Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1123 ggr
kiwo
2015-11-15 23:29

Nytt tillskott i familjen

För cirka 1 dag sedan kom jag hem med en liten filur. Japp, en liten nymfunge på 8 veckor! Världens sötaste och lugnaste… Köpte hen från Kicki på blomedallife. Väldigt vacker voljär med massor av fåglar. Jätte mysigt ställe och Kicki var jätte trevlig! Om du nån gång ska köpa en nymf/undulat är det därifrån! Tänkte lägga ut bilder och text om hur det går för Currie (som hen ska få heta) gällande tämjningen. Hos Kicki satt Currie med sina två andra syskon och var inte det minsta tam. Men Kicki konstaterade att hen skulle bli mycket lugnare när han får vara själv ett tag. Och så rätt hon hade! Igår kväll nät vi kom hem runt 18 fick han sitta lugnt i sin bur. En timme senare lade jag in handen i buren för att se hur Currie skulle reagera och faktiskt var hen mycket lugnare men fortfarande skeptisk mot handen. I dag det första jag gjorde var att stoppa in handen i buren igen med en hirskolv i högsta hugg. Efter lite tvekan började hen (det blir mycke Hen, egentligen så tycker jag inte om ordet men kommer väl till pass då vi inte vet könet än) smaka på hirsen och helt plötsligt hoppade han upp på handen. Dagen gick och jag fortsatte att träna med Currie. Så nu var det inga problem att sitta på handen och äta hirskolv. Tog ut hen ur buren och satte mig i soffan. Lugnt putsade sig Currie på min hand mellan varven hen knaprade på godiset. Har även fått klia i nacken. Och inte är hen lättskrämd heller, har gått runt med Currie på handen och då sitter hen snällt kvar. Allt detta på EN DAG! Jag är faktiskt förvånad själv. Har även introducerats för de andra flygande kompisarna här hemma. Avgudar dig som orkade läsa hela texten! Lägger upp bilder vart eftersom som vi lär oss nya grejor.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Annons:
kiwo
2015-11-15 23:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tredje gången på handen!

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kiwo
2015-11-15 23:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och ett litet ställe på mitt skrivbord som man kan sitta på… Otroligt, nu går vi upp på fingret när kommandot "upp" hörs. Fjädrarna på brösten plockade pappa bort när han skulle ut ur boet. Men är på god vägg att växa tillbaka.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Mitchan
2015-11-16 00:37
#3

Åh, vad roligt! Mina nymfbebisar kommer också från Blomedallife, vilka är Curries föräldrar? :D 
Underbart med snabba framsteg 🥳

kiwo
2015-11-16 15:55
#4

Visst är det underbart! Om jag inte minns fel så är det Freddys (vithuvad) och Adas (lutino) unge.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kiwo
2015-11-16 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Idag har vi kommit varandra ännu närmare… Kan röra vingar samt klia i nacken hur jag vill! Har även bytt namn till Chiquito (uttalas Chikuito). Passade bättre in med de andra fåglarnas namn.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

JohannaN
2015-11-17 23:21
#6

men vad roligt🤗 sicken sötis❤️

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
Upp till toppen
Annons: