Kakaduor

Släppa ihop Kakaduor??

2013-08-21 11:00 #0 av: fearless

Vi har övertagit min sambos moster två gultofsade kakaduor, de är syskon och födda 76 eller 77, de har ägt den ena sedan 77 medan min sambos mormor ägt den andre sen samma år.
När mormodern gick bort tog mostern över hennes också, tror det är 10 år sedan (???)och därefter har de stått i varsin bur brevid varandra med ca 20 cm mellanrum för att de inte ska nå varandra..

De är båda hanar.

Tycker att det är så synd om de då de kan se o prata med varandra men inte umgås på riktigt. Jag vet inte om jag kan se detta som sällskap när de nu står i varsin hörna i rummet (vi har dock så stort tvrum, kanske 10kvm)

Hade ni vågat? Den ena utav kakaduorna är dessutom inte lika tam som den andre, han bits mer än gärna, och allra helst mig. Men även min sambo får nyp om han sätter in handen i buren..
Den andre bits när man lyfter honom, han gillar inte att vara uppe utan sotter hellre brevid.. o öppnar man buren (som vi gör varje dag) går han inte ut.. han sitter hellre i buren.. medan den andre går ut direkt men sitter bara på buren. Så de finns ingen möjlighet för oss att låta de hälsa på varandra utanför buren heller..

Hur hade ni gjort?!

Anmäl
2013-08-21 11:02 #1 av: fearless

Det blev lite stavfel o bortglömda ord i texten men får väl försvara mig med att jag skriver från en mobiltelefon ;-)

Anmäl
2013-08-21 21:48 #2 av: MimmiH

Svår fråga, jag mejlar frågan till en erfaren uppfödare, hoppas han har tid att svara. Jag återkommer.

Anmäl
2013-08-22 10:02 #3 av: MimmiH

Jag har fått svar från den mycket erfarna uppfödaren:

Dessa hanar har, trots att de är bröder, präglats på olika sätt. De känner efter alla år trygghet i sina burar. Den hane, som går ut, skulle tveklöst ta sig till brodern om det vore så att han önskade närmare kontakt. Den hanen, som inte går ut, skulle känna sig otrygg utanför buren. Jag ser ingen anledning till eller fördel av att sätta ihop dem. Dels går det inte att sätta ihop dem i någon av burarna de nu har, utan att det måste vara i en för bägge okänd stor voljär, dels skulle det troligtvis sluta i en blodig duell när parningstiden kommer. Oj, så negativt tycker kanske någon. Dessvärre är det, det mest realistiska scenariot. Visst kan det finnas undantag, men dessa är i det närmaste försumbara.

Hälsar o anser Jan

Anmäl
2013-08-22 15:55 #4 av: MimmiH

Jag ställde en följdfråga till Jan:

Visst kan det vara bra att skaffa större burar till dem med grenar att gnaga på med mera?

Absolut! Sysselsättningen är oerhört värdefull. Mycket grenar är mer angeläget än att förra dem samman. Lägg till det./Jan

Anmäl
2013-08-23 21:59 #5 av: fearless

Åh tuusen tack! Då får de vara i sina burar utan att jag har dåligt samvete! Så lugnande för mig :-)

Vad glad jag blev nu att jag frågade innan!! :-)
Tack igen!!

Anmäl
2013-08-24 22:54 #6 av: JohannaN

Än en gång tack mimmiH för super bra info :) och tackar Jan för att han vill dela med sig av sina erfarenheter :)

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på www.undulater.ifokus.se samt www.burfaglar.ifokus.se

Anmäl
2013-08-25 16:02 #7 av: farido13

jag trodde förut att man behövde två st papegojor tillsammans för jag såg på ett dokumentär på en flock rosen kakaduor.

Anmäl
2013-08-25 18:26 #8 av: JohannaN

Det behöver man Farido13 Glad men i detta fallet är det två kakadua bröder som inte bott ihop med varandra och känner inte till något annat och blir då svåra att introducera tillsammans.
Skall man köpa papegojor, finkar, kanariefåglar, parakiter ja, vilken art som helst skall man köpa minst två, större papegojor bör introduceras i unga åldrar för bästa resslutat.

Men har dom större papegojorna levt större delen av livet ihop med människor och inte så mycket med sin egen art eller andra papegojor så är det väldigt svårt att få dom att trivas med varandraGlad

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på www.undulater.ifokus.se samt www.burfaglar.ifokus.se

Anmäl
2013-08-25 19:36 #9 av: farido13

jaha ok

Anmäl
2014-02-09 19:45 #10 av: MariinaS

Varför skulle parningstider ske om de inte får en hona? Självklart finns hormonerna kvar i dom men jag tror det mesta går med mycket positiv träning ändå.

Börja klickerträna dom till att börja med så att de runt om er blir snälla så att ni kan hantera dom ( kolla på t.ex. birdtricks.com på youtube de har MASSA tips i deras kanal), sen måste ni stimulera dom, de kan väl ändå inte bara sitta i sina burar dag in och dag ut och? de behöver ju aktivering och berikning.. Antagligen vet de inget annat än sin bur och sin trygga bubbla och det är ju inte speciellt normalt för en kakadua att bete sig så.

När ni väl kan hantera dom kan ni ta steget att flytta burarna närmre och närmre varandra och belöna när de kollar på varandra och är snälla.. Alltså låt dom lära känna varandra genom sina burar först osv..

Anmäl
2015-04-24 19:54 #11 av: mina små

Håller med om att det inte är naturligt för en kakadua att bara sitta på eller i buren jämt.Däremot behöver de inte bo i samma bur, de bor ju i samma rum så lite sällskap får de av varandra. Men det kan ta lång tid att vänja de vid andra vanor. Om de får flyga kanske de blir mer intresserade av er och omgivningen? Ge inte upp! 😆😆

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.