Annons:
Etikettparakiter
Läst 2854 ggr
Starnast
2016-06-08 09:52

Olagligt att ha flera arter?

Fick en kommentar att det är olagligt att ha flera arter om Man har en av varje, stämmer detta :) har försökt leta efter någon lag men inte hittat? Tänker att om fåglarna går ihop borde det väl funka fast de är olika arter :)?

Annons:
Maleficum
2016-06-08 10:16
#1

Vad som står i lagen är detta:
"1 §
Sällskapsfåglar av arter som i naturen inte lever solitärt ska hållas i par eller i grupp i ett gemensamt förvaringsutrymme . Individtätheten ska anpassas så att fåglarna inte stressar eller skadar varandra. Om en fågel är onormalt aggressiv mot andra fåglar så att det finns en uppenbar risk att den skadar dem, får den utan hinder av första stycket hållas ensam i ett separat utrymme. Den ska dock kunna kommunicera visuellt och verbalt med en eller flera individer som tillhör samma art eller släkte. Första stycket gäller inte om burfåglarnas behov av att vara tillsammans med andra fåglar istället tillfredsställs genom kontakt med människor.

Allmänna råd till 6 kap. 1 §
Om det är nödvändigt för att undvika onödig stress, när fåglar hålls i separata utrymmen, kan man avgränsa burarna så att fåglarna har möjlighet att välja om de vill exponera sig för varandra eller inte. Om fågelns behov av social kontakt ska täckas av en mänsklig kontakt bör det sociala umgänget med människan vara av en omfattning som säkerställer att inga onormala beteenden orsakad av bristande social kontakt uppkommer."

Man får ju tänka på att även om fåglar är fåglar så innebär ju inte de att de automatiskt får ett utbyte i form av sällskap med varandra om de bor ihop precis som att alla typer däggdjur inte får sällskap av andra typer av däggdjur om de bor ihop även om de kan tillbringa tid på samma yta på ett fredligt sätt. Olika arter av fåglar har ju olika behov och olika sätt att kommunicera. Så om det är lagligt eller ej beror ju helt på vad för arter du tänkt ha tillsammans? Men sen är ju en liten undran om varför du enbart vill ha en av varje art?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Starnast
2016-06-08 10:24
#2

Tack för snabb svar! Har en kakariki nu och har fått frågan om att ta över en nymfparakit men blev så osäker när jag fick höra att det inte var lagligt nämligen!

aliciablad
2016-06-08 15:19
#3

Jag har olika arter i samma voljär och de är väldigt ointresserade av varandra eftersom de har sina artfränder att umgås med!

Ixectrona
2016-06-08 23:31
#4

Det är inte olagligt att ha flera olika arter, det är olagligt att inte ge fågeln tillräckligt med sällskap.

Med min långa erfarenhet jag kan garantera att min vitbukspapegoja inte lider av att vara den enda av sin art här, medan min andra fågel nog hade mått bättre av artsällskap från början. (Däremot är hon så gammal och satt i sina vanor att hon nu inte accepterar nya fåglar.)

Upp till toppen
Annons: