Annons:
Etiketthönsfåglar
Läst 3082 ggr
Korpglugg
1/10/14, 6:53 PM

Värpnöd

Hej! Som yngre fick jag köpt en riktigt tam dvärgvakteltupp. Uppfödd i fikarummet på zoobutiken jag hittade honom i.

Han gol såklart mycket, och jag köpte därför höns till honom. Jag hade ofta problem med värpnöd samt att de inte ruvade.

Tyvärr fanns ju inget internet och det var svårt att hitta info när man inte hade några andra kontakter än en zoobutiken.

Så nu undrar jag:
1. Är det något speciellt foder/mineral som jag missade näår de så ofta fick värpnöd?
2. Är det verkligen sant att kinesiska dvärgvaktlar aldrig ruvar för att de inte blivit ruvade själva? Det låter mer som avelsfel, d.v.s. förmågan försvinner när de som inte ruvar inte slås ut, för att man kläcker i maskin för mycket. Finns det numer fler som ruvar själva?
3. Finns det någon bra sida med info om vaktlar av små sorter som hålls inne. Ja större också kanske, om de går ihop med lanthöns som jag kanske tänkt skaffa om jag bygger hönshus först.

Tack :)

Annons:
Korpglugg
1/10/14, 6:54 PM
#1

Såklart hade inte JAG värpnöd, utan hönsen. Innan ni gör narr av mitt syftningsfel ^_^

VildaVittra
1/10/14, 9:57 PM
#2

Gav du snäckskal? Vad fick de för mat?

Värpnöd sker tyvärr, men drabbar inte flertalet. Såg du ägget som satt fast?

Orsaken till att vaktlar inte ruvar är både en avels samt en kostfråga. Höjer man proteinhalten, så ökar chansen till ruvning. 

Kika in på vaktlar.ifokus.se och höns.ifokus.se.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Korpglugg
1/11/14, 1:54 AM
#3

Tack! Hittade just höns, och ska kolla vaktlar.

Ja, de hade alltid snäckskal. Jag brukade ta sådana där tråg man köper insjökräftor i (du vet de där hemska frysta) och ordna sandbad med ganska mycket snäckskal och tror även äggskal. De badade och sprätte ofta runt där.

Minns nu inte exakta födan. Men att han/de fick troligen fel. Säkert för mycket fröer. Jag lade in grönsaker också, men inte för jämnan. Proteinfoder gavs inget särskilt, och jag vet inte hur man ska ge det. Såg nyss i en hönstråd att proteinfoder inte var lika bra som grönbaserat med baljväxter som protein. Men jag antar att de äter insekter om de är ute, och vet då inte vad som bäst motsvarar det inne. Tror det finns insektsfoder för ödlor, och som man kanske kan ge om det behövs.

Ska genast gå med i vaktelforumet också :)

Har lång startsträcka och måste bygga både hönshus/hönsgård, samt voljär inne om jag ska ha höns och vaktlar. Så jag har gott om tid att fundera och lära mig mer. Jag är för artegen föda, BARF:ar min hund, och käkar själv så arteget det går. Det kommer jag satsa på för ytterligare djur också.

Korpglugg
1/11/14, 1:55 AM
#4

Om din fråga om värpnöd: Jag minns inte om jag såg det.

VildaVittra
1/11/14, 2:06 AM
#5

Hur märkte du värpnöden?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Korpglugg
1/11/14, 2:12 AM
#6

Det såg ut som en äggformad böld bak. Jag kontaktade en finkexpert som sade vad det var, och att jag skulle sätta fågeln varmt och fuktigt (fixade jag i badrummet).

När ett ägg kom ut och hönan blev normal, så verkade ju diagnosen korrekt. Men två hönor dog alltså.

Nu är det ju ett tag sedan. Om inte mitt foder var källan, så kanske de var sämre stammar? Djuraffärsinköpta var de ju också. Brukar ju avrådas från i andra djursammanhang numer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: