Annons:
Etikettavel-och-uppfödning
Läst 2479 ggr
Davidzetterlund
2014-08-18 21:07

Ägg utan parning

Jag har 2 kakariki honor hemma, den ena har jag haft i ca 1mån, den andra i 2dgr. Har tyck den nya varit lite tjockare än den första, inget mer med det. Men när jag kom hem idag så låg det ett trasigt litet ägg på botten. Hur är det möjligt? Misstänker att det är den nya som släppt det, låg under hennes favvo pinne. Så frågan är. Är det någon fara? Kan hon blivit parad i djuraffären, det fanns en hane i buren där. Vad ska jag göra helt enkelt? Den misstänkte är ca 4mån Tänkte ringa djuraffären i morrn iaf.

Annons:
Irrevirr
2014-08-19 11:12
#1

Fåglar blir inte tjockare för att de ska lägga ägg. Det enda synbara som händer är att de får som en svullnad under kloaken, som fågelfolk brukar kalla "äggrumpa". Att fåglar lägger ägg är inte helt ovanligt och tyder helt enkelt på att fågeln blivit sugen på att häcka. Oftast lägger de inga ägg om de inte har någon typ av bohåla men om den nya honan blivit triggad till häckning i butiken på något sätt kan det komma ägg ändå. Det är ingen fara. De behöver heller inte para sig för att kunna lägga ägg. 

Däremot tror jag inte att kakarikin som lagt ägget är bara fyra månader. Kakarikis blir könsmogna tidigast vid ett halvår, vanligen vid sju månader.

Davidzetterlund
2014-08-19 14:01
#2

Intressant. Fråga till ang ålder. När ruggar dom första gången? Min gamla har inte ruggat, men den nya ser ut som skalleper. Ang ägg. Det måste väl till en hane för att dom ska befruktas? Det kan väl aldrig bli ungar av såna ägg? Eller?

Irrevirr
2014-08-19 15:19
#3

Nu är jag långt ifrån någon kakarikiexpert men efter vad jag kunnat läsa mig till sker första ordentliga ruggningen vid 12-15 månaders ålder.

Ja, det måste finnas en hane för att äggen ska kunna bli något.

Davidzetterlund
2014-08-19 16:51
#4

Pratade med djuraffären, dock inte fågelexperten. Hon kan ha parat sig med en hane dom hade inne förut, dom var typ 1 par. Ålder kunde hon inte svara på, det vet bara hon på fågelavdelningen. Och hon va ledig idag. Men, hon kan ju knappast vara 4mån som dom påstod. Utan snarare 7-12månade. Om det är så så är det riktigt dåligt av djf att påstå något annat. Tyvärr så är det väl omöjligt att veta hur gammal hon är. Ska skälla lite på dom i morgon. Inte för att det gör mej nåt, men man ska banne mej informera om sånt som jag fått dra ur dom.

Irrevirr
2014-08-19 17:04
#5

Det är svårt att veta ålder på fåglar i butik eftersom de oftast kommer från grossist, vilket innebär att det är omöjligt att svara på hur gamla de är. I butik säger ofta de som jobbar där något. Vet att en jag känner köpte en undulat som skulle vara tre månader gammal men den var fullt utfärgad och hade suttit i butiken i fyra månader, så det var ju omöjligt. 

I vår butik fick vi in en katarinaparakit som var ringmärkt sju ÅR tidigare. Det var riktigt dåligt. Undulatungar ser man ju på om de är riktigt unga men vissa arter är svårare. 

Håller med, de ska informera bättre och framförallt inte hitta på en ålder på fågeln om de inte VET.

Upp till toppen
Annons: