Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 4793 ggr
[Tex]
2013-11-15 22:04

Funderingar kring burbygge

Godkväll alla fågelvänner! Jag har länge funderat på att starta en tråd angående att bygga en större bur till mina kära undulater. Mer flygutrymme är någonting de skulle uppskatta. De är trots allt fåglar, och fåglar ska de få vara.

" Blott de tama fåglarna har en längtan. De vilda flyger. "

Jag har egentligen inte någon direkt plan för det här projektet. Det jag söker här är tips, någon att bolla idéer med och helt enkelt få berätta om framstegen och slutligen resultatet.

Jag är inte ens säker på storleken. Det blir nog cirka B:2m D:1,5m H:2m. Det är konstigt hur jag förut har sett andras burar med liknande mått och tyckt de har varit enorma, medan jag nu tycker att det känns litet. Jag har inte alltför stor yta att ha buren på, men ska försöka fundera ut hur jag skulle kunna möblera om för att få plats med större än så.

Jag vill ha minst två heltäckande väggar så att det inte kommer frön eller annat skit bakom buren och på väggarna. De andra två sidorna är jag däremot osäker på. Ska även en tredje vägg vara heltäckande? Eller ska det endast vara upp till hälften, för att sedan ha andra hälften av nät? Jag såg en intressant video på youtube där de byggt en bur till finkar (http://www.youtube.com/watch?v=TytWCXFkoso) Där är den nedre delen täckt av plexiglas, och den övre av nät. Detta ger mer insyn, mer ljus och ser snyggt ut. Kanske skulle det fungera att göra något liknande?

Vad ska man ha i botten? Räcker det att ha tex en presenning som man sedan ställer buren (som består av väggar och tak) på?

Jag har många fler funderingar, men jag har så mycket i huvudet just nu att mina tankar vägrar att samarbeta, så det är nog bäst om jag skriver det en annan dag. 😉

Annons:
[Ympulse]
2013-11-15 22:52
#1

Kul att du tänkt utöka dunbollarnas bur!

Kan börja med att tipsa om FlexiPet som bygger burar av mycket hög kvalitet på beställning. De använder sig utav aluminiumprofiler, vilket är ett lätt och hygieniskt material. Så du kan alltid ta inspiration från deras byggen, eller rent av vara lite bekväm och beställa istället!
Här är deras hemsida:
http://flexipet.se/

Storleken låter alldeles suverän! Hoppas det får plats bara.

Jag skulle välja att ha en liten skvättkant på 1-2 dm nertill där det är galler så att säga, just för att förhindra nedskräpning framför buren. Sen är det inte alls en dum idé med två eller tre väggar just för hygienens skull bakom buren. Gallret framtill plus en fågellampa (vilket rekommenderas) gör ändå buren väl upplyst och fin.

Nu är man ju inte så fantasifull själv, så i botten skulle jag välja något liknande som FlexiPet har. Då är man också säker på att det lämpar sig väl för fåglar :)

Lycka till!

DagD
2013-11-15 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Buren på filmen verkar väldigt bra. Blir en viss skillnad i kostnad mellan att bygga själv (landar på under två tusen i materialkostnad) och att beställa från Flexipet (vilket går på åtskilliga tusen). Som botten räcker/blir det bra med plastmatta eller oljehärdad Plywood som man sen "förankrar" med de reglar man använder till bottenramen. Slutresultat kan bli typ nån av dessa.

DagD
2013-11-15 23:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Annat alternativ är att köpa på sig en (eller flera) KURA-sängar, brukar kosta kring 500 kr på Blocket, och sen näta.

Vill du ha fler tips/mer support råder jag dig att gå med i denna Facebookgrupp https://www.facebook.com/groups/453549834666767/

[Tex]
2013-11-16 14:05
#4

Jag har tittat på flexipet förut. Burarna verkar praktiska men det blir för dyrt och jag föredrar träburar när det ska vara inomhus.

DagD: Den första buren var jättesnygg! Hur stor är den?

Jag har funderat lite på belysningen. Är det möjligt att skaffa en dimmer som startar en viss tid på morgonen för att öka i styrka, och sedan minska på kvällen för att efterlikna soluppgång och solnedgång så att fåglarna får en naturlig dygnsrytm året runt?

Jag har även funderat på om det skulle fungera med skjutdörrar på buren, istället för sådana som man öppnar utåt/inåt. Jag har faktiskt inte sett en enda bur med skjutdörrar och undrar om det beror på någon speciell anledning.

Finns det någon färg som inte är farlig för fåglarna att gnaga på, som man skulle kunna måla buren med? Är det även möjligt att färga gallret svart med något som inte är giftigt? Tänkte att det borde vara lättare att se fåglarna genom svart galler, men jag har kanske fel.

Fridafj
2013-11-16 14:08
#5

Jag är själv lite inne på dörrar till voljär/inhägnad som är helt avtagbara och som man kan ställa in bakom buren någonstans när den är öppen, en skjutdörr är lite för avancerat för mig att bygga tror jag, men det blir ju lite som samma sak, ingen dörr i vägen :)

[Ympulse]
2013-11-16 14:17
#6

#4 Aha! Då förstår jag :)

Kan svara på din fråga angående skjutluckor på buren!
Har nyligen praktiserat där det faktiskt var sådana på undulat-, fink- och kanarieburarna (som man drog uppåt). Det fungerade jättebra trots att de inte hade någon som helst låsanordning på luckorna. 

Men jag skulle rekommendera att du sätter någon form av lås på dem ändå. Man ska aldrig underskatta gojornas intelligens ;)

Hittade en bild också. De mittersta "hålen" har skjutluckor!
http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/43/4321157835.jpg

Annons:
[Tex]
2013-11-16 14:44
#7

#6 Ah, sådana där har jag på den nuvarande buren. Jag har alltid haft klädnypor där av rädsla för att dom skulle få för sig att öppna det. Men det var inte sådana jag hade tänkt mig, utan det var stora skjutdörrar som jag själv kan gå in igenom. Ungefär som det man har på (vissa) garderober m.m ;)

Gäller det mindre luckor spelar det mig ingen roll hur dom öppnas, eftersom det knappt tar någon plats. Men när det gäller stora öppningar som jag själv ska kunna komma in igenom verkar det mer praktiskt att ha en skjutdörr (som man skjuter åt sidan). Men tack ändå! :)

[Ympulse]
2013-11-16 14:50
#8

#7 Haha, tolkade en aning fel där!

Smart med stora skjutdörrar ändå, men har aldrig heller sett någon som har det. Som du säger skulle det vara riktigt praktiskt utrymmesmässigt. Bara att fortsätta putta upp inlägget och hoppas på att någon som har kan svara ;)

Ingen orsak, bara kul att kunna bidra. ^^

DagD
2013-11-16 16:57
#9

Voljären längst till vänster är 240 X 150 och den till höger 130 X 85. De voljärer jag har behandlat har jag gjort det med rå linolja.

[Tex]
2014-01-06 19:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Burbyggandet är nu igång. Höjden blir 2 meter, bredden 2,1 meter och djupet 1,7 meter. Tre väggar består av endast trä, medan framsidan och taket kommer vara av galler. Den enda öppningen på buren kommer vara en dörr som är delad i två delar, så att man antingen kan öppna det som en hel dörr, eller endast den övre eller nedre hälften (av dörren). Jag kommer förmodligen att använda vaxduk eller liknande på golvet, som jag sedan lägger tidningspapper över.

I den vita buren sitter mina två dunbollar som kommer att bo där när det blir klart.

Fridafj
2014-01-06 20:58
#11

Tjusigt och inspirerande!

[Tex]
2014-01-09 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Om den kommentaren var till mig: tack!

Det går frammåt, nu är det bara hälften av dörren, taket och vaxduk till golvet som saknas. Tyvärr har vi inte tillräckligt mycket nät för tillfället, men längtar verkligen tills det blir helt klart.

[Tex]
2014-01-19 20:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Sååå, äntligen! Buren är klar och fåglarna är inflyttade. Jag har endast hängt in grenar, mat och vatten (dvs det nödvändigaste). Jag kommer förmodligen att sätta in leksaker imorgon eller i övermorgon. Det känns verkligen underbart!

Annons:
Fridafj
2014-01-20 00:19
#14

Så vackert! :) De kommer säkert trivas hur bra som helst!

kulanturbo
2014-01-20 14:27
#15

Så fin buren blev! Där får de det kanon bra! Finns tyvärr så många som har sina undulater i små skokartonger till bur. Hela blocket är fullt med undulater med stor bur. Sen visar de en bild på typ en transport bur.

[Tex]
2014-01-20 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Tack! Vad glad jag blir av att höra det. 🙂

[Tex]
2014-01-20 19:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Den enda närbilden jag har på dom är från den gamla buren.

kulanturbo
2014-01-20 19:42
#18

Så fina de är. Den ena är väldigt lik en av våra.

Upp till toppen
Annons: