Annons:
Etikettövriga-fågelarter
Läst 3253 ggr
[linn8]
2013-08-18 20:38

Fråga om vaktlar?

Hej! Kan dom bo i lägenhet? Måste dom bo i par? Hur stor plats behöver dom? Tacksam för svar!

Annons:
Fridaaaa
2013-08-18 20:40
#1

Nej det kan dem inte. Är en hönsfågel.
Ja
Kan inte måtten men relativt stort anser jag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linn8]
2013-08-18 20:42
#2

Tack!

VildaVittra
2013-08-18 21:03
#3

Ja, de kinesiska kan bo i lägenhet. De kinesiska ska ha måtten som står angivna i L80.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[linn8]
2013-08-18 21:04
#4

#3 Okej, Tack!

Fridaaaa
2013-08-18 21:06
#5

#3 Vet dock dem som säger att det inte är så lämpligt dock.
Men tror man bör prata med hyresvärd eller liknande, om det är OK

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linn8]
2013-08-18 21:08
#6

Okej, tycker dom värkar roliga djur men bor i lägenhet dock…

Annons:
VildaVittra
2013-08-18 21:14
#7

#5 Det gäller nog snarare japanerna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[pata undulat]
2013-08-21 09:38
#8

Den japanska vakteln går också att ha i lägenhet i en dubbel kaninbur för då följs måtten och dom får röra sig på stor yta. Vaktel är inga problem att ha i lägenhet då dom låter väldigt lite ibland kan tuppen gala men det låter inte mer en en undulat som pratar högre.

[CruellaDeVil]
2013-08-21 21:40
#9

Kinesiska dvärgvaktlar är inga problem att hålla i lägenhet. Snarare tvärt om, de är superbra lägenhetsfåglar. :)

[linn8]
2013-08-22 15:24
#10

Tack!

[vanilla skye]
2013-08-23 09:34
#11

De funkar utmärkt att ha Kinesiska i lägenhet, å de där med att de inte kan bo i lägenhet/hus pgr av att de är ett höns stämmer inte, funkar lika bra att ha i lägenhet som i ladugård/stall.

:)

[linn8]
2013-08-23 12:19
#12

Tack alla! Gillar verkligen höns men dom är lite stora tycker mamma för att ha i lägenhet.

[CruellaDeVil]
2013-08-23 15:29
#13

#12 Jag älskar höns! Kan tro att din mamma tycker att stora hönor är lite mycket att ha inomhus. Jag har själv fem kycklingar i vardagsrummet tills de är så pass befjädrade att de klarar sig ute och det är visserligen småmysigt men det luktar ju inte blommor direkt om jag säger så. Jag har haft dem inne i två veckor nu och LÄNGTAR efter att få sätta ut dem!

Då är kinesiska dvärgvaktlar ett betydligt bättre alternativ!

Annons:
[linn8]
2013-08-23 16:28
#14

#12 okej

MimmiH
2013-08-23 17:42
#15

Jag lägger in fakta från en mycket erfaren uppfödare om kinesiska dvärgvaktlar även här:

När det gäller kinesiska dvärgvaktlar finns det flera saker att tänka på. Dessa vaktlar skall helst hållas i par. Försöker man ha fler hönor uppstår lätt problem med mobbing. Förhållandet är helt annorlunda med japanska vaktlar, som de kinesiska vaktlarna inte skall gå ihop med. I burar och voljärer bör man ha kvistar, väv eller annat i taket för att skydda vaktlarna om/när de blir rädda och flyger rakt upp. De skadas annars eller i värsta fall slår ihjäl sig. I transportlådor skall man i taket ha skumgummi, eftersom dessa, likt en del duvor, hoppar och slår huvudet i taket. Det är oftast brist på vaktelhönor och därför inte så lätt att finna ens någon. Kinesvaktlarna är mycket sociala och skall inte vara ensamma, då de lätt blir rastlösa och tupparna hela tiden ropar. Givetvis går det för en kort tid att ha en vaktel ensam, men man skall söka en partner snarast.                                      Bästa hälsningar Jan /slut citat

Mycket viktigt är alltså att kinesiska dvärgvaktlar är parfåglar och hanen ska alltså endast ha EN hona, samt något stötdämpande i taket och att japaner i kineser ska hållas åtskiljda.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[linn8]
2013-08-23 18:34
#16

Så man kan inte ha några hönor bara? Jag vill inte ha kycklingar då jag inte kommer ha plats åt flera burar.

VildaVittra
2013-08-23 19:49
#17

#16 Plocka då bara bort äggen när dom läggs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[CruellaDeVil]
2013-08-23 21:01
#18

#15 Bra info som är viktig då många fått för sig att kinesiska dvärgvaktlar är flocklevande. :)

#16 Du ska ha tur om vaktlarna känner sig trygga nog att lägga sig för att ruva. De kräver en del för att göra det. Oftast lägger sig en kinesisk dvärgvaktelhöna bara för att ruva om det är i en välplanterad voljär med massor av gömställen. Jag har haft turen att få tre kycklingar en gång. Alla andra jag känner som har dvärgvaktlar får inga kycklingar. Givetvis händer det men det krävs som sagt oftast lite speciella omständigheter. I annat fall är det bara, som VildaVittra säger, att plocka bort äggen. 

Du kan ha två hönor eller två tuppar. Tupparna slåss inte så länge ingen höna är tillsammans med dem.

[linn8]
2013-08-24 09:12
#19

#18 okej, Tack!

MimmiH
2013-08-24 16:15
#20

#16 Här kommer ett svar från den mycket erfarne uppfödaren.

                      Kan eller vill man inte syssla med vare sig ägg eller ungar, kanske man inte skall ha vaktlar. Det blir en hel del ägg oavsett om man har tupp eller inte hos hönor. Vaktelägg är en liten delikates, så vill man koka och äta upp dem är det ok. Man skall också vara på det klara med att ett par hönor KAN bli ganska griniga på varandra. En del hönor dräller ägg lite hur som helst och då är det bara att plocka bort dem. Hönorna bryr sig inte. Om hönan lägger äggen i ett lite, kommer hon troligtvis att ruva. Finns tupp blir det troligtvis kycklingar. Om inte går hönan av äggen efter ruvningstiden och det är bara att kasta äggen.                   Hälsar Jan

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
[linn8]
2013-08-24 20:12
#21

#20 okej

JohannaN
2013-08-24 22:50
#22

Bra och intressant info MimmiH🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Upp till toppen
Annons: