Annons:
Etikettpapegojor
Läst 2743 ggr
Pepsie
1/16/15, 12:31 AM

Passande kompis till Morhuvad?

Hej! Har en underbar Morhuvad kille som fyller 1 år den 9 Februari. Har blivit väldigt sugen på att köpa en kompis till honom, men jag vet att det är mycket att tänka på först. Jag vet hur det går till när man sätter ihop två fåglar o.s.v. 

Något jag inte lyckats hitta är tips på vilka arter som är bäst att sätta ihop med en Morhuvad. Vet ju att Morhuvade har rykte att vara bitska mot nya fåglar, så min stora dröm om en Nymfparakit lär jag nog skrota, med tanke på storleksskillnaderna. Finns det någon här som har lite tips att dela? :) Tar gärna emot förslag på eventuella uppfödare också om någon har sådan information.

Djävlas

Annons:
Mitchan
1/16/15, 1:21 AM
#1

En till morhuvad såklart. :P Jag har vart på ett par fågelträffar med en av mina morhuvade och hon bryr sig inte alls om andra fåglar - hon ska bara hänga med alla morhuvade! …Tja, förutom amazoner då, för dom ska hon attackera. En artfrände är alltid helt klart bäst. Det är för övrigt också lag på att ha en fågelkompis från samma art, eller åtminstone släkte, nu mera. :)

Pepsie
1/16/15, 3:08 AM
#2

Aa jag har hört det! Vill inte ha två Morhuvade för jag är så rädd att utseendemässigt inte kunna urskilja dem. Är däremot lite extra intresserad av någon art ur samma släkte, som du nämnde. Tycker mkt om Meyers och Rödbukade men de verkar vara lite knepiga att få tag på.

Djävlas

Mitchan
1/16/15, 5:45 PM
#3

Jag har träffat väldigt många morhuvade och har aldrig haft svårt att se skillnad på nån. Mina två hade inte kunnat vara mer olika, inte nog med att dom har väldigt olika färger/nyanser, men deras huvud- och ansiktsformer är totala motsatser! För att inte tala om sättet dom rör sig, ljuden, personligheterna, osv. Jag tror inte det är någon chans att blanda ihop, typ alls. :) Morhuvad vore enligt min erfarenhet och vad jag läst om andras erfarenheter bästa valet. Ofta dras dom som sagt till andra morhuvade och trots att tex Meyers och rödbukar beter sig väldigt snarlikt och så att säga pratar samma språk som en morhuvad så föredrar många faktiskt en riktig artfrände. Dom är lite speciella på det sättet, jag vet att många andra fåglar ofta går utmärkt ihop med andra arter från samma släkte eller till och med liknande fåglar från andra släkten. Exempelvis går ofta olika amazonarter ihop, och har inte heller något emot att hänga med t.ex pionus.

Mitchan
1/16/15, 7:15 PM
#4

En bild på mina två för att jämföra. 
Superolika! :P

Irrevirr
1/16/15, 9:49 PM
#5

Jag rekommenderar definitivt en till morhuvad. Jag har frågat andra tidigare om möjligheten att ha en annan art med en morhuvad men alltid fått rådet att hålla mig till samma art då de ofta kan bråka med en annan typ av fågel, även närbesläktad. Andra fåglar är ju ofta antingen större eller mindre än den morhuvade och det kan bli väldigt fel. 
De två jag har och den jag hade innan har alla varit väldigt olika varandra och mina vänners tre ser man tydlig skillnad på, så jag tror inte du behöver vara orolig för den biten alls.

Pepsie
1/21/15, 8:02 PM
#6

Tack så mkt för era svar! :) Väldigt fina Morhuvade du har!♥

Djävlas

Annons:
Ixectrona
1/24/15, 1:14 PM
#7

Om inte en annan morhuvad, så brunhuvad (fast de är de snällare inom släktet, i motsats till morhuvad), Meyers eller rödbukad.
Kanske en vitbuk om du prövar först så de verkligen kommer överens, men de är från olika kontinenter.

Upp till toppen
Annons: