Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1703 ggr
Herplover
2014-12-14 18:01

Morhuvad papegoja

Hur är morhuvade papegojor som husdjur? Är de gosiga och vill vara nära? Vet allt annat förutomhur de är så snälla svara

Annons:
JohannaN
2014-12-14 18:35
#1

hoppas du får hjälpa annars skall jag fråga dom som jag känner har på andra forum🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Irrevirr
2014-12-14 22:01
#2

De jag känner varierar väldigt i personlighet. Min erfarenhet är att de kan vara rejält vassa i temperamentet men också helt ljuvliga. En av mina är enormt go och kelsjuk, den andra är en hormonell hona som bits när hon vaktar allsköns ställen som skulle kunna vara bohålor. Han som är sådär go är alltid det och är även duktig på att härma ljud och göra lite konster.
Mina vänners morhuvade funkar som så att en av dem bara tål mannen i familjen, en av dem tål bara frun och den tredje kan i princip hanteras av alla men han är lite osäker, så om han blir rädd för något kan han bita. Han som bara kan hanteras av mannen i huset både pratar och gör tricks men kommer frugan förbi kan han flygattackera. Han som bara tål henne är å andra sidan ännu värre på att bitas när det passar och då bits han rejält. Inte som min lilla hona som bara biter litegrann, även om det är obehagligt.
Jag har ändå väldigt snälla morhuvade men det är svårt att få t ex fågelvakt då honan hotar då man ska ge dem mat och de som är ovana vid gojor finner detta oerhört obehagligt.

Mitchan
2014-12-15 01:08
#3

Min morhuvis-erfarenhet är rätt lik Irrevirrs, faktiskt. Jag har en hormonfylld hona som gärna flygattackerar med sikt på ansiktet vissa tider om året. När hon själv känner för det kan hon vara hur mysig och kelig som helst, men jag och mina fågelbett-ärr avstår ärligt talat helst och lämnar myset till hennes fågelpartner istället. :) Min andra morhuvade är suuupersnäll och lugn, men uppskattar inte gos från människor lika ofta. Däremot älskar hon att umgås med mig på andra vis, typ att sitta på min axel när jag ser på film eller sitter vid datorn, eller klättra runt på mig och flyga fram och tillbaka mellan mig och trädet. Hon är superlätt att hantera och låter sig handskas av Alla! Hon är inte heller särskilt aggressiv när det kommer till andra fåglar. En perfekt fågel på papegojträff :) Det har visat sig att både hon och flera andra morhuvade på papegojträff gärna dras till varandra och umgås nära utan problem alls. 

Det finns många morhuvade som är perfekta, gosiga familjemedlemmar, och det finns många morhuvade som är bitska hormondemoner. En väldigt jämn blandning, till och med, skulle jag vilja påstå. 

Brunhuvade papegojor, däremot! Också en goja från långvingesläktet, ser ut som en morhuvis fast utan det orange/gula och med mörka ögon. Dom ska minsann ha lite mindre av djävulen i sig! :P Och med det menar jag att dom generellt blir lite lugnare och lite mindre benägna att bli fast i en tråkig hormoncykel med flygattacker, enmansfågelhet och whatnot. Men man vet ju aldrig. :) 
Lite synd att dom är så pass ovanliga. Min familj hade en när jag var liten, han var supergo!

Upp till toppen
Annons: