Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1144 ggr
BlueAmazon
8/22/15, 2:19 PM

Ändrat beteende

Finns många kategorier jag kunde sätta denna fråga under, Men sätter den på allmänt så jag kan få snabba svar. Min papegoja har börjat ändra sitt beteende och föredrar hellre att sitta i buren. Han äter som han ska, han dricker som han ska och beter sig normalt i övrigt. Han hänger inte med huvudet. När han väl kommer ut ur buren lekar han men går jag och pratar med honom springer han in i buren igen, detta gör mig fundersam och orolig då jag vet att papegojor är duktiga på att dölja sitt mående. Började märka att det var häckningsperiod på honom för inte mer än 2 veckor sedan och efter det fick han detta beteende. Kan detta beror på att han känner sig ensam? Då han tidigare haft en partner. Håller på att letar mig galen efter en till papegoja ska ni veta! Har funderat på om man skulle droppa någon droppe apelsin"saft" i hans vatten, så han får i sig extra c-vitaminer. Har tänkt kolla med vetrinärerna på måndag, för er som ska säga det! I övrigt är han fin i fjädrarna förutom att han skulle behöva duscha. Ska jag våga mig på att duscha honom? Har tänkt vänta tills måndag när jag fått prata med, förhoppningsvis, kunniga vetrinärer i området. Ni för gärna komma med tips och idéer om vad detta är! :)

Annons:
Ixectrona
8/22/15, 4:27 PM
#1

Det låter ju inte så jättehemskt att han gillar sin bur.😛
Djur får olika vanor från tid till tid. Saga (tolv år) har bott i många olika burar genom åren, och när hon hade sin största satt hon gärna i den även när dörren var öppen. Den enda anledningen att hon gick ut alls var för att sitta med mig, hon var gammal nog att utforskning i hemmet inte är intressant, och motion fick hon i buren.

Nu har hon sin näst största bur och det varierar, ibland sitter hon och sover eller pysslar med leksaker i timmar, andra gånger vill hon bara sitta hos mig och får uppmärksamhet.

Den bästa C-vitaminen är nog direkt i frukten.😉

Så länge han fortfarande leker, låter och vill ha uppmärksamhet skulle jag inte tro att han mår psyskiskt dåligt. (Förresten, jag känner igen dig från Flashback. Jag är den med den här visningsbilden: http://s2.postimg.org/5rkri9jtl/Gumby_Too.jpg )

BlueAmazon
8/22/15, 5:30 PM
#2

Precis beteenden kan ju ändras och så. Och han är inte van vid någon mänsklig kontakt innan han flyttade till mig, och han visste inte vad leksaker var heller innan han kom till mig. Tycker du jag borde försöka ge han en dusch eller bara vänta tills han vill bli duschad själv? Har tänkt att höra vetrinärerna på måndag. Skulle vara bra med en hälsokontroll innan jag tar hem en till papegojkompis, ut i fall att. Jag tror att han helt enkelt har ändrat sig pga häckningsperioden, för sånt händer. Men man vet aldrig! Se där, vad kul att hitta dig här, också! :) Fågelvärlden är inte så stor ändå, hehe! :)

Ixectrona
8/24/15, 1:19 PM
#3

Olika fåglar gillar att duscha på olika sätt. Min Meyers vägrar alltid duschas, hon gör det själv i vattenskålen (eller kökskranen).

Men pröva med en blomspruta (ovanför så det blir ett regn) och se hur han reagerar.

BlueAmazon
8/24/15, 1:51 PM
#4

Han har nog aldrig tidigare blivit duschad innan han flyttade hit. Då han inte är handtam så tänker jag inte starta någon stressigt situation och "tvinga" han till duschen så använder alltid blomspruta. Ibland vill han, och ibland inte. Tråkiga är bara att han inte riktigt blir så ren jag jag hade viljat då smutsen blir kvar i topparna på fjädrarna och det vägrar att försvinna. Sen vill han duscha väldigt väldigt sällan, skulle vilja att han fick sig en dusch i veckan åtminstone, men det är INTE av intresse. Men han kanske vill ha det så, att duscha sällan, lycklig är han ändå! :)

Upp till toppen
Annons: