Kakaduor

FågelFråga

2016-01-19 17:44 #0 av: CayKantos

Undrade om det gick att träna en Nymfkakadua till att bajsa på speciellt ställe så att man inte behöver vara rädd för att den skiter i hela huset när man vill släppa lös den Cool Samt om man kan lära den att komma på inkallning? 

Är inte så kunnig på fåglar om ni skulle undra Lipar

Just another crazy animal lover Skämtar

Medarbetare på Terrier iFokus, kom gärna in och kika!

Anmäl
2016-01-19 18:24 #1 av: Mitchan

Absolut! :) Inkallning kan alla mina fåglar (förutom just nymferna... men jag har inte tränat så mycket med dom än så det är därför haha) och det har gått väldigt smidigt att lära in. 
Toaträning har jag inte gjort med flit men vet andra som har gjort det och lyckats bra. 
Själv hade jag en dvärgpapegoja när jag var lite yngre, och när han klev upp på mitt finger eller gjorde nåt jag ville att han skulle göra så brukade jag säga "tack" och ge honom ett solrosfrö. Well, han brukade även sitta på min datorskärm rätt ofta, och när han bajsade på min dator så sa jag ofta "jaha, tack då!" sarkastiskt till honom. 
...Fåglar är inte särskilt bra på sarkasm, för snart hade han lärt sig att bajsa på datorn var något bra, så han flög till slut alltid och satte sig på datorn för att bajsa, varje gång han var nödig. Gapskrattar

Anmäl
2016-01-19 18:26 #2 av: kiwo

Man kan lära dem det mesta! Dock så kan det uppstå problem när man "pott-tränar" dem. I värsta fall kan det leda till förstoppning eftersom gojan väntar på ditt kommando att den ska bajsa. Jag vet faktiskt inte om den skulle flyga till ett särskilt ställe utan kommando då de bajsar väldigt ofta. Inkallning är ett vanligt trick!

Anmäl
2016-01-19 18:34 #3 av: Mitchan

#2 Vad jag vet lär dom flesta fågeln att flyga till bajsstället (t.ex buren eller en sittställning) när dom behöver bajsa, helt utan kommando. Det brukar heller inte vara några problem med att bajsa när dom är inne i buren sen då det är ett helt annat scenario. 
Inne i buren = bajsa var som helst
Utanför buren = bajsa på ett ställe. 

Det man gör tror jag är att räkna ut när fågeln ska bajsa och när man tror det är dags lyfter man den dit man vill att den ska bajsa, och hämtar tillbaka den när den väl har bajsat och så får den kanske nån godis eller så. Inget kommando, inget klickerklick, osv, utan bara associationen av att "jaha, här brukar jag vara när jag bajsar... det är nog här jag SKA vara när jag bajsar". 

..Nu har jag visserligen aldrig toatränat nån fågel själv och aldrig känt något som helst behov av att göra det så jag har inte kollat upp det särskilt noga men det är iaf uppfattningen jag har fått när jag hört folk prata om det i förbifarten haha 

Anmäl
2016-01-19 18:52 #4 av: CayKantos

Nä vill inte säga åt att den ska bajsa :P

Vill bara den ska flyga in i sin bur och bajsa om den är nödig! 

Tack för alla svar!

Lite nyfiken på att skaffa fågel men vet inte helt än då jag inte är så glad för när dom flaxar runt. :P

Anmäl
2016-01-19 18:59 #5 av: kiwo

Jo, jag har också fått den uppfattningen, men att även folk avråder det p.g.a förstoppningen. Men då var det just att fågeln vänta på att nån ska säga "bajsa" och den kan spara sig tills han får höra det. Men då handlar det om hur man lär in det. Om man bara lyfter dit den till ett visst ställe var tjugonde minut borde den lära sig och inte vänta på något kommando. Det känns ganska komplicerat men Parrotwizard på Youtube förklarar det hela väldigt bra!
Mina bajsar varsom, blir att man får vara snabb med papper istället. ;)
Dock tycker jag inte det är värt arbetet... Då är det roligare att lägga energi på andra trick.

Anmäl
2016-01-19 19:03 #6 av: Mitchan

#4 Tja, det blir ju väldigt mycket flaxande med fåglar ärligt talat haha. Mina nymfer är lekfulla och flaxar dessutom gärna omkring med vingarna när dom sitter still också ;) haha 
...Men jag antar att man vänjer sig? :P Jag har visserligen själv aldrig haft något emot lite runtflaxande, men nu på sistone har det blivit så illa för mig att jag regelbundet blir träffad i ansiktet av duvor på stan. Dom är nog vana vid att folk hoppar undan när dom kommer flygande - själv reagerar jag inte ens längre haha. 

#5 Ja, det lär ju bero helt på hur man lär in det! Sen går det nog inte lika lätt med alla fåglar heller. Men jag håller med, fågelbajs är ändå rätt lättstädat när det är nybajsat och det är såå mycket mindre ansträngande att bara städa efter dom än att toaträna! :)

Anmäl
2016-01-19 19:11 #7 av: CayKantos

#6 Tjo, det är mest för att jag har vart i stora fågelvoljärer och en djuraffär vart dom flaxar så mycket att jag inte kan andas Pustar Astma problemer... Men en eller två fåglar hemma borde inte vara några problem!

Går det egentligen bra bara att ha en fågel eller är det smart att skaffa två? Två honor? två hanor? en av varje? Kommer ju även ha råttor, hund och katt den kan få leka med Gapskrattar Nää skojar bara Cool

Anmäl
2016-01-19 19:29 #8 av: Mitchan

#7 Två är helt klart bäst, i naturen så är dom praktiskt taget aldrig någonsin ensamma, medan om enda partnern är en människa blir det oftast rätt många timmar i ensamhet. Dessutom är det jättenyttigt att få umgås med en artfrände som talar ens språk så att säga! :) Jag TROR att nymfer generellt går ihop oavsett kön (beroende på personlighet hos individen då, men är den van sen tidigare att sitta ihop med andra nymfer borde det funka). Jag har två bröder och det funkar utmärkt än så länge, dom gosar och putsar varandra, sover tillsammans och leker alltid med samma leksaker samtidigt osv. Pluttisar. Kär

Anmäl
2016-01-19 19:46 #9 av: CayKantos

Om man har en hona och hane, borde man då skaffa från olika föräldrar så att man inte risikerar inavel? Hur gör man för att dom inte parar sig om man har hona och hane?

Anmäl
2016-01-19 20:39 #10 av: kiwo

Tre av mina 4 nymfer är syskon varav 2 av syskonen är ett par. Jag kommer aldrig att avla på dem. Men dock så parar de sig, bara man inte sätter in någon holk eller något annat mysigt kryp in som honan kan lägga ägg i. Om honan ändå skulle lägga ägg i en matskål eller något liknande är det viktigt att man tar bort ägget snabbt!

Förtydligande:
De kommer att para sig men det är ingen fara så länge de inte får häcka.

Anmäl
2016-01-19 20:41 #11 av: CayKantos

Ok, så det är inget problem att dom parar sig, hur ofta ca lägger dom ägg, lite jobbigt att skula leta efter ägg varje dag ;)

Anmäl
2016-01-19 20:53 #12 av: kiwo

Honan lägger inga ägg om hon inte får tillgång till holk. :)

Anmäl
2016-01-19 20:57 #13 av: CayKantos

Men du skrev ju "Om honan ändå skulle lägga ägg i en matskål eller något liknande är det viktigt att man tar bort ägget snabbt!"

Så om man hade holk då, hur ofta ville hon lägga om man tog bort? typ varje dag?

Anmäl
2016-01-19 21:16 #14 av: kiwo

Jo men det är inget man behöver oroa sig för eftersom det händer väldigt sällan, mycket vanligare bland mindre fågelarter som finkar.

Honan lägger ca 1 ägg per dag tror jag.

Anmäl
2016-01-19 21:25 #15 av: CayKantos

Ok tack :)

Blir nog två av samma kön då!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.