Annons:
Etikettparakiter
Läst 1549 ggr
Starnast
2016-04-12 20:18

Flera kakarikisar - ljudnivån

Måste bara kolla om någon har erfarenhet av kakariki? Har 1 hane. Vill köpa en till. Blir ljudnivån på dessa två större om de "hetsar" varandra eller är det bättre med två. Bor i lägenhet och just nu skriker vår kille ganska mycket ibland :D Tack för svar :)

Annons:
BlueAmazon
2016-05-10 11:04
#1

Har ingen erfarenhet av just kakariki, men ljudnivån behöver inte nödvändigtvis bli högre. Givetvis låter alla fåglar när dom leker. Alla fåglar hetsar ju upp varandra ibland, till exempel när dom leker eller har sätt något i ett fönster eller något liknande. Om han skriker mycket kan det vara många faktorer som spelar in som borde ses över. 1. Han försöker få din uppmärksamhet och kommunicera med dig. 2. Känner sig ensamn och vill ha uppmärksamhet. 3. Har för lite stt sysselsätta sig med. Enlight svensk lag så får man endast äga 1 fågel om du kan tillgodose alla fågelns behov av socialt umgänge under alla fågels vakna timmar. Det vill säga att fågel inte ska vara själv. Annars är det lag på att man ska ha minst 2. Oavsett så är 2 stycken bättre. Tänk som så att det blir dubbelt så roligt för din hane. Alla fåglar bildar par och lever i stora flockar i det vilda ju. Jag tycker inte du ska vara rädd för att skaffa en till! :)

Irrevirr
2016-05-10 18:13
#2

Kakariki ska ju vara en relativt tystlåten art och de jag känner som haft kakariki har inte haft problem med ljudnivån. Det jag kan tänka mig är att din kille skriker just på grund av ensamheten.  Jag hade en nymf som skrek konstant för att han inte trivdes med sin kompis.

Upp till toppen
Annons: