Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 1709 ggr
kiwo
11/1/15, 1:25 PM

Köpa ny bur

Hade för att par månader sedan en fin voljär i trä. Den blev ganska snabbt nerflisad trots att jag säkrade den med nät överallt. Men då tar de bort häftklamrarna så nätet lossnar *suck*. Nu har de fått bo i en "så länge bur" tills jag får råd att köpa en ny ordentlig men framför allt inte ät bar! Igår fick vi spontan besök och en av de köpte en tavla av mig. Så därför har jag nu råd att köpa en ny bur! Men vilken? Har tänkt att beställa från flexipet. Antingen beställer jag deras 160 bur. (160x90x100 tror jag) Eller beställer jag en "voljär" som är 150x100x180. Fördelar med bur är att de kan vara på burets tak när de är ute plus att det är enklare att hålla rent. Fördelen med en liten voljär är att det känns större och rymligare och går att inreda roligare… Så vad skulle ni gjort? Kom gärna med andra idéer och tankar!

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Annons:
BlueAmazon
11/2/15, 5:11 PM
#1

Jag skulle välja voljär. (Har voljär nu.) Precis som du säger så finns det mycket fina möjligheter med inredning i en voljär. Större. Luftigare. Och plats för mer lek och mat. Var fågel kan hitta sin favorit plats. Man kan även ställa in en massa grenar som man kan fästa i en julgransfot. Hänga små "stockar" från taket och massa roligt. Tycker du ska satsa på voljär. Ska man ändå köpa ny så kan man lika väl ta det bästa så man inte ångrar sen :)

kiwo
11/2/15, 8:59 PM
#2

Jag kommer troligtvis beställa aluminiumprofilerna samt kopplingar och bygga själv då jag kommit fram till att jag kan bygga minst 4 voljärer på 2 kvm för samma pris som 1.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kallepudas
11/9/15, 11:16 PM
#3

Köper du profilerna på ett varuhus som säljer metaller som plåt & rör och sådant så kommer du undan mycket billigare. 

Metallservice heter ett som finns i stockholm & göteborg. Finns sedan andra sådana företag nästan i varje svensk medelstor stad .

30kr metern kan du ungefär räkna med då istället för flexipets 46kr.

kiwo
11/10/15, 1:28 PM
#4

Tack så mycket! Googlade innan men hittade inga företag som sålde aluminiumprofiler. Har sett hur fina burar du byggt! Har du några bra tips eftersom jag aldrig gjort detta förut. Några misstag du gjort som jag kan lära mig av? Hur kapade du profilerna? Och till sist, vet du vad företaget heter som tillverkar kopplingarna?

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kallepudas
11/10/15, 7:51 PM
#5

Jag kapade profilerna med en geringssåg med blad för att såga metall.(använd hörselskydd) 

Finns ju maskinsågar men dom kostar ju ett par tusen så inte direkt värt att köpa sådan för att bara bygga en eller tre burar.

Ackurat heter företaget som tillverkar kopplingarna och dom finns i småland. Att köpa styckevis blir dyrare där eftersom dom då tar betalt för öppnad förpackning. Kopplingarna i plast är inte så dyra så har man tänkt att bygga på lite och även kanske bygga voljär eller bur senare så kan man ju köpa en förpackning av varje modell av koppling. Dom finns även metallförstärkta men dom är ju till akvarieställningar så dom är ju mycket dyrare så dom kopplingar som är av plast ska du ju ha till fågelburar/voljärer. 

Mina burar var ju så stora med rejäla luckor så dom var ju inte så svårstädade men mindre luckor så blir ju burarna lite jobbiga att få ut smuts & bös ur. Jag använde mig utav tidningspapper som bottenmaterial och sedan en mindre borste som jag städade med.

Du är välkommen att fråga mer om du vill & jag hoppas du visar bygget.

http://metallservice.se/

Sök efter företag som säljer plåt & rör i ditt län…..dom finns men du kommer inte hitta någon direkt "webshop" utan det blir att ringa lite om du nu inte har närhet till stockholm & göteborg där metallservice finns.

kiwo
11/11/15, 12:49 PM
#6

Okej tack för all hjälp! Självklart kommer det bilder fram över!😌 Kollade in på ackurat men förstod inget. Hittade en koppling. Förstår inte hur man ska kunna veta vilken som är vilken. Det står ju inte till exempel T-koppling. Antingen är jag väldigt korkad eller så har jag inte hittat rätt…

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Annons:
kallepudas
11/11/15, 6:45 PM
#7

http://ackurat.se/iqiq-pb-2674

Där ser du på bilden som visas vilken du ska ha så T-koppling PB3R25S

Storlek på förpackning 50st mindre än 50 tillkommer an avgift på 100kr för varje bruten förpackning.

kiwo
11/18/15, 12:48 PM
#8

Okej har nu hittat ett företag som säljer profiler i närheten! Dock så är de 25x25x2mm, flexipets är 25x25x1,5 alltså skiljer det en halv mm. Vilket inte kan spela någon roll eller?

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kallepudas
11/19/15, 8:32 AM
#9

Tror inte den halva mm ska göra någon större betydelse mer än att det blir lite mer jobb för att banka i kopplingarna. Blir även jobbigare att skruva nätet men det är nog även det bara lite.

kiwo
12/12/15, 10:40 PM
#10

Så nu har jag beställt profiler samt kopplingar, som kommer anlända om ca 2 veckor. Svåraste tiden är nu när jag måste vänta. Det blir min julklapp åt dunen i år. Om någon är intereserad kan jag starta en ny tråd när jag börjar bygga. Med bilder och dylikt. Bara att vänta nu…

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kallepudas
12/13/15, 9:45 AM
#11

Lycka till med det kommande bygget🙂

kiwo
12/14/15, 4:59 PM
#12

Tack så mycket! Håll gärna ett öga här Kallepudas så kanske du kan hjälpa mig med kommande problem! ;)

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kallepudas
12/14/15, 7:55 PM
#13

#12 Jo jag kollar in i stort sett här varje dag och jag bidrar gärna med lite problemlösningar i den mån jag kan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: