsen! Hela förmiddagarna här är det party i djungeln - Av lycka å lek! Och då har jag en mindre papegojart. Sen kan man mer eller mindre träna dem att inte skrika efter uppmärksamhet.

Jag har sju jakos och ingen av dem kommer upp i tonläget som tex. Amazon,kakadua,ara maracana eller Meyers papegoja så jag rekommenderar 2 st jakos och en voljär enligt L 80 lagen. Den kan du läsa om på jordbruksverket.

- Problemet är att du inte vet innan du köpt dina fåglar om dom är tysta eller ej.

Tycker att mina Jako ( Grå och Timneh) är relativt tysta fåglar. Gör olika ljud och pratar hela dagarna, men det stör ingen. Gulpannade Amazonen är lika tyst förutom när hon är uppspelt, men det varar Max i några minuter. Den Blåhuvade Pionusen jag hade skrek där i mot hemskt, det skriket kunde nog väcka döda. Så det är väldigt från individ till individ. Men bra att hon frågar innan hon köper en fågel, och man kan väl konstatera att hon inte skall köpa en Kakadua eller Ara i alla fall.

- Jag har en nymfkakadua som kan låta som ett larm och en som inte låter alls mycket eller särskilt högt. Så det är väldigt individuellt. Har hört att vissa pionus arter ska låta mindre.

- Alla fåglar gör höga ljud ifrån sig. Det är ett sätt att kommunicera. Tycker väl att vår Grå Jako låter mindre än nymfarna men hon kan också föra en jäkla låda om hon tycker att hon har blivit orättvist behandlad.

- Rekommenderar också två jakos. Mina har aldrig varit högljudda. Däremot kakaduorna, venezuelorna, de gulnackade, de morhuvade och nymferna kan föra ett hiskeligt liv. Maracanan vi har gör heller inga högre decibel av sig.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Maleficum
2016-06-17 22:50
#4

När min brorsas gulvingade amazon skriker sina jobbiga skrik så hörs det låååååång väg och inte alls mysigt att vara i samma rum som honom, sen kan han vara både högljudd eller mer tystlåten när han sitter och pratar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Irrevirr
2016-06-20 19:38
#5

Det är verkligen sant att det handlar i mångt och mycket om individuella skillnader. Jag har två morhuvade som är väldigt tystlåtna, medan en vän till mig har tre som skriker konstant så det hörs LÅNGT och det går knappt att vara i samma rum som dem. 
En bekant hade en grå jako som hon var tvungen att omplacera för att inte själv bli vräkt, medan den hon har kvar är hur lugn och tyst som helst. 

Även t ex nymfer och katarinaparakiter, som ändå är relativt vanliga att ha, kan leva om något förskräckligt.

Upp till toppen
Annons: