Annons:
Etikettövriga-fågelarter
Läst 2018 ggr
Wellcraft
2016-06-15 18:07

Skrattduvor

Vad rekommenderar ni för bur/voljär till ett par skrattduvor?
Vad anser ni om att ha dem i lägenhet? :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Maleficum
2016-06-15 18:33
#1

Jag hade mina helt lösa hemma. Hade en hörnhylla med fyra våningar där de hade mat och vatten. Annars ska de väl enligt lag ha en bur som är minst 120cm lång om jag inte minns fel.

Tycker dem är såpass lugna att jag inte ser något problem att ha dem i lägenhet (flera av mina ungar jag sålde flytta till lägenheter). Är man rädd de ska störa kan det ju vara en smart ide att skaffa två honor då det främst är hanarna som låter mycket (även om det är rätt dovt läte så det är inte så störande).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Wellcraft
2016-06-15 20:42
#2

#1 Drömmen vore att ha dem lösa! Jag är van vid djur och tycker duvans läte bara är mysigt.
Hur mycket skräpar dem ner och liknande? Är väldigt tålig då jag som sagt är van vid djur, men en ren undran. Enligt min erfarenhet vandaliserar dem inte heller kablar, möbler och liknande som t.ex. papegojfåglar då de ej har samma tuggbehov eller näbb, det lär väl stämma? :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Maleficum
2016-06-15 22:07
#3

#2 De äter ju fröna hela så man slipper fröskal vilket är ett plus (och det som jag tycker är mest skräpigt när det gäller fåglar). Mina höll sig främst på sin hörnhylla och på akvarieramperna så där blev det ju mest att städa eftersom det var främst där dem bajsa. Hade IKEAS billiga dörrmattor (klippte till dem att passa hyllorna) på ställena de satt mest vilket gjorde det enkelt att städa (bara att skaka av bajset eller dammsuga och vid behov tvätta av dem med vatten och sopa eller slänga in i tvättmaskinen på låg temperatur eller unna sig nya).

Vissa växter kunde de få för sig att sitta och pilla i och rota runt i jorden och man fick passa sig med att lämna sladdar framme för dem kunde de få för sig att sno och försöka bygga bo med (främst hanarna). Hade två som gärna följde med in i duschen också och satt på golvet och bada i vattnet som stänkte från mig när jag duscha men övriga föredrog att bada och då allra helst i kaninens eller hundens vattenskål och inte i deras badskål.

Just för att de inte tuggar på saker så förstör de ju inget. Bortsett från att torka lite bajs varje dag (inget jobbigt om man bara har två, kunde bli liite jobbigt när jag hade fyra vuxna och fyra ungar på samma gång och är väl en av få gånger jag önskar de bodde i bur) så är det ju fjädrar och deras lite fina damm som hamna lite här och var (men det gör det ju även om de bor i bur).

Sen bodde mina ute i voljär på sommaren för vi hade för litet hus för att dem skulle få plats inne med oss människor, papegoja, hundar (katten och kaniner fick också bo ute) och det gilla dem, speciellt regnväder så satt de ofta ute i regnet.

Har frigående kanin inne (och hund) och här har det faktiskt alltid varit skräpigast pga kaninen för han drar runt höet eftersom det fastnar i hans päls (är angorakanin) och det var betydligt skräpigare och mer städande när jag hade undulater som faktiskt bodde i bur.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Wellcraft
2016-06-15 22:42
#4

#3 Åh tack! Nu blev man taggad. Har en lejonhuvad kille här hemma och han drar också omkring en del, lösgående så gott det går och ska snart bojkotta buren mot en kattlåda med huv istället är det tänkt.
Skrattduvor verkar ju vara perfekt

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2016-06-15 22:55
#5

Vad skiljer serbiska högflygare & turk duvor m.m ifrån skrattduva? Rent temperamentsmässigt m.m.? :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Maleficum
2016-06-15 23:20
#6

Skrattduvor och turk duvor (dove på engelska) hör båda till släktet turturduvor och beroende på vart man läser så finns det teorier om att det finns korsningar mellan dessa i fångenskap (man är väl egentligen inte helt säker på vilken art skrattduvan huvudsakligen härstammar ifrån vad jag förstått det) men eftersom turk duva häckar i Sverige är det väl inte ens tillåtet att ha dem som burfågel. Högflygare och andra typer av brevduvor (pigeon på engelska och härstammar väl alla dem raserna från klippduvan) är väl mindre lämpliga att ha inomhus och vill väl oftare bo i större flockar och har ett större behov av att flyga.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: