Annons:
Etikettpapegojor
Läst 2624 ggr
Rebecka2
9/2/15, 3:29 PM

Köpa fågel

Hej! Jag har varit inne på att köpa en papegoja ett tag nu. Jag har haft nymfparakiter, men jag hade velat ha en lite större och pratgladare papegoja. Jag var först inne på grå jakos och amazonpapegojor, men läste att de är mycket krävande. Så jag tänkte mig en lite mindre. Jag är inte hemma hela dagen så tror det är bäst att ha två. Vill gärna ha en som är pratglad och som kan bli väldigt tillgiven. Jag har tittat mycket på morhuvad papegoja, Meyers, solparakiter och grönkindade parakiter. Vilken skulle ni rekomendera?

Annons:
BlueAmazon
9/2/15, 5:22 PM
#1

Morhuvade är väldigt populära, och det verkar vara en fågel i bra storlek med mycket paket så att säga. Stor fågel i litet format. Sen finns det som sagt inga nybörjar fåglar utan bara arter som är mindre svåra. Två fåglar är det lag på om du inte kan ha fågel hos dig alla fågelns vakna timmar på dygnet. Kan ta längre tid att få dem tama, men djuren mår absolut bäst av att vara i par eller i flock då det är det mest naturliga för dem, och det är det minsta vi kan unna våra flygande djur. Tänk på att om fåglarna ska sitta mycket i bur om du är borta 5-10 timmar per dag, pga jobb, studier eller annat, så kan jag rekommendera att ha en "extra" stor bur (större än dom minsta måtten enligt lag, går att läsa mer om det på Jordbruksverkets hemsida) för att fåglarna ska må så bra som möjligt och ha saker att aktivera sig med. Fundera även på om du vill köpa omplacering eller direkt av uppfödare. Jag föredrar själv omplacerings djur, alla är värda en andra chans! :) Lycka till och uppdatera gärna när du inskaffat dig fåglar, är nyfiken på vad det blir! :) Ha en bra dag!

Ixectrona
9/2/15, 11:08 PM
#2

Jag har haft en Meyers i tolv år nu, och de är mycket mildare än de morhuvade, men fortfarande väldigt tuffa små fåglar. Samma gäller långvingesläktet överlag. Det här skrev jag om henne för ett tag sedan: https://www.rightpet.com/ratingofbird/meyer-parrot/1654

Solparakiter är enormt skrikiga, bland de värsta rösterna man kan hitta. Sök på YouTube "Sun conure scream" eller något, så får du höra.🤪

Vitbukspapegojor kanske kan vara något? Samma storlek som morhuvade, men väldigt lekfulla och roliga och så som jag har förstått det (jag kan ha fel), inte lika aggressiva.

Alla papegojor kan bli väldigt tillgivna, men räkna inte med att den kommer prata. Hos de flesta arter, framförallt om man går bort från jakon, amazoner, aror och så, mer av en bonus om man har tur.

[Bystroem]
9/5/15, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dessa tre underbaringar letar så småning om efter ett nytt hem pga allergi hos blivande sambo. Bra starter fåglar med roliga personligheter

Upp till toppen
Annons: