Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 6245 ggr
[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-15 14:00

Berätta om era diamantduvor!

Hej alla! Jag och min sambo har länge varit sugna på att skaffa fågel men inte riktigt hittat nån vi har fastnat för förrens nu, diamantduvor. Dom verkar vara helt perfekta för oss så jag tycker det hade varit kul om ni som har diamantduvor ville berätta lite om era fåglar. Hur dom bor, vad dom äter, hur dom är, osv! Gärna massa bilder också! :)

Annons:
Fridafj
2014-01-15 17:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej! Jag har bara haft diamantduvor i 3 år (först 2 hanar, sedan ett par) eftersom de tyvärr blev sjuka i någonting vi inte lyckades identifiera, men jag kan berätta om de tre åren jag hade med dem i alla fall! :) Tidigare har jag haft tamduvor, så det var en lite omställning i storlek och även tamhet, men jag måste säga att diamantduvorna är underbara små fåglar som är extremt vackra, väldigt roliga att titta på, lättskötta och har ett väldigt vackert läte. Ni har gjort ett bra val! 

Mina bodde i mitt rum i en bur på ca 110x65x75 cm, men ju större desto bättre i och med att det är lite svårt att inreda små burar med roliga saker så som naturliga grenar, ogiftiga växter, hyllor etc. Duvor är ju mestadels marklevande så de spenderar väldigt mycket tid på golvet av buren och på golvet av rummet de är ute i. De gillar såklart att vara ute så mycket som möjligt - jag hade en period på 6 månader när jag var hemma hela tiden och då hade jag buren öppen i princip hela tiden (det funkar oftast dygnet runt eftersom de själva går in i buren för att lägga sig när det börjar bli mörkt :) ) och de blev extremt bortskämda då och visade mig tydligt när de ville gå ut, hehe. När man väl släpper ut dem är de dock som alla andra duvor - de sitter. De sitter gärna på t.ex. burdörren och bara chillar, eller på lampskärmen till deras UV-lampa där de älskade att sitta (eftersom den blev varm efter ett tag - de turades om att sitta på den och bytte plats varannan minut ungefär, kanske blev den för varm!), och naturligtvis älskar de att sola. Deras favoritplats var på fönsterkarmen där de kunde titta ut, men annars kunde man hitta dem precis var som helst, på skrivbordet, golvet i mitt rum eller golvet i andra sidan huset när de "rymde" solandes så länge det fanns någon sol att få tag på. Så, de är väldigt lugna som sagt, och sträcker på vingarna genom att cirkulera något varv högt vid taket då och då, sedan slår de sig ner i timmar igen :)

De har ett väldigt lågmält och ljust hoande läte (honan ljusare än hanen), och de låter inte alls ofta. Har man ett par så uppvaktar hanen gärna honan med sin vackra bugnings-dans, man tröttnar aldrig på att bara titta på dem! På morgonen kan de ju vakna väldigt tidigt på sommaren och det allra första de gör är äter, sen vilar de igen, vilket kan låta en del speciellt om man glömt mata dem och de ropar på dig. Jag hade ju mina i sovrummet men de var så snälla att om man täckte över buren efter att de vaknat sade de inte ett knäpp tills jag drog ifrån den igen, och mot slutet lärde de sig också att bara ropa på mig när de såg att jag rörde mig i sängen. 

Duvor är ju fröätare och dessa äter de allra minsta fröna, som ex kanarie- och undulatblandning, med komplement av allt övrigt de ska ha som t.ex vitaminpulvet och även frukt och grönt - jag började ge mina för sent och jag kan säga att det var extremt svårt att få dem att äta grönsaker, det funkade bättre med lite broccoli, ägggula+vita, ibland sallad och faktiskt kött. De måste ju få i sig proteiner, kolhydrater, fetter och vitaminer som alla andra. :) Men jag har inte så bra koll på det där så jag återkommer. 

Jag ville ha ett par och några omgångar ungar, men det blev två hanar första gången - de tyckte väldigt mycket om varandra tills de upptäckte att de var 2 hanar, då började de småbråka, absolut inget allvarligt men de gillade helt enkelt inte varandra längre. Jag bytte då den ena hanen mot en hona, och då blev det frid och fröjd var gällde den saken, men dessvärre var honan ca 1,5 år och hade bott i voljär utomhus så hon hade problem med att bo i buren på det sättet att hon flög omkring på natten hela tiden - jag vill varna från att göra om mitt misstag! I övrigt funkade det bra - den hanen var den lugnaste, men honan var verkligen sjövild när hon kom men blev mycket, mycket lugnare efter ett tag. :)

Mina var inte tama då jag inte riktigt tog mig tid till det - den ena kunde man hålla på handen och gå omkring med, men han kunde också helt plötsligt flyga iväg när han ville det och var svår att få tag på då. Den andra var som sagt lugnare och jag tränade lite med honom i några dagar, vilket såg lovande ut, men sen kom tyvärr sjukdomen… Honan kunde man inte komma i närheten av med händerna men hon var lugn nog att ligga kvar på skrivbordet när jag satt vid det och läste - kort och gått, de är generellt skygga duvor eftersom de är så små, men de är lätta att träna och har man lite tålamod går säkert allt! 

Förlåt för den långa texten!        

Bild, hanen jag bytte bort mot honan (den enda av de 3 som är i livet nu, han har en egen familj nu!) Han var tamare men flyktigare än den andra hanen.

Fridafj
2014-01-15 17:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hanen och honan (den ljusa), man ser ungefär hur stor deras bur var i jämförelse med dem. Så fort de ville ut vankade de av och ann precis framför där de visste att dörren öppnades. :)

Fridafj
2014-01-15 17:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

De älskade som sagt att sitta i fönsterkarmen, antingen i krukan eller på någon annan prydnad, och de grävde ur all jorden ur den tillslut.

Fridafj
2014-01-15 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

På sommaren (detta är tyvärr väldigt kort tid innan hanen dog) tyckte det om att sitta ute i solen lite. Så mycket vistelse ute i solen som möjligt är ju bra för fåglar, för D-vitaminets skull. 

Som sagt så fungerade det inte riktigt bra med 2 hanar för mig (och de var ändå tillsammans sedan de var några veckor), men utmärkt med ett par, honan hoppade in i hans bur självmant och de funkade tillsammans från första sekunden även om hon oftast ignorerade hans försök att charma henne. Det blev 2 ägg under några veckor på sommaren när de varit extra snälla mot varandra, men ingen av dem brydde sig om att ruva dem. Men detta är bara mina erfarenheter. :)

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-15 17:45
#5

Ååh, tack! De är bara kul med långa texter! :) många fina bilder du hade. :) dom verkar vara underbara fåglar så nu ska vi bara planera lite och införskaffa allt man behöver sen ska vi se om vi hittar våra diamantduvor. Är köket en bra placering för bur? Vi hade nämligen tänkt ställa buren där bredvid köksbordet. Då hamnar dom i ena änden av rummet och sen spis och diskhon och allt det där är i andra änden av rummet. :) annars har vi plats i vardagsrummet också. :)

Fridafj
2014-01-15 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Just det, när det gäller maten finns en del att läsa på denna mycket bra sidan http://diamonddove.info/ - just om maten under Caring for diamonds. Annars så finns det väldigt mycket information om mat här på burfåglar.ifokus eftersom mycket av behoven när det gäller näring som sagt är grundläggande och väldigt likt för olika fåglar. Pellets ska vara bra att ge tillsammans med fröerna då de är gjorda för att innehålla det mesta som behövs för en fågel (jag frågade en veterinär som sade att det är iaf bättre att ge pellets än att endast ge frön utan blött komplement). :) 

Jag har själv inte haft fåglar i köket så jag kan inte riktigt svara på det men det bästa är ju att ha fåglarna på en plats där folk rör sig hela tiden, och på det sättet är ju köket bra i alla fall! :) Fåglar, av alla sorter, dammar och fäller fjädrar väldigt mycket dock, så man får vara noga med att dammsuga och så varje dag. De är ju också väldigt känsliga för teflon, från gasen som det avger när det hettas upp (dödligt för fåglar), men teflon i köket är vad jag har förstått en ovanlighet numera. :) Jag kommer ju själv att ha duvor i köket snart eftersom jag kommer ha en etta, och då har man ju inte så mycket val! 

Hanen Kao när jag egentligen skulle fota honom…

Annons:
[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-15 19:14
#7

Hmm, vi har ju teflonpannor så då kanske köket inte är det bästa stället. :| Den sidan ska jag definitivt kolla på. :) tack för tipset. :) Men då är ju frågan, jag har ju min kanin i vardagsrummet och jag har alltid lärt mig att kanin och fågel inte är lämpligt att ha i samma rum, men det kanske inte gör så mycket eftersom dom ska vara ganska tysta fåglar? Eller får vi kasta teflonpannan och köpa en ny så fåglarna kan vara i köket! :)

Fridafj
2014-01-15 20:12
#8

Haha, kaniner kan jag inte ett dugg om tyvärr så jag har aldrig hört det, men om det är på grund av ljudet så är diamanter som sagt vääldigt tystlåtna. Men teflonpannan råder jag att kasta ja, jag vet egentligen inte hur det funkar om man har fåglar och så i andra rum än köket men jag tänker att det ju är dumt att riskera något! :) Här tar de upp teflon och andra giftiga saker väldigt kort - http://www.veterinaren.nu/fagel/skador/forgiftningar/forgiftning-papegoja

JohannaN
2014-01-15 20:27
#9

Fina och väl utförliga svar Fridafj 🙂Härligt med duvkunskaper vilket denna sajten behöver🙂 fortsätt så🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

JohannaN
2014-01-15 20:28
#10

Kanin med duvor går bra men det är dom hög ljuda papegoj-arterna som kanin inte skall gå ihop med🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-15 20:39
#11

#8 då åker pannan i soperna för att vara på säkra sidan! :) #9 ja, fridafj är jätteduktig! Det är kul att nån hade tid att ge så utförliga svar på alla mina funderingar! :) då känner jag mig väl förberedd sen när vi får hem våra fåglar! :) #10 Ååh, vad bra! :) jag försökte hitta information själv om det men kunde inte hitta så mycket! :)

Fridafj
2014-01-15 21:10
#12

#9, #11 Tack så mycket, vad glad jag blir! Jag har plockat på mig lite erfarenheter och så på olika ställen men känner ändå att jag bara kan allting väldigt ytligt, men man lever ju och lär! :) Jag är ledsen över att jag fick en dålig start med diamantduvorna men jag ska absolut skaffa fler i framtiden då jag verkligen älskade dessa små av hela mitt hjärta. De är också så fördelaktiga jämfört med andra duvor i och med att de är så himla små, de tar inte så mycket plats. :) Duvor i allmänhet är ju också väldigt snälla mot alla andra fåglar de bor med, i alla storlekar, men de bråkar väldigt mycket inom familjen, dvs far och son. Nu kanske det inte är aktuellt för er men jag har pratat med uppfödare som helt slutat med diamanter för att de är så jävliga mot varandra just när sonen blir vuxen och inkräktar på föräldrarnas revir. 

Duvor leker ju inte heller så som papegojor men visst gör de det lite ändå har jag sett av andra duvägare, så skaffa gärna någon liten gunga eller något sådant som livar upp i buren, jag hann aldrig testa att köpa sådant! :)

Jag rekommenderar verkligen den sidan med diamantduvor jag länkat till ovan, kvinnan som har den har fött upp under massvis av år och svarar även på frågor och så om man mailar henne om något specifikt! Å andra sidan får man ju ta vissa saker med en nypa salt i USA, så som burstorlekar, de är helt galna… :/ Samma storlek på bur rekommenderas till exempel för både diamantduvor och skrattduvor, trots att skrattduvor är 5 ggr så stora som diamanter (pytteliten bur också) (men det var en liten parentes hehe, jag blev så upprörd när jag läste det bara, minns inte på vilken sida) 

Kolla gärna upp generella saker om fåglar också så som t.ex. att ha naturgrenar i buren som är bredare än vad de kan gripa runt så att deras klor slipas, och lite sånt, finns ju massvis med tips här på iFokus. När de flyger lösa kan man sätta upp t.ex. en kartong någonstans där de får lov att sitta så skräpar det lite mindre iaf. Jag gjorde en karton som jag tänkte ha i buren för att jag är så van vid råttor, hehe, men den hade ju ingen funktion där så slängde bara upp den på garderoben - av någon anledning så drogs dem till den och satt gärna på dess kant och sket in i lådan, väldigt praktiskt som sagt när det gäller nedskräpning. 

Sist men inte minst (förlåt, jag kan prata i en evighet när någon nämner "duvor"), kolla på videor på youtube (tips är att söka på "diamond dove cooing") för då kommer de mest bedårande videos upp!

Fridafj
2014-01-15 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det blir en massa vackra fjädrar också (trots att de flesta är en nyans av grå), om man gillar sådant, vilket man ju gör! :)

Annons:
[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-15 21:25
#14

#12 ja, jag har suttit och småläst på sidan sen du rekommenderade den och jag tycker den verkar väldigt bra. Det enda jag reagerade på var just burarna som såg himla små ut! :p Detta blir ju första gången vi har fåglar både för mig och sambon så jag försöker läsa och lära mig så mycket som möjligt men än sålänge har jag läst till mig att fåglar ska ha kalcium, magnesium och D-vitamin. Man ska inte ha pinnar med sandpapper på för det var inte bra för fötterna utan man skulle ha naturgrenar. :) och sen att dom gärna ville ha så dom kan bada och att man kunde ha en blomspruta med ljummet vatten så dom kunde duscha! :) finns nog massa mer fakta som man behöver lära sig så jag fortsätter att läsa på men detta är väl det generella som jag snappat upp so far! :)

Fridafj
2014-01-15 21:35
#15

Toppen! Fortsätt så! :D Fåglar är ett underbart djur så jag är glad att ni har bestämt er för att skaffa dem! Jag hoppas att ni kan få era att bada (det är bara att sätta in ett litet kar! :)) då jag sett att både skrattduvor älskar att bada, och mina tamduvor gjorde det också när det var varmt om somrarna, men mina diamanter var aldrig intresserade när jag satte in skålen vilket jag tyckte var synd då de är så himla roliga att titta på när de badar och torkar sig själva! :)

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-15 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu kommer jag med lite fler funderingar, kan den här buren passa bra till två fåglar om man tar bort hyllplanen och sätter dit sittpinnar och sånt istället? :) Vad funkar bäst att ha tillsammans? Hona+hona, hane+hane eller hona+hane? :) läste att honan kunde bli stressad om man hade bara en hona och en hane tillsammans ifall hanen uppvaktade för mycket. Stämmer det? :) vill ju inte ha stressade fåglar. :)

Fridafj
2014-01-16 10:09
#17

Ja, i mått är den ju jättebra :) Däremot är det fördelaktigt att för fåglar ha en liggande bur, eftersom de inte flyger rakt upp utan horisontellt eller diagonalt, duvor sitter ju som sagt väldigt mycket på golvet av buren. Så om den hade kunnat ligga ner hade det varit optimalt. :) Jag kan tyvärr inte svara på vilka kön som är bäst, då man verkar läsa olika på olika sidor. Två honor känns ju ganska optimalt men de kan ju å andra sidan börja lägga ägg båda två och kanske bli stressade av det. Min hane och hona funkade jättebra men det var ju en speciell situation då hanen inte uppvaktade henne särskilt mycket alls pga sjukdomen.

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-17 02:23
#18

Okej, då kanske det lättaste är att bygga en egen bur egentligen. :) mer ekonomiskt! :p bör man bygga som denna är helt öppen eller ska man ha tre täckta sidor och sen bara nät på framsidan? Va tycker dom bäst om? :) Hmm, lite knepigt det där med könsfördelningen, får försöka läsa lite mer och se om jag hittar något som verkar bra. :) Haha, massa frågor från min sida känns det som! :D

Fridafj
2014-01-17 11:51
#19

Ja precis, det brukar bli billigare och vara roligare! :) Jag kan dela med mig av ett misstag vi gjorde med buren - en enda väldigt stor dörr, det var extremt svårt att fånga den väldigt flyktiga honan när de skulle medicineras då de smet ut förbi mig, så det kan vara fördelaktigt att ha en stor och en liten eller två mittemellan eller något sådant. Tja, det är nog lite olika. Vi brukar ha två sidor täckta pga av dammet, men jag har ju inget att jämföra med. Hon på sidan diamonddove.info har skrivit att hon tror att de själva hade föredragit ganska instängt pga att buren är deras trygghet och krypin och så, medan vi människor föredrar öppet så att de syns (och de gör de ju själva på dagen och så också givetvis :) Så jag tror man får välja lite! Om man skulle behöva täcka hela buren någon gång känns det ju mer praktiskt att den redan är stängd på någon sida, t.ex sidan som står närmast väggen. Men som sagt så vet jag faktiskt inte riktigt. Det är bara bra med frågor, och att googla runt på lite allt möjligt! :) Lycka till så mycket med de små fåglarna! :D

Fridafj
2014-01-17 19:07
#20

Och lite om det här mer mat - jag frågade ganska nyligen om mattips till skrattduvor i ett inlägg här som heter "Bäst att köpa fröblandningar?" och fick en massa bra och informativa svar, så jag rekommenderar verkligen den tråden! Den enda skillnaden är ju givetvis att diamanter bara klarar av att äta de allra minsta fröna, så fröblandnigarna är ju av olika sort till dessa och skrattisar men annars äter de ju samma sak. :)

Annons:
A
2021-04-20 18:29
#21

#1: Hej! Vet inte om de är någon som fortfarande är aktive här men, jag ska skaffa två diamantduvor och har en massa frågor.
Detta är första gången jag ska ha fåglar så jag vet inte super mycket om hur de funkar. Min första fråga är. Hur känsliga är dom för ljud och vibrationer i tex golv osv. Vi har ingen isolering i huset så ljud kommer ofta både från gatan utanför men även grannarna bredvid. Vårt hus är också väldigt gammalt vilket oftast gör att de vibrerar när man går runt eller stänger en dörr. Andra frågan är, hur ska man inreda buren? Jag vet att diamanter spenderar största delen på botten av buren och jag vet inte riktigt hur jag ska göra eller vad jag ska använda när jag väl ska inreda. Jag har också hört att duvor brukar bada i typ sand eller grus. Ska man ha det eller bara ett vanligt litet fågelbad med vatten? Fråga nr3. Vart skulle vara ett bra ställe att ställa buren på? Har inte super mycket utrymme på mitt rum här i huset men skulle kunna flyta på saker om de behövs. Ska man hålla böcker, sladdar och sånt ur syn? Vad kan man mata dom med? Har hört att undulat blandning funkar men att man också ska försöka variera kosten så mycket som möjligt. Vilken typ av annan kost skulle man kunna ge dom.
Hur funkar de med försäkring och veterinär? Är det något mer man behöver veta innan man skaffar dom osv
Vill helst kunna få så mycket info som möjligt för att vara 100% säker att jag inte gör något fel när jag ska skaffa dom.
Mvh en nyfiken kille:)

Maleficum
2021-04-25 11:44
#22

#21: Har främst erfarenhet av skrattduva (födde upp förut) men skulle gissa att skötseln är ganska lika för dem.

Mina skrattduvor var väldigt obrydda om saker (kan vara skillnad med diamantduvor) så tror inte de vibrationer och sånt du pratar om spelar större roll (om man börjar fundera på hur det är utomhus med vind och väder så är ju saker inte direkt blickstilla eller alltid så tyst för den delen).

Ju större bur desto bättre där man kan få plats med olika typer av grenar i olika tjocklek och med utrymme för fåglarna att flyga. Duvor kräver inte leksaker på samma sätt som papegojor men att göra fodersöks grejer är aldrig fel (jag bruka ha ett stort djup bytta där jag la i lite hö och sen fröer eller annat gått så de fick leta i).

Mina skrattduvor bodde under de flesta åren hos mig helt utan bur (hade en hörnhylla med deras mat och sånt) och de älskade att spatsera runt på golvet (eller sova på akvarierampen). Några av mina skrattisar älskade att bada (ofta i hundens vattenskål) men några av dem föredrog att följa med in i duschen och satt på golvet och duscha i det vatten som skvätte av från mig. Ingen av dem verka dock intresserade av sandbad (men de älskade att solbada! Så att se till att de har en plats där solljuset kan komma in är ett plus så länge inte hela buren står i gassande sol).

Eftersom duvor gillar att vara på backen så är ett bottenströ de kan pilla runt i att rekommendera. Kan tänka mig alspån kan funka bra (inte lika lätt som många andra material så det inte flyger iväg så fort fåglarna flyger).

Försäkring antar jag blir samma som man har för undulater och andra småfåglar (det få du kolla med försäkringsbolagen) och sen gäller det att hitta fågelkunnig veterinär (inte helt lätt beroende på vart man bor). Som tur är så är duvor väldigt friska fåglar över lag men man kan ju ha oturen att något händer (min första skrattduva fick luftvägsinfektion och behövde antibiotika när han var ung, visade sig även att han hade tics som tydligen inte är helt ovanligt hos fåglar).

Har haft uppehåll med duvor nu i några år men har själv varit lite sugen på diamantduvor nästa gång det blir duvor för mig (även om jag absolut älskar skrattduvor).

Leta upp lite gamla artiklar också:

Diamantduvans kost: https://burfaglar.ifokus.se/discussion/1479545/kosten-for-diamantduvor!

Skötselråd för duvor (ingen specifik art men övergripande är det lika): https://burfaglar.ifokus.se/discussion/1468102/duvan-som-husdjur

Om du kan läsa Engelska finns mer sidor att hitta där: https://www.diamonddove.info tänkt dock på att de inte har de lagar vi har för tex bur mått så ofta rekommenderas tyvärr allt för små burar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Burfåglar.ifokus är sajten för oss alla fågelintresserade. Om du har undulater, zebrafinkar, nymfkakaduor eller ingen fågel alls spelar ingen roll. Här är alla lika välkomna! På burfåglar.ifokus diskuterar vi om olika fågelarter och hur man tar hand om sina fåglar på bästa sätt. Välkommen in i burfåglarnas värld!
A
2021-04-25 18:13
#23

Tack så sjukt mycket för svaret. Känns lite säkrare nu😂

A
2021-06-14 13:55
#24

Hej igen! Har några till frågor nu när jag fått mina två duvor. Någon som kan göra en typ steg för steg lista på hur man kan göra dom handtama? Skulle vara skönt att kunna hålla dom ha dom utanför buren utan att dom e vettskrämda. Och mina andra fråga, jag har nu då en kille och en tjej och min tjej har fått typ en liten bulla där bak och jag undrar om hon kan vara gravid? Jag fick dom för två veckor sen och jag vet inte hur jag ska göra om hon är det och hur jag ska göra med äggen om de kommer några. Vet inte om jag borde ringa djuraffären igen eftersom jag har ringt dom tidigare om min Hane innan (hon pickade honom på huvudet för att hon hade tråkigt) känner mig lite påtryckande och vet inte riktigt hur jag ska göra. (Det låter jätte löjligt jag vet) är det någon som kan ge mig en step by step lista för både hur man får dom tama och vad man gör om det då kommer små fåglar. Skulle uppskatta det sjukt mycket.

En skraj 15 åring 😬

Upp till toppen
Annons: