Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Allmänt Avel och uppfödning Beteende och lek Bilder och filmer Burar och tillbehör Finkar Hälsa och skötsel Kakaduor Köpes, säljes, omplaceras Foder för alla fågelgrupper Minneslunden OT - Off Topic Om Sajten och iFokus Papegojor Presentationer parakiter Övriga fågelarter Hönsfåglar
Foder för alla fågelgrupper

Hur är det egentligen med solrosfrön?(mögel)

2015-01-28 10:54 #0 av: Ingenstanset

Jag läste någonstans att en viss typ av solrosfrön ska undvikas på grund av mögelrisken, men jag kan inte hitta vilken sort det är. Jag har nämligen köpt Prestige Premium papegojfoder som är tänkt att ges som godis och berikning, och problemet är att det innehåller solrosfrön(i skal)  och jag undrar om det är säkert att ge. 

Anmäl
2015-01-28 12:00 #1 av: JohannaN

det kan du ge utan problem, nästan 99% säker på det helaTummen upp inte hört det där med mögel i solrosfrön, skall kolla vidare på det helaGlad

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på www.undulater.ifokus.se samt www.burfaglar.ifokus.se

Anmäl
2015-01-29 00:26 #2 av: Leif Smitterberg

Det finns en viss risk med solrosfrön och mögel, inte lika stor som hos jordnötter. Du kan ju köpa skalade solrosfrön att ge som belöning.

Anmäl
2015-01-29 09:55 #3 av: JohannaN

utmärkt idé  Leif SmitterbergTummen uppGlad

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på www.undulater.ifokus.se samt www.burfaglar.ifokus.se

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.