Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Allmänt Avel och uppfödning Beteende och lek Bilder och filmer Burar och tillbehör Finkar Hälsa och skötsel Kakaduor Köpes, säljes, omplaceras Foder för alla fågelgrupper Minneslunden OT - Off Topic Om Sajten och iFokus Papegojor Presentationer parakiter Övriga fågelarter Hönsfåglar
Finkar

är det fel med finkar

2013-08-07 22:36 #0 av: farido13

hej jag undrar om det är fel med att vingklippa finkar.

Växer då fjädrarna ut igen om man har vingklippt dom. Isf hur länge tar det då

Anmäl
2013-08-08 05:15 #1 av: lillakia

Jag tycker det är fel att vingklippa alla fåglar, sen kvittar det om det är en fink eller en ara. Varför skulle du göra det?!?

Anmäl
2013-08-08 11:54 #2 av: farido13

jag har alltså hört att det är mest papegojor som gör det och jag var lite nyfiken och undrade om det ens var möjligt med finkar men det är väl dumt att göra det.

Anmäl
2013-08-11 01:34 #3 av: Memris

Finns ingen anledning alls att stympa finkar på det viset.
De är oftast väldigt måna om att vara nära sin bur så efter en flygtur så landar de inte sällan "hemma".
Medan de flyger fritt (med stängda fönster osv såklart!) så byter man ut badvatten, dricksvatten o fixar fröskålen (blåser bort fröskal o fyller på) och hänger in avsköljda obesprutade grönsaker.
På det viset blir det än mer lockande för dem att komma in efter en flygtur.
Fåglar som inte får komma ut ur buren o flyga orkar heller inte flyga mer än nån meter, vilket inte är snällt mot dem.

Anmäl
2013-08-11 01:39 #4 av: farido13

ok. men jag har bara två frågor. Vad har bilden med det här att göra?

Kan man göra ett koppel så man kan ta ut dom?

Anmäl
2013-08-11 15:28 #5 av: Fridafj

Jag skulle säga att det inte går med sele. Dels är de alldeles, alldeles för små, dels måste fåglar vara tama från början om de ska gå ut i sele, både för att man ska kunna sätta på dem selen utan att de kämpar emot, och även för att de inte ska försöka flyga iväg när de väl är ute i en sele och skada sig. Har själv bara haft ute stora fåglar som duvor i sele, testat med diamantduva en gång men det funkade inte heller, han var för liten. 

Anmäl
2013-08-12 12:14 #6 av: Fridaaaa

Ogillar sele på fåglar överlag, spelar ingen roll vilken fågel.

Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2013-08-12 12:44 #7 av: Mitchan

#6, Ojdå, får man fråga varför? :D

Anmäl
2013-08-12 12:53 #8 av: Fridaaaa

#7 Därför att jag anser att det är bättre att fåglar får flyga fritt inne eller i stor voljär ute. Fåglar är inte som hundar,kaniner ect.
Skulle säga att det är mer risker också med det, att de fastnar och mycket annat.

Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2013-08-12 14:08 #9 av: [Emma--]

#8 Många fåglar är ju dock väldigt intelligenta och det kan ju bli en bra aktivering för dom att följa husse eller matte ut.

Medarbetare på devon rex ifokus & katter ifokus

Anmäl
2013-08-12 14:16 #10 av: Fridaaaa

#9 Jo jag vet att dem är det Skämtar Uppväxt med fåglar. Men jag skrev bara min åsikt om det, inget annat Skämtar

Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2013-08-12 16:44 #11 av: Mitchan

#8 Fast vad säger att dom INTE får flyga fritt inne eller i voljär för man tar med dom ut i sele då och då? ;)
Med i synnerhet en aviatorsele är dom inte mindre säkra än något annat djur i sele/koppel. :P

(Och sen förstår jag inte vad du menar med att fåglar inte är som hundar och kaniner? Är hundar som kaniner eller? Haha, förlåt, förstår inte vad du syftar på?)

Anmäl
2013-08-12 23:06 #12 av: Fridaaaa

#11 Det sa jag inte heller.

Du får PMa mig om du vill ha förklaring, orkar inte förklara här i och göra mer OT.

Men jag har som sagt, enbart sagt min åsikt och jag accepterar andras åsikter om det.

Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2013-08-14 18:16 #13 av: MimmiH

Absolut inte vingklippning, det är grymt och fåglarna riskerar att skadas.

Anmäl
2013-08-14 20:56 #14 av: farido13

ok men då gör jag inte det

Anmäl
2013-08-15 20:01 #15 av: Fliso

#14 Är bara tvungen att fråga, hade du tänkt vingklippa finkarna själv?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.