Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 1736 ggr
uz00x
1/1/15, 10:59 PM

Voljär frågor?

Jag kommer i framtiden att skaffa en gård. Min tanke är att jag skall bygga en stor utevoljär som leder in i ett rum som är varmare och skyddar mot dåligt väder/kyla. Men hur varmt borde rummet vara? skall rumstemperaturen vara anorlunda sommar och vinter? 

Sedan voljären kommer vara för mestadels undulater, men då jag vet att undulater är riktigt jävliga fåglar, vilka kan undulater bo med utan komplikationer?

Annons:
Idakarrlsson
1/2/15, 2:54 PM
#1

Tänk på att rummet ska vara isolerat vilket gör det så himla mkt enklare. Rummet kommer både hålla kvar värmen på vinter, och hålla en jämn rumstemp på sommaren. Ifall det är oisolerat släpps att värme ut på vintern och det kan bli riktigt varmt på sommaren.

I fågelhuset här hemma brukar vi ha ung 16 grader på vinter. Det är en trivsam temp och man måste inte brassa på med värme. Sommaren har jag inte så stor koll men det blir aldrig för varmt.

Har främst Kakariki, jag ser denna fågel som väldigt snäll och har gått bra med andra fåglar. Sen är Kakarikin väldigt framåt, nyfiken och är lätt att få tam + att dem är väldigt vackra. Skulle verkligen rekommendera Kakariki. Dock vet jag inte hur Undulaterna reagerar på Kakarikina.

Lycka till och hoppas allt går bra, dina fåglar kommer på det helt underbart! 🙂

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

uz00x
1/2/15, 3:14 PM
#2

Så det räcker alltså att hålla det isolerat så behöver man inte värma upp/kyla ner rummet? :)

Oj vad fina kakarikisanra är <3o<3 

Tack så mycket! jo det hoppas jag allt att de ska ha C:

Idakarrlsson
1/3/15, 5:52 PM
#3

#2 Jo använder ett element på vintern men drar inte på så himla mkt värme, utan håller det runt 16 grader :)

Visst är dem fina, supertrevliga också! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

uz00x
1/3/15, 5:57 PM
#4

Okej :D Tack för hjälpen! Och jag har bara träffat en kakariki en gång xd och den var så rädd för en av undulaterna den bodde med att den i prinsip bodde på golvet, tog över den undulaten och gud vad den ska bestämma över alla XD

Idakarrlsson
1/3/15, 6:37 PM
#5

#4 Haha okej! Det kan ju vara lite negativt också. Kakarikisarna säger aldrig ifrån och det är ju inte bra ifall dem blir bortstötta. 😕

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

uz00x
1/3/15, 6:56 PM
#6

Nej tyvärr :8 Dock trivdes kakarikin väldigt bra med den andra undulaten, och han jag tog emot skall alltid bestämma över alla så det gick nog bra ändå :D

Annons:
Thumper
3/1/15, 3:27 PM
#7

Lite sent inlägg kanske…jag är ny här…

Ang. värmen så är det en kostnadsfråga!?

Ju lägre värme, desto högre foderåtgång och vice versa, sen får man själv bestämma vilket man tycker är dyrast.

/Thumper

uz00x
3/1/15, 6:49 PM
#8

Jo det är ju sant, tänker mest så det inte blir för varmt för dem att skifta i värmen och kylantänker nu att jag skall hålla det isolerat men ingen ha extra värme utöver det, så värmen inte blir allt för stor :)

Thumper
3/2/15, 6:03 AM
#9

Du måste hålla det isolerade utrymmet frostfritt, och det går inte utan värme!

Ett ouppvärmt isolerat rum är lika kallt som den omgivande uteluften, finns där fönster, så kommer det in lite värme från solen, men även kallras från fönstret i sig.

Står det på betong, så kommer lite värme underifrån marken, men står det på plintar så blir det mer än lovligt kallt, brrr.

Tänk på att de flesta burfåglar kommer från tropiska länder, eller iaf betydligt varmare än här är på vintern…

/Thumper

Idakarrlsson
3/2/15, 7:28 AM
#10

#9 Fåglar är tåligare än vad man tror så om det sjunker några grader klarar dem det :) Som jag skrev ovan tycker jag att du ska ha ett isolerat rum med låg vörme så det håller dem temp du önskar. :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Carerik
3/4/15, 5:18 PM
#11

Varför ska de frysa, det är liksom inte frågan om vad de tål utan vad som är behagligt för fåglarna, har man ej råd att hålla värme ska man kanske ha icke tropiska djur # 9 har ett mkt bra inlägg. Tror jag skrivit det för Alla Tropiska Fåglar Bör Ha 22-26 grader celcius för att må så bra de kan i fångenskap.

uz00x
3/4/15, 5:49 PM
#12

Men det handlar inte om pengarna här alls, så behöver inte dra in det :) 

Det jag tänker på är att det inte kan vara för stor skillnad mellan ute och inne. Är det -5 grader ute och 25 grader inne är det en skillnad på 30 grader som kroppen skall klara av att byte emellan, vilket inte kommer vara bra för dem. Sedan så fryser de inte om de är vana vid det :)

Idakarrlsson
3/4/15, 6:03 PM
#13

#11 Kändes lite som du syftade på mig. Jag menar självklart att man inte ska ha en temp som inte är bra för fåglarna. Utan att det klarar mer än vad man tror och såg #9 inlägg som om det var jättedåligt att fåglarna vistas i en kyligare miljö. Våra fåglar här hemma har ett uppvärmt rum men dem har vinter som sommar ett val att fyga ut i en utevoljär, som dem också gör. Ville bara påpeka att dem inte dör över kyligare väder :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Annons:
[Juel70]
3/11/15, 9:43 AM
#14

Hur tänkte du att öppningen till innehuset ska se ut?  Ett tips från mig är att du bara har en rund liten öppning, kanske med ett kort rör igenom också, så att det inte kommer in så mycket fukt och vind.

uz00x
3/11/15, 10:21 AM
#15

Hade tänkt en simpel öppning bara, men tack för tipset :D

Upp till toppen
Annons: