Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1037 ggr
mieevnice
4/19/15, 5:42 PM

Vilken fågel rekomenderar ni?

Hej på er! 

Jag har nu bestämt mig för att skaffa fågel, då det varit ett stort intresse länge. Jag bor med min mamma som har erfarenhet av undulater och nymfkakaduor. Men själv har jag inte mer erfarenhet än att jag har jobbat i djuraffär en kort period. 

Jag bor i radhus med väldigt tjocka väggar så skrikande är inget jättestort problem och kommer självklart ha två av arten, då jag vet att de bör ha minst en artfrände. Har planerat att skaffa fågel framåt hösten så jag har ett tag på mig att bestämma mig och kan forska så mycket som möjligt om arten jag väljer 🙂

Har funderat på undulat och nymfparakit då det är det mamma har erfarenhet av, men vill gärna höra andras erfarenheter och vad ni rekomenderar? Är dock inte så intresserad av t.ex. duvor eller finkar.🙂

Tack på förhand!

Annons:
Fridaaaa
4/19/15, 5:50 PM
#1

Kakariki är en rolig och trevlig fågel 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kiwo
4/19/15, 6:07 PM
#2

Jag skulle absolut rekommendera nymfkakaduan. En väldigt intelligent fågel, som kan bli hur tam som helst, och relativt tystlåten. Mina låter på morgen vid 07:00 vilket kan vara bra i vardagen (helgerna är det mindre tacksamt) i fall alarmet skulle krascha. Annars så är de väldigt tysta fåglar, sjunger lite ibland och småtjattrar. Behagliga läten. Jag mistänker dock jag hade lite tur med mina nymfer, för vissa säger att de kan låta ordentligt. De kan lämnas ensamna ett tag, de har lätt att roa sig själva och de håller varandra sällskap. Det är väl mest jag som inte kan vara ifrån dem för länge. ;) En näst intill perfekt fågel. Lycka till!

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

mieevnice
4/19/15, 6:23 PM
#3

#1 Okej, tack! Har du någon erfarenhet av dom? Kan du berätta lite? 😃

#2 Tack för hjälpen! Har en kompis som skaffade nymfkakaduor och det enda de gör är att skrika hela dagarna… Men alla är väl inte likadana haha! Ska definitivt söka upp lite mer fakta om dem :)

mieevnice
4/23/15, 4:54 PM
#4

Puffar denna tråden lite, då jag hade velat höra fler erfarenheter! 🙂

Maleficum
4/23/15, 5:25 PM
#5

Jag är ingen kroknäbb människa utan just duvor och finkar (och andra raknäbbar) är min grej ;)

Men vad man kan rekomendera beror ju en hel del på vad du söker och vad för plats du har. Något som kan ta stor plats eller något som kan ta lite mindre plats, något som lätt blir tamt eller något som är vackert, något som låter mycket eller lite, något som sjunger fint eller har möjlighet att eventuellt kunna lära sig härma ljud. Något som är lättfött (fröätare) eller något som man måste lägga ner extra omsorg på för mat (frukt och insektsätare), något som har mycket energi eller något som är lugnare.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: