Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 2489 ggr
redstaryena
2014-07-09 20:49

Fågelvakt

Hej. Nu är jag inte medlem här på burfåglar men hoppas ni kan hjälpa mig ändå.Jag har blivit en "ofrivillig" fågelvakt till en nymfparakit, hona tror jag. Killen som äger henne har hamnat i trubbel och nu sitter jag här med en fågel, som han litar på att jag kommer att ta hand om (fanns ingen annan i heller) Nu är det så här att jag kan mycket lite om fåglar och p.g.a olika omständigheter hade han  ingen möjlighet att berätta något om henne som individ.  Men hitintills verkar hon i alla fall inte alls nöjd med mig. Hon skriker konstant, Antar efter honom. Vad jag vet, av de få gånger jag träffat fågeln innan, är att hon mer eller mindre bara går till honom. Alla andra fräser hon åt..ja t.o.m åt honom om något inte passar. Köpte en ny kalksten i förrgår. Den är hon livrädd för. Jag städade hennes bur skinande rent igår med hennes skrik och djupdykningar över mig . Försöker att prata lite med henne när jag fyller på maten och bytar vatten . Ja annars också. Min ambition är inte att vi ska bli dödspolare , då jag inte är van vid fåglar alls. Men vi måste ju få en dräglig tillvaro  under den tiden hon är här. Vad kan göras för att lugna ner situationen för henne.? Ska tilläggas att radion lämnas på när jag tar hundarna på promenader. Och de verkar hon konstigt nog inte vara rädd för. Hon försökte t.o.m landa på den ene hunden. Men annars bryr inte dom sig , utan tvärtom undviker dom henne. För ljuden hon ger ifrån sig är obarmhärtiga. Tacksam för lite tips. m.v.h. Jen..

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
feliciapaulina
2014-07-09 23:23
#1

Köp hirskolv och försök handmata den, sätt handen försiktigt genom öppningen o håll i hirs. Du måste ge den tid, den kanske inte bara tar 5 min. Testa också att sätta på klipp på youtube med nymfkakaduor som sjunger o låter, håll telefonen nära dig så att den tror att ljudet kommer från dig, det kan också lugna den lite.

Mitchan
2014-07-10 00:18
#2

Mitt råd vore egentligen att försöka sätta ihop henne med en artfrände, men det kan ju vara lite svårt när fågeln inte är din och du inte kan kontakta ägaren. Du får försöka berika henne på andra vis. Envisas med att faktiskt sitta och prata med henne och vistas i rummet buren är så mycket du kan. Som #1 sa kan ljudet av andra fåglar eller nymfkakaduor också vara en idé. 

Det viktigaste tycker jag är att hon har en stor, rymlig bur (alternativt får komma ut och flyga i ett fågelsäkrat rum åtminstone en stund om dagen - gärna både och) och AKTIVITETER! Du kan göra billiga fodergömmor med typ äggkartonger och toapappersrullar (fullproppade med tidningspapper eller liknande, och lite godis, typ nötter eller frön eller vad hon nu kan tänkas gilla), och även bara hänga in en hel morot eller annan grönsak i buren som hon kan både gnaga sönder och äta lite av. Färska grenar som hon kan gnaga på och eventuellt plocka löv från är inte bara bra, utan enligt mig även väldigt viktigt. Om du har tillgång till nån skog med blåbär och tallar har vi även gratis leksaker och fodergömmor även där - häng in några "klasar" blåbärsris, kompletta med blåbär, och låt henne plocka och äta bären själv eller bara förstöra riset. Rena, torra kottar är jätteroliga leksaker och går att stoppa frön i. 

Om du är villig och redo att spendera lite mer tid med fågeln kan ni tillsammans öva på tillit och lära er varandras kroppsspråk. Det skulle nog kunna förbättra er situation väldigt mycket! Du behöver inte jobba för att få henne att tycka om dig särskilt mycket, utan det du kan göra är att alltid vara väldigt tydlig (du kan till och med säga "MAT!" eller något innan du byter mat och vatten, så kopplar hon nog snart den frasen med att "ah, okej, hon ska inte göra något farligt, bara ge mig mat och vatten!"), och även försöka förstå & respektera vad HON vill och tycker. Om hon till exempel lutar sig ifrån dig eller lyfter lätt på vingarna som om hon är redo att fly när du närmar dig (alltså, om hon på något vis visar att hon inte VILL att du ska närma dig), backa. Tvinga henne aldrig till något (inte ens till att gå in i buren, tycker jag! Om hon är krånglig att få in i buren, fyll på med massa god mat medan hon ser på, och släck eventuellt nån lampa så att rummet blir lite sådär halvljust, lite kväll över det hela, så går hon förhoppningsvis snart in av sig själv), undvik att göra något som du vet får henne att bli rädd eller arg (typ burstädning kan ju vara lite svårt att undvika, men om det är en möjlighet kanske du kan göra det när hon inte ser på? har du en extrabur att sätta henne i medan städningen sker?), och låt henne ta initiativen att umgås med dig, eller gå iväg från dig, när hon själv vill.

Ha allt det här i bakhuvudet under hela tiden då du är med/nära henne, och lägg gärna en halvtimme-timme om dagen på att aktivt försöka träna tillit (typ muta supermycket med godis, hirs till exempel, medan du inte gör något oväntat och låter henne sluta närhelst hon vill eller tröttnar. om hon flyger iväg under träningen, sitt gärna kvar, tyst och still, en stund, och se om hon kommer tillbaka för mer gott, innan du går därifrån.) Det är väl the basics, så att säga.

Eftersom hon inte är din och inte kommer stanna hos dig så jättelänge(?) är det allra viktigaste att se till att hon har saker att pyssla med och utrymme att flyga. Nån särskilt ambitiös träning tror jag alltså inte behövs heller, men som sagt, försök öva på tillit och att läsa av varandra & så, en stund om dagen, så blir situationen förhoppningsvis mindre stressfull för er båda.

redstaryena
2014-07-10 14:20
#3

#1 sån har jag köpt till henne och den vill hon gärna äta ifrån när man håller. Det andra har jag inte prövat men ska göra :-) #2 problemet är att jag är själv lite rädd eller ovan ska jag kanske säga, vid något som flyger runt mig. Hennes bur är faktiskt inte nåt vidare fin eller stor, men hon brukar vara ute hela tiden hos honom, och även här får hon vara ute hela tiden om önskas. Hon brukar flyga in vid 6 tiden och sätta sig på favorit pinnen. Vid 8-9 lägger jag över hennes duk. Sen sussar hon gott. Sen när det aktiviteter för henne, så är hon jätte rädd för allt. Minsta lilla man ger henne eller lägger fram, blir hon misstänksam direkt.köpte kalkstenen, och den har hon inte gått inärheten av. Satte den först vid maten där den förra satt fast men då vågade hon inte äta. Prövade med att sätta dit en bit gurka i buren och lite annat jag läst här som de kan tycka om, men hon klättrar stora omvägar , för att slippa passera . Så hon är väldigt knepig. Jag vet killen köpte henne från nån kvinna som hade en liten liten bur med säkert 15 fåglar i. Tror hon hade en dålig start i livet. Men hon är nu ca 4 år. Så det borde väl blivit bättre. Jag vet att hon är kär och ganska gullig mot sin människa. Har sett henne dansa , putsa sig och puss bita honom. Så hon kan vara snäll :-) En annn bur har jag tyvärr inte. En sak till bara, hon kliar sig jätte mycket och det kommer såå mycket vitt mjäll från henne. Och buren var faktiskt inte städad på länge nu när jag tog henne. Hon kanske blivit dammig? Har för mig att hon gillar att duscha men att man lyfter av översta delen och sätter henne i badkaret. Det har jag sett honom göra. Och fönad har hon också blivit under tiden vi pratats vid i telefon. Undrar bara vilken temperatur på vattnet i så fall

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

JohannaN
2014-07-11 11:55
#4

nu skall vi se, har frågat en nymf-expert om det hela så här svarar hon🙂

Att hon skriker är tecken på att något inte är som det ska. Hon är förmodligen orolig och stressad över att dels ha bytt miljö och dels nya människor. Hon har blivit uppryckt från sin säkra miljö med en människa hon känner väl. Prata lugnande med henne så fort du är i närheten av buren. Prata med henne men undvik att titta på henne. För att få henne att känna sig tryggare kan du lägga en handduk över ett hörn av buren, lite på taket och båda sidorna. Då får hon ett tryggt hörn. Unvik att tränga dig på. Om du måste sätta in handen i buren och hon fräser så gör hon det för att varna och för att hon är osäker. Stanna då upp med handen och låt henne få en chans att gå undan.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Här är ett svar till från en annan nymf-ägare🙂

Nymfer kan vara lite speciella på många sätt, bl a kan de ty sig till ett visst kön hos oss människor. Tog hand om en nymfpojke som älskade (mänskliga) kvinnor men hade väldigt svårt för män. Förmodligen berodde det på tidigare relationer, där han troligen hade en matte som tog väl hand om honom och en husse som inte gjorde det… Jag fick jobba mycket med honom för att vinna hans förtroende. Tråkigt nog gick han bort just som han börjat förstå att jag var rätt OK…

Nu har jag en nymftjej som älskar mig men inte min hustru. Troligen är det samma fenomen där…

Vad jag kan förstå hade nymfflickan i det här fallet en god relation med sin husse och därför kanske hon har det svårare att komma överens med kvinnor. Jag tror inte det finns några genvägar, utan det handlar om att vinna fågelns tillit. Till slut vinner trägen, om man bara är tillräckligt motiverad. 

Annars finns ju alltid möjligheten att skaffa en partner till henne. Det vore förmodligen det allra bästa.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

lite tips från mig Erbjud en varierad och så rik kost som möjligt så inga brister tillkommer hos henne, servera gärna allt från grönsaker, örter, skott, groddar, blötlagda frön men också frukt och kokt ägg då och då mm. en kompis kanske vore ett alternativ för henne och dig, då behöver inte du eller hon vara så beroende av varandra. förhoppningsvis lugnar hon ner sig. Tänk på att städa och hålla efter noga varje dag🙂

Nymfer och kakaduor har ett stöv i sig så det kan vara det som du ser, hon kan också vara torr i fjäderskruden både av att inte fått bada men också kan hon ha brister vad gäller kosten som gör att det kliar och ger klåda, spraya henne gärna med en vattenflaska och erbjud gärna ett bad då detta är något dom gillar att göra i det vilda🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

redstaryena
2014-07-11 12:15
#5

Tack så mycket för alla goda råd. En kompis kan jag inte skaffa henne, för det har jag inte tillräckligt med kunskap för att göra.  För det innebär väl ändå en hel del, med hur man sammanför dom o.s.v.  Ja och sen är det ju inte min fågel i heller 🙂En sista fråga bara. Ska hon bada i rumstempererat vatten eller vad är det som gäller?Tror hon brukar bli duschad med många mjuka små strålar (har köpt ett nytt munstycke till duschen så att detta går att reglera )

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

JohannaN
2014-07-11 20:15
#6

ljummet vatten blir utmärkt🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
redstaryena
2014-07-11 22:00
#7

Oki

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
2014-11-16 11:06
#8

Nu var det ett tag sedan jag blev fågelvakt och är det ännu. Har fått läsa på eftersom min erfarenhet av fåglar var = noll. Fast vi kommer ingenstans direkt , jag och pippin. Har försökt att variera kost, lägga in ny inredning i buren och lite sånt. Har gått väldigt försiktigt fram med allt jag gjort. Men hon är livrädd för allt…och skriker gör hon, när jag släpper ut henne. Varje morgon öppnar jag buren och sätter mig för att äta frukost och då kommer hon och knatar runt på bordet lite. Ibland smakar hon på mackan. Verkar som att hon gillar detta . Och en endaste gång har hon hoppat upp på min axel . Då "putsade" hon mig men sen slutade det med att hon började bitas hårdare och hårdare. Varför gjorde hon så? Eller vad kan det betyda? Och sen fräser hon åt mig när det blivit kväll och jag ska sätta över duken på buren. Och skriker gör hon oavsett jag är i samma rum eller inte, samtidigt som hon är utsläppt. Vad gör jag för fel? Hon verkar inte vara särskilt lycklig😟

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Upp till toppen
Annons: