Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 2341 ggr
Hildgrim
11/17/14, 9:26 PM

Belysning

Kom in på att diskutera uv-ljus tidigare idag. Jag har aldrig haft fåglar men sysslat med reptiler i flera år och där är ljuset av extrem vikt. Uv-ljus, färgstyrka, värmelampor osv. Något som förvånar mig är att nästan ingen fixar belysning till sina inomhusburar/voljärer. Varför är det så?

Jag förstår förstås att ljuset inte är livsviktigt som det är för många reptiler. Men med tanke på att uvb hjälper fåglarna att bilda d-vitamin och det faktum att fåglar faktiskt kan se färger i det ultravioletta spektrumet borde väl vara anledning not att fixa uvb-belysning inomhus? Våra fönster släpper inte igenom uvb-strålning så jag antar att detta för en fågel innebär att man tar bort flera färger ur deras syn.

Bortsett från själva uv-strålningen är det dessutom väldigt mörkt inomhus i förhållande till utomhus vilket också borde vara en anledning till att skaffa bra belysningen till fåglarna.

Hur har du löst det med belysningen? Har du något foto på ditt upplägg? Vad använder du för märke?

Annons:
Hildgrim
11/17/14, 9:26 PM
#1

En annan sak jag funderat över är det här att många säger att det är viktigt att använda en FÅGELlampa och ingen lampa för reptiler. Detta för att uv-strålningen tydligen ska vara alldeles för stark för en fågel. Jag undrar vad detta beror på? Vanliga hederliga uv-lysrör för reptiler är jätte dåliga. Reptilen måste nästan nudda lampan för att få någon betydande uvb och det visuella ljuset är inget att hänga i granen direkt. Det är betydligt mycket mer uv-ljus ute i Sverige en mulen dag än under en sådan lampa. Så hur kan då detta vara för starkt för en fågel? Solen är ju mycket starkare?

Det överlägset bästa fabrikatet som tillverkar uv-belysning för reptiler heter Solar raptor. Det är nog dom enda uv-rören som faktiskt är bra för reptiler. Sen har dom väldigt bra kombinerade uv/värmelampor också. Dessutom gör dom belysning till djurparker.

Enligt dom själva kan många av deras produkter användas till fåglar. Hur kommer detta sig om uv-rör av betydligt sämre kvalité anses skadliga? Har företaget fel eller är det här med fågellampor VS reptillampor bara en gammal myt? Båda försöker väl trots allt bara efterlikna solen? Och vi har bara en sol så.. 

Några tankar bara.

Irrevirr
11/18/14, 9:36 AM
#2

Min tanke är att det beror på att reptilerna brukar ligga rakt i solljuset stundvis medan fåglar oftast uppehåller sig i skuggan utom vissa stunder. Fåglar sitter ju i regel i träden där ljuset silas mellan grenar och löv. Sen finns det väl reptillampor med olika uv-styrka, så om man hittar en med rätt mängd UVA och UVB borde det inte spela någon roll om man använder en sån. Frågan är bara om det finns någon med samma? Jag har ju inte direkt studerat det utan enklast är att köpa lampa som är för respektive djurart. 

En uv-lampa som är för ökenlevande reptiler kanske blir rätt fel för fåglar tänker jag.

JohannaN
11/21/14, 10:01 PM
#3

sedan har jag också hört att reptil uvb-lampor skall ha något i sig som gör att fågelögon skadas av ljuset, så det är inte bara styrkan utan skall vara något mer i dom som gör att dom inte är bra🙂
Uvb-ljus för fåglar är anpassade för just fåglar och uvb-ljus för reptiler är anpassade för just dom. Alla har inte uvb-ljus hos sig för dom inte förstår hur viktigt det är att ha det🙂 här hemma har jag öppet fönstret i fågelrummet så mycket det går med galler emellan såklart så dom får i sig naturligt ljus utifrån och också kan välja att sitta där. Mina får också ett flytande multivitamin med vitamin-D i🙂 så på så vis gör jag🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Fridafj
11/21/14, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hum, kanske inte bästa bilden men såhär ser ställningen för min lampa ut i alla fall :) Det är uv för fågel, eller rättare sagt det ska bli det om ca tre dagar vi upptäckte nämligen när den skulle monteras för ett par veckor sen att själva lysröret gått sönder, så detta är ett vanligt lysrör pappa köpte för att kolla så att kopplingen/elen funkade för övrigt - men vi har tyvärr tentaperioden från h*lvetet just nu så kan inte köpa en ny lampa förrän på tisdag. Tyvärr, men hoppas de inte tar alltför stor skada av att ha varit utan lampa i en period innan vi hade möjlighet att montera ställningen. :)

edit: ramen med galler som ligger ovanpå taket just nu är för övrigt en ram till fönstret som kan användas när fönstret är öppet de lite varmare årstiderna :P Har bara haft möjlighet att testa den en gång sedan jag skaffade duvorna, men de verkade uppskatta solen då i alla fall även om det var lite läskigt med att alla ljud utifrån blev förstärkta..

Upp till toppen
Annons: