Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 3921 ggr
gickan87
2016-06-09 16:33

Behöver tips på bra första fågel

Familjen är sugen på att skaffa fågel men vi vet inte vilken? En fågel i lite större storlek, som gillar mänsklig kontakt och lätt blir tam. Inte så lättskrämd då barnen kan vara lite framfusiga ibland. Allmänt lättskött fågel alltså :) Öppen för alla förslag så vi kan börja läsa på :D

MVH Erika :)

Annons:
Daisy ;)
2016-06-09 16:48
#1

Rödpannad kakariki är det första jag kom på :) Den är pigg nyfiken och väldigt busig! En väldigt mysig fågel och en fågel som dina barn lätt skulle kunna uppskatta! :D

gickan87
2016-06-09 18:32
#2

Har tidigare funderat på zebrafinkar, undulater eller helst nymfkakaduor. Rödpannad kakariki var något nytt :)

MVH Erika :)

Irrevirr
2016-06-09 22:46
#3

Skrattduvor är den ultimata familjefågeln skulle jag säga. Lite större och är toksvår att misslyckas med. Skräpar mindre än andra fåglar också eftersom de inte skalar sina frön. Blir enormt tama, låter inte illa och låter sig lugnt gosas med. Kan inte bitas heller och är inte stressiga.

Maleficum
2016-06-09 22:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Jag skulle rekommendera skrattduva ("trolleri duva" då vita varianter är de duvor som oftast används under trollerishower) speciellt om man vill ha någon lite större fågel som inte är lättskrämd och som lätt kan bli tam. En fördel är ju att de äter hela frön också så man slipper fröskal. Väldigt enkla fåglar som inte kräver allt för mycket och är lätta att få nöjda.

Jag hade mina boende lösa inomhus utan bur och de funka fint med barn, hundar och kaniner. Tycker ibland de kan vara lite för orädda (brydde sig inte om katter som låg på taket på utevoljären, däremot var de livrädda för igelkottar) och har skrämt min inneboende hund genom att inte flytta på sig när han försökte jaga dem (vilket han aldrig försökte igen efter det). Vill gärna vara med och sitter gärna på datorskärmen när man är vid datorn eller sitter med mitt i maten om man äter. Även individer som inte är handtama eller väldigt nervösa (haft en sån individ under tiden jag hade skrattduvor, de flesta är lugna) vill gärna vara nära ändå och se vad man gör. De gillar att spatsera runt och utforska på golvet och även om de kan flyga och kan vara rätt bra flygare så brukade iallafall mina föredra att spatsera runt i största möjliga mån och bara flyga när de verkligen behövde.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JohannaN
2016-06-09 23:47
#5

även bourkes parakiter är en väldigt tystlåten och trevlig liten fågel som är väldigt nyfiken av sig och kan bli väldigt tama, tänk på att alltid skaffa två är mitt tips🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

aliciablad
2016-06-10 08:49
#6

Jag har två skrattduvor och hanen låter en del på nätterna… Vet inte om det är så i regel men kan vara bra att ha med i beräkningen!

Annons:
Maleficum
2016-06-10 09:25
#7

#6 Vet faktiskt inte då jag aldrig blev väckt av mina (och jag är lättväckt) men det hände nog att hanarna kunde hoa till nån gång på natten speciellt sommartid.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Bloopii
2016-06-10 14:10
#8

Katarinaparakit (lineolatedparakeet, på engelska) kan jag varmt rekommendera. Lika stor som undulater. Deras ljud låter som marsvin. Är en bra lägenhets fågel låter lite. Finns en Facebook grupp som heter vi som älskar katarinaparakiter.

Bloopii

Daisy ;)
2016-06-10 14:41
#9

Hur stor fågel hade du tänkt dig? Större än kanariefåglar eller undelater? :) Jag tycker fortfarande att du ska satsa på en rödpannad kakariki men det är upp till dig! :)

gickan87
2016-06-11 17:14
#10

#9 Jag vill ha en nymfparakit/nymfkakadua. Men vet inte om den är så tyst så den inte stör grannarna? Dem i djuraffären har varit tysta och lugna vad jag sett.

MVH Erika :)

aliciablad
2016-06-12 17:21
#11

Understimulerade nymfkakaduor kan låta otroligt mycket, men om fåglarna har mycket att göra så är det nog inget större problem!

gickan87
2016-06-12 18:42
#12

#11 Hur mycket stimulans behöver dem? Hade tänkt mig 2 hanar, dem kommer vara ensamma dagtid då vi jobbar men kvällstid har vi tänkt hålla på mycket med dem. Dagliga flygturer på minst 2 timmar. Visst finns det leksaker man kan sätta in i buren som dem kan aktivera sig med?

MVH Erika :)

Irrevirr
2016-06-13 07:43
#13

Vill du ha tystlåtna nymfer så satsa hellre på två honor. Visserligen är det individuellt men man kan definitivt säga att hanar i regel låter mer. Jag hade en nymfhane som konstant satt och skrek så det gjorde ont i öronen. Han trivdes visserligen inte hos mig och det blev en ohållbar situation med min andra nymf då, så Rudde fick ett nytt hem med en annan nymf men tydligen skrek han lika mycket där. 

Jag kommer definitivt envist fortsätta rekommendera skrattduvor. De är de underbaraste fåglar jag haft men folk har svårt att komma att tänka på dem för att de är så insnöade på allt papegojlikt och färgglatt, vilket jag själv inte direkt anser vara det viktigaste. För mig är det absolut viktigast, om jag ska ha en ren sällskapsfågel, att den har ett trevligt ljud, är snäll, skräpar så lite som möjligt, inte bits och att den går att hantera. Visst är det trevligt med fåglar som flyger omkring men med duvor minimerar man risken att få en fågel som kraschar i rutan, får beteendeproblem eller försvinner helt om man i fel ögonblick råkar öppna ett fönster eller en dörr. Plus att de blir så galet tama och dessutom verkligen aldrig bits. 

#12 Det finns en hel del leksaker som fåglarna kan aktivera sig med och det finns ännu mer som man kan bygga själv. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: