Annons:
Etikettövriga-fågelarter
Läst 1421 ggr
VildaVittra
2014-04-14 05:04

Vilken duvart för "lösdrift"?

När jag jobbade i Polen, så hade en av mina vänner där duvor som han byggt ett litet hus åt och som han matade (och slaktade), de kom och gick som de ville. Kom och tänka på det där nu och undrar vilken sorts ras/art som skulle passa för sådan hållning i Sverige? Bor i Uppland, så de ska ju inte trilla av pinn vintertid.

Hur stort hus måste man bygga åt dom. Ska man stänga till om dom nattetid, eller räcker det om de har sitt hus på en hög pelare?

Detta är enbart på fantasinivå än, fullt medveten om att jag måste läsa på ordentligt innan jag genomför det, som vilka lagar jag ska ta hänsyn till och så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
farido13
2014-04-14 11:41
#1

jag vet mycket om sådana saker eftersom mina föräldrar kommer ifrån det landet man gör så ofta. Man köper duvungar ifrån föräldrar som redan bor sådär. Duvungar ska man helst köpa så de blir vana fort på den platsen du bor i. de flyger på morgonen och kommer på kvällen och vissa kan komma på dig och sitta.

Fridafj
2014-04-14 13:21
#2

Det torde väl vara någon slags brevduvor, man brukar ju släppa de lösa en ganska stor del av dagen så att de får flyga av sig och chilla uppe på hustak, de håller ju sig till sitt duvslag så länge de får mat och trygghet där, och de förökar sig himla bra. (Utställningsduvor flyger ju oftast inte alls utan sitter och pickar på garageuppfarten istället (de klarar rent fysiskt inte av att flyga mer än 100 meter sedan måste de flåsa i fem minuter, om Låre var ett bra exempel på utställningsduva..)). Om man som du säger ger dem mat och städar, och kanske låser om dem nattetid (de går förvisso in och lägger sig av sig själva ändå, men rovdjur finns ju alltid..) så klarar de nog sig väldigt bra själv. 

Rekommenderar att fråga inne på alternativ.nu i deras duvtråd 

http://www.alternativ.nu/index.php?board=115.0

eller kanske på Facebook, exempelvis "Vi som har duvor" https://www.facebook.com/groups/192750424149760/?fref=ts

då jag tror att det mest håller till burfågel-folk just här. :) Lycka till!

Upp till toppen
Annons: