Annons:
Etikettpapegojor
Läst 1424 ggr
Jozzi
2014-06-20 14:15

Skaffa grå jako!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har funderat på att skaffa en grå jako.. Dom verkar sjukt roliga och intelligenta fåglar👍 Jag har en inbyggd garderob i mitt rum och undrar om det skulle gå att göra om till en bur? Tänkte då ta bort dörren och sätta dit en nät dörr. Lägger in en bild här under så ni kan se hur jag menar :) 

Höjd: 2,5 m

Längd: 1,80 m

Bredd: 0,8 m

Skriv gärna nack/fördelar med dessa fåglar också! 🤫

Annons:
Tanjis
2014-06-20 14:26
#1

ja varför inte, se dock till att klä väggarna golv med plast som du kan ta ut och göra rent

Jozzi
2014-06-20 14:33
#2

jo det hade jag tänkt, en genomskinlig vax duk😃

Tjeja
2014-06-20 16:16
#3

Vaxduk är nog för tun och risk att pippi tuggar i sig istället…

Tänk också på att det är ett åtagande som gäller resten av ditt liv om du skaffar en grå jako. Den kommer alltid att vara din bebis, alltid se dig som sin primärpartner, alltid behöva mycket stimulans för att må bra. Alltid behöva vara mer ute med dig än inne i någon bur. Och tja… kan leva i 80 år… du kanske t o m blir gammal och dör själv först.

Det är en oerhört intelligent fågel med hög röst som behöver oerhört mycket stimulans…

Det är inte som att skaffa en häst eller en hund några år. Detta kräver enormt mycket mer under enormt mycket längre tid..

Du har säkert redan läst och hört dessa saker redan, men tänk efter på allvar många gånger till innan du skaffar en för du kommer inte kunna blida familj i framtiden utan att först ta hänsyn till din jakos behov också. Du kommer inte kunna skaffa en partner som inte din jako accepterar… vem väljer du om det skulle hända i så fall tex?

Tänk.. tänk.. tänk… och tänk igen… se till att du har bra realistiska lösningar i ditt huvud innan du går vidare och bestämmer dig för att skaffa den. 

Vad gör du med jakon om du blir sjuk? om du vill resa någonstans? när du ska flytta - inte alla hyresvärdar eller bostadsrättsföreningar accepterar husdjur längre. När du ska plugga eller skaffa jobb, vad för jobb, vilka arbetstider? osv osv…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[mommo 12]
2014-06-20 16:55
#4

Hur ser det ut i garderoben? Det verkar funka utmärkt Jozzi!

Jozzi
2014-06-21 02:05
#5

Jo jag vet att det är en vän för livet.. :) Men det som är bra är att jag är rätt galen i djur så ska gå natur och sedan bli någon med djur. Min dröm är att starta egen djuraffär 😍 Men är bara 15 nu så det är ju ett tag kvar haha.. 

Men för tillfället har jag 2 katter, 2 marsvin, 2 sköldpaddor och 5 akvarium 😃 Och jag betalar och sköter allt själv, så man kan väl säga att jag inte kommer tappa mitt djur intresse i första taget haha👍

Tanjis
2014-06-21 08:23
#6

#5 men har du tid med alla djur? Det är ju inte schyst mot djuren om man har så mycket djur så man inte har tid att ge dom den uppmärksamhet dom kräver

Annons:
Jozzi
2014-06-21 22:23
#7

jag ägnar alla mina pengar och all min tid på djuren ;)

[Emma--]
2014-06-21 22:44
#8

Du är väldigt ung och gymnasiet innebär en hel del plugg, och ska du då läsa vidare sen så kommer det gå mycket tid även där. Så fundera på situationen. 

Jag tror säkert att du har intresset för det, men fundera extra mycket hur det kommer se ut när du ska plugga osv.

Jakos är vad jag förstått väldigt känsliga och lättstressade.
Och du bör ju också skaffa två förstås.
Dom kan låta ganska högt, är det något som är ok för dig och resten av familjen?

Såg en video också där någon visade sitt liv med jakos och dom undersöker allt. Och gärna med näbben. Vilket innebär en hel del trasiga saker. 😛 Också något att vara beredd på.

Irrevirr
2014-06-22 17:28
#9

Studera gärna Bosses sida om hur det är att ha jako. :) 
http://www.haningegojor.se/

-Anna-
2014-06-25 23:34
#10

Jag tycker inte en garderob låter som en bra "bur". Alla sidor täckta utom dörren? Låter mörkt och inte kul! Ett alternativ är ju om du gör dörren som en spets, alltså inte platt, hmm, hur ska jag förklara… Så här skulle den se ut uppifrån: >

Då kan gojan vistas i spetsen och se sig om lite grann.

hoppas jag lyckades göra mig förstådd! :)

Upp till toppen
Annons: