Annons:
Etikettpapegojor
Läst 2345 ggr
axa
2015-11-19 16:04

Art som passar mig?

Jag har planer, på att efter råttorna gått bort om ca ett eller två år, skaffa papegoja. Jag kommer börja med en fågel och planerar sedan på att utöka.

Är just nu intresserad av Senegalpapegoja (morhuvad). Söker dock efter lite fler alternativ. Önskar att arten är någorlunda tystlåten, dvs inte tjattrar dagarna i ända som Undulaterna och inte skriker för mycket (detta får gärna tas ur egna erfarenheter och jag vet att det även är individuellt, men ofta även lite artrelaterat). Ej intresserad av Nymfparakit.  Gärna i storlek till den morhuvade eller lite större. 

Jag har inga större erfarenheter av papegojor, men min kära mor har. Hon har bl.a haft uppfödning av undulater och tagit omplaceringar. Som mest samtidigt hade hon 18 undulater. Hon har även haft kanariefågel, vittofskakadua och en mellanstor parakit vars riktiga namn jag inte kan minnas just nu.

Voljär är inga problem med, jag har koll på jordbruksverket och hade tänkt ha fågeln friflygande inomhus om den klarar av det (med tillgång till voljär). 

Vilken/vilka arter skulle du kunna rekommendera till mig? Finns uppfödare du kan rekommendera så får du gärna länka hemsidor (gärna i eller i närheten av Stockholm), länka gärna artbeskrivningar också.

Annons:
Ixectrona
2015-11-19 18:33
#1

Meyers och brunhuvade är släkt med morhuvade, men inte lika tuffa och "terrieraktiga". Samma med rödbukade (där även hanen har fina färger, och man ser lätt vem som är hane och vem som är hona), och de sägs vara mer pratsamma.

Vitbukspapegojor (svarthuvade och rosthuvade) är också i samma storlek och typ som morhuvade (dock från Sydamerika, inte Afrika), och enormt lekfulla.

Alla de här fåglarna är rätt ettriga om man jämför med stora aror eller jakos exempelvis, och terrieraktiga, men de morhuvade är ofta tuffast. Också är alla kapabla av gälla skrik, men inget så högt som en kakadua, eller irriterande som en solparakit.

Vitbukspapegojor heter "caique" (black-capped och white-bellied, respektive) på engelska, sök på YouTube och ta en titt.😉

Maleficum
2015-11-19 18:53
#2

På min gymnasieskola hade vi massor av olika gojor och bland dem en morhuvad liten filur. Han stack ofta ut huvudet genom gallret och ville bli gosad med så vem som helst kunde gå och klia på honom men han var alltid lite djävlig för helt plötsligt kunde han hugga efter en och med den vassa näbben resultera det nästan alltid i blodvite!

Katarinaparakit ska vad jag hört vara tystlåtna och väldigt trevliga. (ingen egen erfarenhet av dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

axa
2015-11-21 12:36
#3

#1 Okej, tack! Har kollat lite och nu ramlat in lite på bronsvingad pionus.  Hur är den bronsvingade pionusen, får känslan av att de är ganska lugna av sig?

Men har några alternativ jag får hitta fakta om och kolla videor på. Alternativen känns som härliga fåglar att handskas med.

#2 Ajdå, något jag också tänkt på är hur man på ett snällt men bestämt sätt tillrättavisar en fågel som t.ex bits, nafsas? 

Två Katarinor har min kusin, men de var inte pålästa om fåglar och gjorde ett impulsköp. Båda är otama och intresset för dem är lågt. Sist jag träffade dem hade dem planer på att sälja. Av vad jag sett när jag träffat dem, tror jag inte katarinor är min typ av fågel.

Maleficum
2015-11-21 12:54
#4

http://trainedparrot.com/Biting/ Inte haft tid att läsa allt men kanske är något som hjälper?  Samma har gjort en video om just mindre papegojor https://youtu.be/Taov-BD4AOA

Hoppas din kusins katarinor får hamna i nåt nytt hem med någon som uppskattar dem =D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ixectrona
2015-11-22 23:46
#5

Jag har kollat på bronsvingad pionus, men i Rosemary Lows ganska färska bok (och hon är väldigt kunnig) så sägs det att de är väldigt lättstressade (de har ett beteende då det låter som att de har andningsbesvär, men det är stress), och passar kanske inte så bra som sällskapsfåglar för det.

Irrevirr
2015-11-23 03:26
#6

Pionuspapegojor i allmänhet sägs vara lugna, tystlåtna och närmast den idealiska lite större gojan. Inte lika stor som de riktigt stora men större än långvingarna. Det finns ju några fler arter att kika på än just bronsvingad. 
Själv har jag två enormt lugna och trevliga morhuvade papegojor. I min papegojbekantskapskrets kallar vi dem annars på skämt för mordhuvade. Mina liknar inte de övriga tre morhuvade jag känner, om jag säger så. 
Annars skulle jag kika på just brunhuvade och meyers, som nämnts tidigare. Vitbukarna är väldigt aktiva och lekfulla fåglar, så de kräver ju också sitt…

Annons:
Upp till toppen
Annons: