Annons:
Etikettbeteende-och-lek
Läst 2359 ggr
Fridafj
2013-08-21 14:23

Släppa stjärtfjädrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har detta hänt för andra gången, och jag väldigt dåligt samvete för detta, men jag tänkte att jag kunde dela med mig av händelsen eftersom jag aldrig har hört talas om denna försvarsmekanism innan jag skaffade denna lilla diamantduvedam. 

Hon är tre år och har inte blivit hanterad alls tidigare, och hon är extremt svår att hålla i, då hon är världens fysiskt och psykiskt starkaste och konstant försöker slingra eller kasta sig ur ens hand. Det går inte ens att jämföra med hennes hane, som även han inte var handtam, men väldigt lugn när man väl fångat honom. Men Drypteis är en extremt bestämd dam som aldrig ger sig, och första gångerna jag fångade henne trodde jag att hon skulle bli extremt stressad av det men 30 sekunder efter man släppt henne har hon redan skakat av sig händelsen. 

Just nu medicineras hon så jag måste fånga henne varje dag, annars är detta inte alls nödvändigt. Eftersom hon är så liten vågar man inte hålla hårt och hon är nästan alltid på vippen att kasta sig ut mellan ens tumme och pekfinger. 

En gång tidigare har det hänt att jag råkat få tag i hennes stjärtfjädrar när hon slitit sig, och innan man registrerat vad som händer så har man fjädrarna i handen och hon har flugit iväg. Det är tydligen en försvarsmekanism som många fåglar har, liksom ödlor, så att de ska hinna fly från ett rovdjur som greppar dem bakifrån, och stjärtfjädrarna växer ju ut väldigt snabbt igen. Förra gången var det bara en del av stjärten men denna gången var det hela, lyckades hålla kvar i henne förvisso men har så dåligt samvete nu när hon är helt stjärtlös. 

Man vet ju att stjärten är viktig för fåglarnas balans, speciellt när de landar någonstans, men intressant nog så märker jag inte alls någon skillnad på när hon flyger utan stjärt eller med. 

Har som sagt, konstigt nog, inte hört talas om detta fenomen innan, men citerar en erfaren diamantduveägare: 

"Lost Tail Feathers

When bird owners try to grab their birds, often their hand will often slide back to the tail feathers.  If the owner holds on to these feathers, often he will find himself holding a handful of feathers while the bird has left the vicinity looking more like a quail than a dove.  But serious damage has not be done,  Doves (and other birds) have the ability to release feathers as necessary to escape the clutches of a predator (or a bird owner).  These feathers will all grow back within four to six weeks." - Helen White 

Om du orkat läsa igenom detta, tack för att du läste, det är alltid kul att dela med sig av erfarenheter, bra som dåliga, då de alltid är nyttiga!

Annons:
Fridafj
2013-08-21 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan säga att hon är ÄNNU svårare att hålla nu när hennes kropp är mycket kortare än man är van vid, men det är sådant man får försöka komma över. Jag kan uppdatera om några veckor igen på hur stjärten växer ut igen. 🙂

Bild på henne som hon såg ut i förrgår, och länk till sidan jag tog citatet från: 

http://www.diamonddove.info/bird04_Living.htm#Lost Tail Feathers

MimmiH
2013-08-22 09:41
#2

Tack för intressanta iakttagelser och fakta.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[CruellaDeVil]
2013-08-23 15:32
#3

Jättekul info!

Nog har jag lyckats med konststycket att få en del fåglar att tappa stjärten några gånger under alla år. Pinsammast var nog då en sångparakit på jobbet smet för mig och jag fick tag i stjärten som givetvis släppte. Vi fick stå ut med frågor från kunder i några veckor. De undrade vad som var fel på fågeln och om den var sjuk…

Värst tycker jag kinesiska dvärgvaktlar är som släpper fjädrar på hela kroppen då man ska hålla fast dem…

Fridafj
2013-08-25 22:45
#4

Roligt att höra om dina erfarenheter också, speciellt det med vaktlarna, det kände jag inte till sedan tidigare! :) 

Det har bara gått några dagar nu men om jag inte inbillar mig håller några fjädrar faktiskt på att växa ut redan, de måste ha varit på gång redan innan hon tappade de andra. :)

Fridafj
2013-09-15 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fick en bild på lillan idag, mycket av hennes stjärt har växt ut! :) Hej vad det går!

Upp till toppen
Annons: