Annons:
Etikettparakiter
Läst 2214 ggr
cujo99
2016-04-04 14:50

Nympkakadua

Hej

Har precis skaffat 2st mysiga Nymfkakaduor. Jag ger dem maten som de hade med sig men skulle vilja veta vad som är bäst. Jag tänkte försöka få dem att äta lite färska grönsaker och frukter. Har läst att solrosfrön är lite väl feta så jag tänkte om det finns foder som inte innehåller solrosfrön och så kan man ge dem de som godis istället. Eller?? Bara jag har ett frö i handen kommer de och äter i handen från första dagen. Till och med i bilen på vägen hem. Tar gärna emot tips då vi är ny i branschen. Pratat med flera på vår lokala zoo butik men de vill bara sälja fodret som de har i butiken.

Gärna aktivitets tips.

Annons:
starhawk
2016-04-04 15:11
#1

Nymfkakadua är bara ett modeord, på min tid var det ingen som kallade den för något annat än Nymfparakit som är dess egentliga namn. Fågeln ifråga är en fröätare alltså skall den ha frön. Att solrosfrön är lite feta är bara bra fåglar har en hög ämnesomsättning och behöver därför mycket energi och fett innehåller tre gånger mer energi än kolhydraterna i frukt, dessutom är flera vitaminer fettlösliga och finns inte i frukterna. Jag hade nymfparakiter under ett antal år och dom mådde hur bra som helst på frödieten, liksom dom ungar dom fick. Sluta upp med att försöka mata dom med frukt och grönsaker, dom är fröätare punkt! Veterinärerna har nog problem med vegetarianer som matar sina katter med vegetabilier med undernäring till följd, dom behöver inte få undernärda fåglar också.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

cujo99
2016-04-04 15:25
#2

Jaha jag har läst att de har nya bevis på att de är en kakadua inte en parakit men vad vet jag? Det var i alla fall ett svar med ord och inga visor. Själv tycker jag att pellets är helt fel att ge som många försöker ge. Mot mitt sett att se på foder för alla djur.  Så absolut frön!

aliciablad
2016-04-04 15:28
#3

Det är en kakadua, och därför borde den kallas för det.. 😉

kiwo
2016-04-04 18:42
#4

Oj oj oj… Först och främst är det bevisat att nymfkakaduan tillhör släktet Kakaduor, så något modeord vet jag inte om det är. Solrosfrön är enbart bra att ge fåglar som lever i voljär och ska övervintra utomhus på vintern. Dom får då mer fett och håller värmen bättre. Sedan kan man självklart erbjuda solrosfrön någon gång ibland och som ett godis i tillexempel fodersök leksaker. Solrosfrön blir också oftast en favorit bland fröerna och då väljer dom självklart att enbart äta det godaste. Vem gör inte det? Det är sant att nymfkakaduorna DELVIS är frö ätare. Främst under den torra perioden, men sedan äter dom det mesta som finns till hands dvs, frukt, grönsaker, små insekter osv. Fåglar i fångenskap som enbart äter frön får oftast vitaminbrist som kan leda till många olika svåra sjukdomar. Så ha en varierad kost till dina fåglar, det är mycket viktigare än vad man tror! #1 Dina värderingar låter ganska gammalmodiga och stämmer inte riktigt överens med det man vet idag. Veterinärerna har också fullt upp med att ta hand om undernärda fåglar som har alla möjliga problem på grund av okunskap. Jag rekomenderar TS att läsa #JohannaN artiklar om mat till burfåglar så blir man lite klokare i denna matdjungel! Lycka till!

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Rinketonke
2016-11-04 15:51
#5

När jag adopterade min ena Nymf hade ägaren bara matat kullen med solrosfrön, alla fåglarna var på tok för överviktiga. Nu har jag haft henne i 2-3 månader och hon är i mycket bättre form men det står tydligt på flera sajter att fåglarna behöver mer än frön att äta. Man behöver inte stoppa i de frukt om de inte vill ha det men blanda åtminstone i lite fågelpellets eller ge de någon kalkstens pinne att gnaga på, dessutom hjälper snäckskal/sand blandning fåglarna att smälta ner maten. Båda mina Nymfer hade diarré men blev mycket bättre i magen efter att jag lät de tugga i sig lite fågel sand. Om man dessutom är orolig att det ska bli stökigt kan man ju köpa fågel sandpapper som man kan vira runt någon gren, det är en av mina Nymfers favoriter! De kommer genast springande när jag sätter upp det och de både slipar näbben och äter sanden av det. Dessutom rekommenderar jag Hirskolv som godis fåglarna älskar det.

Hildgrim
2016-11-04 23:34
#6

Nymfkakadua bytte namn från nymfparakit 1987. Men visst tycker man att 30 år är lite så kan man kanske se det som ett modeord. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: