Annons:
Etikettövriga-fågelarter
Läst 3903 ggr
Hildgrim
2015-03-28 11:24

Duvor i liten lägenhet?

Jag har velat skaffa fåglar i 15 år men inte haft möjlighet tidigare. Bodde länge ihop med en man som ej var intresserad av fåglar så planen var hela tiden att vänta tills vi köpt hus och därmed fick mer plats.

Jag har aldrig riktigt fastnat för vare sig papegojfåglar eller finkar vilka verkar vanligast i hobbyn. Min plan var istället att om vi flyttade ut på landet att det skulle bli ett par kråkor (en riktig dröm) eller om det blev mer av ett villaområde så skulle jag skaffa hornskator.

Men sen tog förhållandet slut och husdrömmarna gick i kras. Jag bor nu själv i en mindre lägenhet. Har då istället tittat mycket på betydligt mindre arter som är möjliga att ha i lägenhet, hade mer ett mindre bestämt mig för ett par starar. Starar är väldigt hoppiga/aktiva fåglar och kräver större ytor än en papegoja i samma storlek. I princip alla starar verkar kräva en voljär på 2kvm+ för att trivas. Fullt möjligt i en lägenhet dock.

Men nu den senaste tiden har jag börjat omprioritera. Eftersom jag har hund så känner jag att tillgången till bra promenadsträckor är GULD värt. Just nu bor jag i en mindre tvåa i ett OERHÖRT trist område. Har bott här lite över ett år och jag är så trött redan. Så nu känner jag mycket för att flytta till ett roligare men dyrare områden vilket kommer innebära att jag måste flytta till mindre (antagligen kommer bara ettor vara aktuella). Då är det desto svårare att skaffa starar.

Och det är egentligen först nu vi kommer till trådens ämne. DUVOR är fåglar som jag alltid varit intresserad av och som jag till och från kollat på till och från under åren. Nu har jag börjat titta på dem igen och känner att det är väldigt trevliga, vänliga, sällskapliga fåglar som vare sig väsnas eller förstör som papegojor. Duvor generellt verkar mycket lugnare och stillsammare än dom stökiga stararna och kräver kanske inte lika mycket plats?

När jag funderar på det finns det egentligen ingenting som starar kan erbjuda som duvor saknar (förutom att jag tycker att starar är vackrare). Men då duvor verkar mycket lättare att hålla så borde ju ett par duvor passa mig utmärkt? Duvor är, när jag tänker efter, den perfekta burfågeln för mig. :) Dom känns helt rätt faktiskt.

Men sen är det det här med arter, storlek och hur mycket plats dom kräver. Egentligen föredrar jag fåglar med lite volym (t ex skrattduvor). Dels så känns det tryggare med en lite större fåglar eftersom jag har hund. Dels skulle jag gärna vilja kunna ta ut dem i flygsele.

Två arter som verkligen fångat mitt intresse i ungefär den storleken är turturduvor och tofsduvor, men även skrattduvor kan vara aktuella. Men hur mycket plats kräver de för att trivas? Tanken är att de ska vara sällskapsfåglar som ska få komma ut i lägenheten dagligen. Men med tanke på att jag jobbar och har en hund som behöver komma ut så kommer det innebära mycket tid i voljären ändå. Vissa dagar kanske dom bara får komma ut någon timme medan dom på helgerna kan få vara ute nästan hela dagarna. Men vanliga vardagar så lär det i snitt bli iaf 3  timmar skulle jag tro.

Med tanke på att jag är "sugen" på att flytta till en mindre lägenhet vore det praktiskt med en voljär på endast 1 kvm. Går kanske att gå upp ända till 1,5 kvm men efter det är det stopp.

Hade duvor i storlek med en skrattduva fungerat på 1kvm eller är det för litet? Har ni annars några tips på mindre arter? Jag känner till diamantduvorna och tycker dom är jätte fina. Undrar dock hur dom fungerar i flygsele?

Skulle önska få tips på olika duvarter som kan fungera i en sån här liten voljär. Ovanligare och dyrare arter går också bra, jag har inget emot att köra till t ex Tyskland eller Nederländerna för att hämta fåglar. Har heller inget emot ifall arten kräver frukt och insekte ri kosten.

Budget ligger på ca 15 000 -20 000 kr men då ska även voljären och tillbehör ingå (den har jag dock tänkt bygga själv så lär inte kosta så mycket).

Annons:
[Stockholmsbruden]
2015-03-28 11:30
#1

Följer:)

Maleficum
2015-03-28 12:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#2

Jag skulle helt klart rekommendera dig skrattduvor! Speciellt om du vill ha en lite större fågel (annars är ju många av finkarna riktigt trevliga).

Jättetrevliga lugna fåglar som mycket lätt blir tama och blir inte helt tokiga av att behöva sitta instängda nån enstaka dag (för mig måste de sitta i transport nästan en hel dag då vi reser till och från landet och de verkar knappt vara medvetna av att de inte har mycket utrymme).

Jag har haft mina löst inne utan bur utan problem. Kaninen gilla att jaga dem när de gick på golvet och de höll sig främst där maten fanns och på mina akvarierampar där det var varmt och skönt att ligga. De gillar att vara med och sitter gärna där man själv är och försöker gärna smaka lite mat. En fördel är att de inte skalar sina frön så man slipper fröskal.

En annan fördel jämfört med starar är att de äter frö. Starar äter frukt vilket ger en lös stinkande avföring som kommer ofta (alltså inga fåglar som är trevliga att ha inomhus utan passar bättre för stora voljärer ute).

Vad har du för hund? Har du en hund utan kraftiga jaktinstinkter så kommer det säkerligen inte vara problem att ha med duvorna. Mina duvor är totalt orädda för hundar, katter och kaniner (däremot är de livrädda för igelkottar).
Min inneboende hund Fjant som älskar att jaga fåglar ute blev väldigt förvånad när mina duvor inte flög iväg och han har ingen aning om hur han ska bete sig då utan går bara därifrån. Min labbe Gletta är rädd för dem så henne har jag fått träna att de inte tänker äta upp henne när dem vill landa på henne.

Ger dig lite bilder på dessa mysiga varelser! En fördel är också att de är tillräckligt stora att man kan använda kompostgaller för inhägnad (har byggt utevoljär med kompostgaller i anslutning till en liten bod där de kan vara sommartid).

Har du en tam duva är det inga problem att ha sele och låta den/dem följa med dig ut.
Däremot är det inte att rekommendera att ha en ensam hane då de hoar extremt mycket! Då är hona bättre men allra bäst är ju såklart att ha två stycken som ger varandra sällskap. De är ingen större skillnad på att få dem tama med två än en om man skaffar dem från bra lugna föräldrar. Är föräldrarna lugna och tama så blir ungarna i stort sätt helt tama utan arbete och super tama om man lägger ner lite tid på det. Det finns en god anledning till att skrattduvor används av magiker.

Har du fler funderingar eller vill se fler bilder är det bara att säga till!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Irrevirr
2015-03-30 20:47
#3

Håller helt med Maleficum! Skrattduvor är fantastiska och har dessutom bra bajs. Det finns duvor med stinkskit och det är mindre roligt inomhus men skrattisarna har samma som undulater ungefär. De skiter men det är inte svårstädat alls.

Upp till toppen
Annons: