Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 3087 ggr
Fridafj
2014-06-09 15:22

Burbygge påbörjat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen sommarlov så man kan börja bygga! Dessvärre jobbar båda föräldrarna lite till och jag är inte direkt händig, så det kommer gå sakta men säkert framåt ;) Vi har nu börjat med att riva ner den gamla utevoljären, som inte var rovdjurssäker, tyvärr. Sen ska det byggas en annan på samma plats fast lite större och med galler överallt. En sluss kommer också behövas till finkarna, och så ska ett fönster bytas ut till ett öppningsbart så att det kommer in både direkt solljus och luft på dem. :) Efter det gäller det att bygga inomhusvoljären uppe Uppsala! :) Jag tänkte uppdatera med bilder lite då och då tills båda är klara och duvorna flyttat in! Hoppas ni har en skön sommar!

Annons:
JohannaN
2014-06-09 23:47
#1

Härligt att få komma igång även i fall det är långsam gång på det hela😛 väntar med spänning att få se hur din voljär utvecklas🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Fridafj
2014-06-12 13:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack så mycket! När jag inte kan göra någonting på buren försöker jag fixa till lite grenar och leksaker och annat. :) Mamma gav mig lite tyg som skulle slängas och det visade sig vara väldigt roligt att fläta, så jag gjorde en gunga och ett litet klätternät till de små finkarna :)

Fridafj
2014-06-12 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hum, gungan blev lite klen så jag förstärkte den.

[Emma--]
2014-06-12 16:34
#4

Ska bli roligt att följa detta 🙂

Fridafj
2014-06-12 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tackar! Vill man så går det - det mesta av den gamla är borta :) Dags att se vad som kan återanvändas och hur mycket virke och galler som behövs!

Edit: den vill verkligen inte ställa sig, men det kanske inte är en så värst viktig bild ändå :P

Fridafj
2014-07-19 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Halloj i värmen! :) Jag är ledsen att jag inte uppdaterat denna tråden - vi har varit bortresta himskans länge, men nu har vi kommit hem igen och införskaffat material och sedan målat, målat och målat ca 20 brädor. Golvet är också gjort - det är glatt så att det ska vara lätt att rengöra och så har det för säkerhets skull galler på undersidan också. 

Dålig bild där man i alla fall ser golvet på plats (hela voljären är lös så man kan flytta på den) samt hälften av stolparna.

Annons:
TeeWeed
2014-07-19 20:42
#7

Ser ut att bli bra! :D

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Fridafj
2014-07-20 00:35
#8

Tack! :D Jag hoppas på att det kommer att bli fint, det ska bli spännande att se när vi börjar pyssla ihop alla delar! :) Jag blir stärkt också av vetskapen att mina små bebisfåglar just nu håller på att lära sig flyga så att de kan inviga buren/burarna riktigt ordentligt sen när de kommer hit!

Fridafj
2014-07-22 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Två sidor börjar ta form nu :)

TeeWeed
2014-07-22 22:47
#10

Snyggt!!

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Pepsie
2014-07-22 22:48
#11

Oj oj vilka bortskämda fåglar. Haha, ser ut att bli superfint! :)

Djävlas

Fridafj
2014-07-23 00:28
#12

Tackar så mycket! :) Jag hoppas på att kunna införskaffa en liten grupp finkar också som kan göra det ännu lite livligare och trevligare :)

Fridafj
2014-07-26 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ramen är i princip färdig nu! :) 

Dock har jag nog bestämt mig för att ändå ta in duvorna på natten om somrarna när de är i voljären för att vara på den säkra sidan, men problemet är att den lilla inneburen som vi har är lite för liten för skrattduvor enligt L80, så det verkar som om jag så småningom behöver bygga en tredje bur. Puh! Vi gjorde nämligen buren 62 cm bred för att den ska gå att flytta genom dörröppningar, så om jag hade byggt ut den lite så hade jag varit fast med den i det rummet för alltid. Bättre att göra en som går att plocka sönder. :)

Annons:
Zebrafink
2014-07-27 06:42
#14

Där börjar det snyggt

Fridafj
2014-08-07 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Tack! Puh, har gjort ramen för inneburen i lägenheten nu också. :) Hann som ni kanske ser inte göra den klar, måste sy nätet och fästa ett mjukt nät på framsidan också så att den kan vara sådär öppen som den är nu :) tänkte ha en kort gardin ovanför den så att de inte sitter på taket där jag inte kommer åt dem, och så ska det in en massa grenar såklart :P Ska bli intressant att se hur den är i slutändan, de blir ju alltid lite annorlunda än man tänkt sig! Måtte är 120x220x210 och så minus den där biten vid fönsterkarmen som är borta. Ursäkta den dåliga bilden men rummet är så litet att man inte kan få en bättre vinkel :P

Fridafj
2014-08-07 18:00
#16

Ajdå… kan inte vända bilden på mobilen, tror jag :S

TeeWeed
2014-08-07 19:23
#17

Åh, vad fint! Vart köpte du trädmaterialet ifrån?? Skulle vilja ha de måtten :)
Vad fint gjort av dig att offra så mycket av rummet :D

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Fridafj
2014-08-08 15:04
#18

Tack! :D Jag ska absolut återkomma om en stund med det när jag vet, det är ju, hum hum, så klart pappa som handlat dem ;) 

Åh det är bara trevligt, jag blir nog lika glad som dem av en stor bur, det kommer vara den finaste möbeln! Planerade så mycket buren att jag glömde att jag själv behövde en säng, tur man hade föräldrarna med som sagt!

Fridafj
2014-08-08 15:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Eftersom jag inte lyckas vända den så kan jag bjuda på en till på rätt köl med mig i buren som måttstock! :P

TeeWeed
2014-08-08 17:25
#20

#18 Okej, haha ser den! Handy man! Ja eller hur, dess bättre djuren har det, dess bättre har en själv det 😃

Jädrar vad stort det blir då, hoho! Blir kul att se när allt är klart. Skall starta burgbygge själv när jag och killen kommer hem till Sverige igen. Kan inte vänta, är så himla taggad!:) Och självklart ännu mer taggad på att få papegojor!

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Annons:
Fridafj
2014-08-10 13:32
#21

Precis! :) 

Brädorna som vi använde är (tak)läkt, och de är 24x48 mm, minns inte om det var exakt eller ca. :P Den enda nackdelen är att de inte är hyvlade så vissa plankor kan vara himla "fnasiga" i kanten och så, så vi stod och sandpapprade dem lite innan vi målade, mest för estetikens skull i och med att buren ska vara inomhusmöbel. Jag måste säga att det inte riktigt blev någon skillnad i utseende på dem men man tog bort de vassa och utstickande kanterna i alla fall! :) 

Vad roligt! Vilken slags papegojor blir det då? :P

Zebrafink
2014-08-11 13:20
#22

Hoppas att inget går fel :)

TeeWeed
2014-08-12 13:33
#23

Okej nice! Tack för infon! Jag hade bestämt mig för ädlar, men efter allt jag hörd från uppfödare och ägare så var det efter min förtvivlan inte någon fågel för mig och min sambo ändå. Nu kollar vi lite på ara nobilis och maracana, och vitbukerna, samt vissa amazoner, men jag har verkligen beslutsångest nu, hehe. :)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Fridafj
2014-08-30 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#23 Jag har ingen riktig kunskap om de där sorters fåglarna men jag vet att vilken fågel ni än bestämmer er för så kommer det att bli precis rätt :D heja fåglar! 

Uppdatering - jag har hämtat fåglarna idag, och satt igår natt och även efter att fåglarna kommit och avbarkade och satte upp grenar, så att de i alla fall ska ha något att sitta på just nu, men herregud var tom buren är just nu :P men ja, det är ju bara tillfälligt så klart, kommer lägga till saker hela tiden. :) Duvorna är riktiga hjärtegryn och bestämde sig för att buren var läskig och gardinstången väldigt trevlig så det tog mig 4 timmars bebisröst att övertala dem om att gå in i buren men nu har de lagt sig till rätta i alla fall… :) 

björk från skogen :) himla läcker sittpinne tyckte jag men när jag satte upp den blev nog vinkeln fel ändå, äsch…

Fridafj
2014-08-30 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Hehe, som sagt… tomseli tom. Det finns för närvarande bara 4 sittpinnar och en gunga i den, men det är å andra sidan mer än dubbelt så mycket som igår :)

TeeWeed
2014-09-02 22:51
#26

Risken med stor bur, hehe! :D

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Fridafj
2014-10-02 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Hum, den kära lilla buren har fått några fler pinnar nu i alla fall - deras nya favorit är den som de sitter i på bilden. Jag ska försöka fixa till några hyllor nästa vecka när jag får tillgång till lite verktyg, och så ska UV-lampan upp givetvis, och allt eftersom så lär man väl sätta upp ännu fler pinnar. :) Det är väldigt roligt att tälja eller fixa till dem men en smula tidskrävande visade det sig…

Annons:
Fridafj
2014-10-02 16:39
#28

Peleia tycker om att sitta i växterna (basilika och citronmeliss) och förstöra dem, så en av dem fick flytta ut och den längst inne i hörnet till höger är resultatet efter tre veckors sittande och pickande… de ska också fixas ;)

Upp till toppen
Annons: