Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras
Läst 3077 ggr
Rwawr
2/13/15, 1:48 PM

(Säljes) Halsbands parakiter m. bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj! 

Har funderingar på att sälja mina två halsbandsparakiter, en blå och en grön, om intresset hos köpare finnes. 

Dom är runt året gamla, den ena är ringmärkt. Köpta hos uppfödare.

Den gröna är mer tam, vågar äta från händerna men inte mer än så men han är väldigt nyfiken och snabblärd, den blå har vi inte haft lika länge och har inte fått den tam än. 

Chansar på att de är hona och hane, men inga garantier då ingen fått någon ring runt halsen, men den gröna uppvaktar den blå varje dag. 

De har en bur, som dock är för liten, som medföljer om köparen vill ha den. Men de behöver en större bur, har planer på burbygge som inte startat än. 

Fåglarna säljes tillsammans!! 

Har tänkt mig 3000kr men kan diskuteras vid snabb affär. 

ENDAST SERIÖSA! Erfarenhet är ett plus. 

Finns i Haninge, Stockholm.

Annons:
Mitchan
2/13/15, 4:27 PM
#1

Tråkigt att du ska sälja sötisarna, men hoppas dom hittar ett bra hem! Jag är egentligen intresserad själv, men det är inte ett så bra tillfälle just nu - jag behöver bygga om i fågelrummet innan jag skaffar fler halsbandisar (eller fåglar i allmänhet, men jag är mest inriktad på just utökning av halsbandsparakit"flocken" när rummet är färdigbyggt.) Men lycka till iallafall! Dom är jättefina :>

Rwawr
2/25/15, 9:41 AM
#2

Tack så mycket! :) Hoppas på att någon dyker upp!

Rwawr
3/13/15, 8:40 AM
#3

Dom finns fortfarande kvar om någon är intresserad :)

Rwawr
4/13/15, 12:30 PM
#4

😃

luckydragonriderkin
4/14/15, 2:28 PM
#5

Hej! Jag är tyvärr inte interesserad(eller jag är intresserad men jag kommer inte kunna köpa! :-/ ). Men jag har frågor om själva arten… Hur är Indiska halsbandsparakiter i humöret? Har hört att de kan vara bitska, är det fel?

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Rwawr
4/14/15, 6:12 PM
#6

#5: Hej! 

Jag kan endast utgå från mina två och jag tycker inte de är bitska.. råkat nafsa till när man håller något gott i handen och de tar fel men absolut inte hårt eller med mening. 

Pussas med hundarna tycker den ena är väldigt kul. men bitska nej :)

Annons:
Mitchan
4/15/15, 12:34 AM
#7

#5 Det här med att du har hört att halsbandsparakiter kan vara bitska tror jag kommer ifrån att vissa går igenom en period under könsmognaden då dom gärna kanske testar gränserna litegrann och har lite humör. Lätt att dom biter till lite när dom är missnöjda eller griniga då :P
…Faktiskt tydligen så lätt att den här perioden har ett namn på engelska, "bluffing", som endast syftar på just halsbandsparakiter. 
Jag har visserligen bara erfarenhet med en halsbandis i den åldern, men har inte märkt av något sånt alls. Jag tränar och behandlar och umgås med henne som jag skulle vilken annan fågel som helst, i vilken ålder som helst, och har inte märkt något sånt alls. Jag är väldigt sugen på att tro att hela den här "bluffing"-grejen är rätt överdriven och till viss del mest ett sätt att rättfärdiga fel approach från människan under könsmognaden.

Med det sagt så är halsbandsparakiter lite "tuffa" av sig. Vill dom inte vara med om nåt så låter dom dig veta det. Definitivt. Finns det inte något annat sätt att berätta det på så att du förstår, än ett bett, så är det vad dom gör. Men det behöver ju definitivt inte vara så! :) 

Jag har nog aldrig blivit biten av mina. Förutom när Meg utforskar mina händer med tungan och näbben och tycker det är superkul att dra i sårskorpor, naglar, eller fingertoppar, förstås. Men det är ju för jag också tycker det är kul när hon gör så, så jag låter henne dra i mig hur mycket hon vill ;) 

(Förresten, Rwawr, om du inte har fått dom sålda om typ 1-2 månader, kanske lite mindre, så skulle jag kunna vara intresserad av köp! Fågelrummet börjar se acceptabelt ut, och så snart det är färdigt är jag jättesugen på lite fler halsbandisar.)

luckydragonriderkin
4/15/15, 6:24 PM
#8

ah okej! tack :-D 

jag har två kaniner och de flesta kaniner går också igenom en period när de är lite mer aggressiva och jag har liksom lärt mig att det går över ;-)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Rwawr
4/15/15, 8:17 PM
#9

#7: Låter toppen! 

Har haft några intresserade men de verkade inte ha någon koll alls på fåglar överhuvudtaget och det har inte känts rätt. Men du får absolut höra av dig och berätta mer sen när tiden känns rätt för dig! :)

luckydragonriderkin
4/17/15, 8:48 AM
#10

Hej! Jag har en till fråga(sorry för OT :-/ )… Hur högljudda är de? Jag håller på att göra research om olika fågelarter och eftersom jag fortfarande bor hemma(är 15 år)vill jag/kan jag inte ha En fågel som skriker för mycket eftersom min mamma antagligen inte skulle uppskatta det ^_^' Jag funderar på nymfparakiter men jag skulle vilja ha någonting aningens större :-/

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Rwawr
4/17/15, 12:38 PM
#11

#10: Iallafall mina två är högljudda.. kan bli galen ibland när de inte är tysta, tex vid huvudvärk eller så. Jag har ju inget speciellt rum för dem utan de har en bur i vardagsrummet.. så att titta tv mitt på dagen kan vara en väldig utmaning för humöret ibland. :) Iförsig tyckte jag tillomed undulater var högljudda när jag hade dem så..

Mitchan
4/17/15, 3:47 PM
#12

#10 Halsbandsparakiten är så vitt jag vet en av dom lite mer högljudda arterna i den storleken, tillsammans med t.ex arter i Aratinga-släktet (solparakit, jenday osv)… Min Nicko är faktiskt relativt tyst när det kommer till faktumet att han inte skriker högt alls ofta… Men däremot har han sina stunder (dvs nästan hela tiden :P) då han pratar och visslar och gör sina små ramsor over and over again, och trots att det låter väldigt gulligt kan det bli lite tröttsamt ibland ;) Meg är en typisk halsbandsparakit i den synen - hon skriker högt, gällt och ofta. När hon är glad, när hon är missnöjd, på morgonen, när hon leker… You name it :) Om du är intresserad kan jag leta upp en video med Meg-skrik så får du lyssna lite :P Visserligen hör man ju inte just volymen på det viset, men äsch. Fast… Jag brukade dela rum med fåglarna och blev rätt bra på att blockera ut, och även sova igenom, fågelskrik… Så det kan ju inte vara SÅÅ illa, eller hur? ;)

luckydragonriderkin
4/17/15, 4:16 PM
#13

Tack så mycket för svaren! :-) Ja jag hade gärna lyssnat på den videon :-) Hm, synd att de är så högljudda. Jag får nog leta vidare :-)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
Rwawr
4/17/15, 4:17 PM
#14

#12: Om du lyckas sova när de skriker så blir jag väldigt imponerad! xD Vet inte hur många gånger jag tappat humöret och velat steka fåglarna i stekpannan för att de skrikit för tidigt eller vid fel tillfällen xD Men såklart,  det skulle jag aldrig göra. Även om de går mig på nerverna ibland så är de mina bebisar  ❤️

Mitchan
4/17/15, 6:21 PM
#15

Här har vi en två år gammal video på en visserligen inte jättelivlig Meg, men man hör iallafall lite av hennes skrik. …Och så får ni ju föreställa er högre volym än vad som kanske märks av med min dåliga kameramikrofon ;)

Och jodå, det gick minsann sova igenom alla fåglarnas skrik ibland, även när vi delade rum! Haha. Verkligen inte alla dagar, men efter ett tag hade jag ganska lätt för att blockera ut det och somna om. Visst blir man irriterad ibland dock, haha….

Mitchan
4/17/15, 6:25 PM
#16

En till video där hon bara gör sitt "signaturskrik" (det högsta, gällaste och jobbigaste skriket haha), som är lite rolig. När jag sitter med datorn i fågelrummet så är det här väldigt ofta vad jag ser när jag tittar upp… Meg som hänger upp och ner i rullgardinen och skriker som en galning. Knasboll.

Mitchan
4/17/15, 6:33 PM
#17

….Och bara för att Nicko är den sötaste som finns i hela världen så skickar jag med ett litet ljudklipp när han sitter och… pratar? för sig själv. <3 

(Förlåt för att jag typ tog över tråden med mina videor…. :P)

luckydragonriderkin
4/18/15, 2:26 PM
#18

Tack så mycket! Ska kolla på videorna sedan när jag har tillgång till dator :-) Jag har aldrig ägt fågel men jag har varit hemma hos en kompis som har undulater som tjattrar konstant. Men det stör mig inte alls, ibland liksom glömmer jag till och med bort att de är där. Men låter dessa hela tiden eller är de liksom tysta en stund sedan skriker och sedan tysta och sedan skriker? Om man har en filt/skynke över buren på natten tills man vaknar väcker dom väl en inte?

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Mitchan
4/18/15, 5:36 PM
#19

Nej, dom har självklart sina tysta stunder :) Flera gånger om dagen till och med. Gud, vad jobbigt det hade varit om dom skrek såhär dygnet runt hahaha. 
Dom låter mest vid soluppgången och nån gång runt eftermiddagen när dom har som mest energi och håller på och leker och flyger av sig och så. Och när jag har musik på, för det är ju alltid kul att sjunga med i ;) Resten av dagen är det kanske lite småtjatter, visslande, osv, men verkligen inget man inte kan stå ut med. Det är alltså bara ett par gånger om dagen på sin höjd dom faktiskt tar till sitt galna dödsskrik ;) 

Och precis, med mörkläggande gardiner eller burskynke tar det ju längre tid för dom att vakna så då får man ju sova lite längre (sover man däremot jättelänge kan dom, trots mörker, bli lite hungriga och griniga på att du vägrar vakna, mata och umgås, så då blir det skrik ändå.. men det brukar ta ett tag :P)

oozwiz
5/12/15, 2:12 PM
#20

Finns de kvar så är jag intresserad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: