Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1861 ggr
andree jönsson
2013-08-25 09:42

Kakkariki sover mycket

Jag köpte en kakariki hane till min hona i januari. Sedan dess har allt varit bra förutom att han har sovit extremt mycket. Han har varit pigg och ätit som han ska mellan tupplurarna, men i morse så låg han död i buren. I samma bur har jag ett par diamantduvor och ett par kinesiska vaktlar. Alla dom andra fåglarna är pigga och glada, kan det va något medfött eller är det mitt fel? Jag hade för ett år sen en annan hane som blev hängig en kväll, så vi lade han i egen bur med värme men det var för sent. 

Kan någon ge råd eller förklaringar hade jag varit tacksam.

Tack / Andree

Annons:
farido13
2013-08-25 10:10
#1

var han inte gammal då du köpte han isf kan det vara så eller så var han sjuk? men såg han pigg och friskt ut då du köpte han? För var han det så vet jag inte

andree jönsson
2013-08-25 10:34
#2

Han satt ensam i en bur i djuraffären när jag köpte han. Åldern visste dom inte men dom trodde inte han var så gammal. Han bara satt där o såg "tom" ut i blicken, så jag trodde han vantrivdes men han blev aldrig pigg hemma heller. Han fungerade kanon med honan dom blev ett fint par som matade varandra så jag trodde bara att han va så.

farido13
2013-08-25 10:49
#3

jaha ok men jag vet inte så mycket

JohannaN
2013-08-25 13:41
#4

Jag funderar när jag hör om denna hastiga sjukdomförlopp och hastig död att det kan ha rört sig om megabacterios.

I många fåglar, förefaller det i en kronisk kurs utan några symtom på sjukdom avbrutna av akuta episoder från gång till gång. Det är därför en sjuk fågel kan missbedömas och anses vara friska under perioden utan några symptom. Där också hastiga dödsfall kan förekomma.
egabacteria är mikroskopiska organismer som är 40 gånger större än de flesta bakterier.
De har vid olika tillfällen kallats bakterier, svampar och laktobaciller, men nu anses vara i en mikroskopisk klass för sig. Man tror att svampen eller mer exakt den jäst-liknande patogenen bosätter sig i tarmkanalen hos en fågel på slemhinnorna och förekomma som en del av fågelns mag och tarmflora och inte alltid orsaka sjukdom. Macrorhabdus ornithogaster heter sjukdomen om inga symptom kan ses just då, det är när symptom kan ses som namnet megabacteriois kommer in i bilden.

ibland vet man heller inte säkert vad dom dör av men att megabacterios oftast finns med i själva sjukdomsförlppet då stress är något som sätter fart på megabacterios.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

andree jönsson
2013-08-25 20:06
#5

Ja jag googlade upp det och det skulle helt klart kunna vara så. Just symtomen att vara nere och rota i maten kan jag väll såhär i efterhand känna igen att han gjorde.

Tack så mycket för hjälpen.

/Andree och Marina

Fenix_Chicci
2013-08-25 21:52
#6

Usch vad tråkigt. Tyvärr är fåglar extremt bra på att dölja att de är sjuka och ibland är den enda symptomen man kan se just trötthet.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
andree jönsson
2013-08-26 07:17
#7

Fåglen låg med huvudet i matskålen och vingarna ute så vår första tanke var att nått hade satt sig fel och strypt han,  andra tanken var att han ramlat från pinnen som var över han. Mycke går runt i huvudet nu, men en sak är säker vi väntar med att köpa ny fågel så vi ser att inget annat konstigt sker i buren.

lillakia
2013-09-10 13:36
#8

Annars har jag två fina ungar på 3 veckor som är leverans Klara vecka 41-42. Kön vet jag inte än men jag TROR det är en hona och en hane ;)) finns i Halmstad 450 kr Med vänlig hälsning,

Upp till toppen
Annons: