Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1015 ggr
Tarotstollan
9/11/15, 12:05 AM

(Tankar om) hur blev ditt liv, pippin?

Du blir köpt någonstans och stoppad i en låda, efter ett tag hamnar du i en bur. Har du tur så finns det kompisar i din bur som du kan prata med, har du otur så är du ensam.
Din mat och vatten serveras i några skålar och någon annan livsform ser till att du får komma ut och flyga tillsammans  med dina kompisar. Annars sitter du ensam i din bur och får aldrig komma ut. Buren full med saker som den andra livsformen tycker du skall ha, du biter lite i dem och leker en stund för att fördriva tiden men var är dina riktiga kompisar? 
Dagarna går och inget nytt händer, samma sak dag ut och dag in.
I början kanske den andra livsformen ägnar mycket tid åt dig (och dina kompisar) men kanske efter ett tag så blir det bara den tiden när mat och vatten kommer.
Till slut kanske du får flytta till ett nytt ställe och en ny någon annan livsform tar hand om dig och har du tur kanske din ensamhet är över och du får kompisar, du får det bra igen eller kanske bättre eller kanske sämre än du hade det innan.
Så här kan det rulla på i ditt korta liv eller också har du tur att få komma till ett hem där den andra livsformen ser dig och dina kompisar som en del i familjen och du och dina kompisar är med från morgon till kväll. Livet leker och du vet inte om något annat än att det är så det skall vara, eftersom  du haft det så sen du var liten och det är du trygg med.
Älskade Dunisar, jag hoppas och önskar att alla ni där ute får ett bra liv!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
tötenöten
9/11/15, 12:09 AM
#1

Usch, gör ont att tänka så här..

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Tarotstollan
8/23/21, 7:46 PM
#2

Kommer inte ens ihåg att jag skrivit detta men tycker att det är dags att putta på denna tråden då jag märker att många människor inte tänker på hur deras fåglar har det!
Har läst att många vill ha ensamma fåglar trots att ni vet att det bryter mot svensk lag ( det kanske finns någon fågel art som skall vara ensamma utom under häckningsperioder men det vet jag inget om).

Utav de vanligaste burfåglarna som finns i svenska hem så skall de ha minst en artfrände i sin bur och det är det minsta ni kan göra för era familjedunisar!😠

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 8/23/21, 7:48 PM av Tarotstollan
Maleficum
8/23/21, 10:24 PM
#3

Helt klart värt att puttas upp!

Är väldigt få undantag att inte ha en artfrände till sin fågel. Tyvärr verkar min skrattduva (9 år) jag fått tillbaka (fött upp honom och det är andra gången han kommer tillbaka till mig så nu får han stanna resten av livet) ett undantag då han attackerar sin "kompis" (han blir speciellt triggad om jag är i närheten. Troligen beror det på att han bodde ensam med en människa sina första år och även om han nu är super tam så verkar han se andra duvor som konkurrenter till sin mänskliga partner :(

Men han är som sagt ett undantag, hade aldrig några problem med mina andra duvor att hålla sams (oavsett om de höll ihop i samkönade eller olikkönade par, hade till och med en triad som födde upp en helt utomstående honas ungar).

Är dock hemma i stort sett hela dagarna så han får mycket sällskap och när det kommer till honom spenderar han ändå mycket tid på egen hand hoandes någonstans i huset (men han ska alltid följa med mig in i badrummet och sen vänta på att jag ska tvätta händerna så han kan sätta sig på mitt huvud och bråka med badrumsspegeln).

Annars är jag mest oroad för mina två kvarvarande kanariefåglar (räddade från vanvård) för den ena börjar bli rätt gammal nu och den andras två bröder dog av hjärtfel så är lite rädd någon av dem ska bli ensam kvar. Dessa två har alltid gillat varandra sen de introducerades för varandra (även om båda är hanar så sitter de och sover bredvid varandra och matar ibland varandra) och de har ju inte alls samma utbyte med mig som skrattduvan har.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Sinta]
8/24/21, 12:19 AM
#4

#2: håller helt med! Förutom fåglar med speciella behov, som att den är elak mot andra dun eller blir mobbad

Upp till toppen
Annons: