Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 3358 ggr
Hildgrim
6/14/15, 11:00 PM

Starar i lägenhet?

Någon här som har erfarenhet av att hålla starar i lägenhet? Jag antar att beostaren är vanligast men vet att det förekommer flera arter inom hobbyn.

Skulle det t ex gå att mer eller mindre ha ett par starar lösa i ett rum hela dagarna? Förutsatt att rummet är fågelsäkrat såklart. Eller skitar dom ner och förstör för mycket? Starar har väl blötare avföring än fröätande fåglar?

Som jag har förstått det så fungerar skrattduvor bra att ha lösa hemma. Frågan är om man kan köra samma upplägg på starar?

Annons:
Maleficum
6/14/15, 11:04 PM
#1

När jag prata med en uppfödare av starar tyckte inte han dem var lämpliga att ha inomhus över huvud taget för de skitar ner massor, har väldigt lös och stinkande avföring och de bajsar ofta! De behöver mycket utrymme då de är rätt aktiva också.

Har själv tidigare varit sugen på att ha starar men har nöjt mig med skrattduvor som är väldigt trevliga fåglar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hildgrim
6/14/15, 11:12 PM
#2

Haha jag står själv i valet mellan majnastare och skrattduva. Alt om jag kan hitta en liknande duvart. 
Intressemässigt lutar jag mer åt starar men man måste ju tänka lite praktiskt också. Och då är antagligen duvor bättre. :P

Jag blir inte klok på et här med avföringen. Vissa säger precis som det du har hört att starar och softbills generellt inte bör hållas inne pga deras lösa, illaluktande avföring. Men jag hör samtidigt folk påstå att dom som säger så överdrivet kraftigt.

Beostaren verkar ändå ganska populär som vanlig burfågel (tyvärr). Så jag tänker att om folk kan ha dessa i allt för små burar inne där dom själva bor så kan dom väl inte vara allt för äckliga? XD

Maleficum
6/14/15, 11:37 PM
#3

Man har dem väl i små burar med tidningspapper i botten som man byter dagligen troligtvis.
Att tänka på är att de ju också är väldigt känsliga för järn (tex skulle jag inte kunna ge vårt brunnsvatten på landet till en då det är extremt järnrikt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hildgrim
6/16/15, 11:17 PM
#4

Dessa uppfödare du pratat med, vilka arter föder de upp? Det finns ju väldigt många arter och deras diet skiljer sig åt vilket jag antar påverkar avföringen. Arter som äter mycket frukt (t ex beostare) lär ha lös avföring men det finns ju andra som är mer inriktade på insekter.

Själv så är jag otroligt intresserad av brun majna (Acridotheres tristis) och det verkar inte som deras avföring är lika illa som jag befarat. Har pratat lite med en som har dem i lägenhet och han säger att dom skitar ner mer än gojor i samma storlek men att större gojor ändå är värre. Hans gamla jakopar skitade tydligen ner mer än hans majnor. Och grå jako är en fågel som många har just i lägenhet.

Känner mig ganska hoppfull ändå. :)

Maleficum
6/17/15, 2:06 PM
#5

Har för mig han födde upp balistare (otroligt vackra starar) och glansstarar (riktiga snyggingar) men det var ganska många år sedan så vet inte om han hade erfarenhet av många andra typer eller om vi tog upp många andra typer av stare har för mig jag fråga om främst beostare. Låter ju hoppfullt då isåfall :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hildgrim
10/31/15, 3:17 PM
#6

Lutar starkt mot starar ändå. :)

Annons:
Leif Smitterberg
11/1/15, 10:32 AM
#7

Alspån på voljärbotten så slipper man att det luktar. Starar bör man hålla i fågelrum eller stora voljärer.

Upp till toppen
Annons: