Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras
Läst 1416 ggr
Fridafj
8/7/13, 3:50 PM

Skrattduvor nära Stockholm/Uppsala

Hej!

Jag är 20 år och ska i slutet av månaden flytta till Uppsala för att påbörja veterinärstudier. Tills vidare kommer jag att bo centralt i rum i lägenhet på 17 kvadrat, men siktar på att flytta till ett rum som är aningen större relativt snart. Med tanke på att utbildningen är 5,5 år så blir det förhoppningsvis också så att man landar i egen lägenhet förr eller senare. :) 

Har spånat lite på att skaffa skrattduva som sällskap. Om jag när jag flyttar in tycker att 17 kvadrat är för litet för friflygning inomhus (har inte sett rummen IRL än så att säga) så kommer jag givetvis vänta tills jag hamnat någonstans större. 

Har tidigare haft två stycken tamduvor som sällskapsdjur (inte samtidigt), varav den ena (som jag tog hand om sedan 3-4 veckors ålder då dess föräldrar inte var så bra på det) följde efter mig i huset/trädgården som en hund och kom när man visslade. Den andra, en duva jag övertog som ca 1 år gammal men som hade blivit uppfödd i ett kök, älskade att ligga in mitt knä på rygg och följde med mig överallt i sin sele, på utefik och till stranden, i skogen. Det är nu tre år sedan den sista dog, tagen av ett rovdjur i sin utebur, och jag har saknat de båda otroligt mycket sedan dess. 

Jag har som sagt för vana att gå ut och promenera med min fågel överallt och ofta, så hoppas att detta ska kunna kompensera för att jag framöver kommer att bo i endast ett rum. 

Jag funderar på att skaffa en duva till att börja med, för att skaffa den ett sällskap av samma eller motsatt kön efter en tid, men skulle även kunna skaffa två på samma gång om det skulle behövas. Vet dock av erfarenhet att man kan ha ensamma duvor om man själv spenderar all sin hemma-tid med dem. :) 

Jag undrar nu om det finns någon som föder upp skrattduvor i mindre skala i närheten av Uppsala/Stockholm? Skulle nämligen vilja köpa en/två som är handtama och keliga med människor, för jag har inte alltför mycket erfarenhet av just att tämja fåglar. 

En fråga till ni som har skrattduvor imonhus - de är väl inte för högljudda att ha i lägenhet? Har svårt att tänka mig det, man man vet aldrig, har som sagt inte haft just skrattisar tidigare.

Annons:
Fridafj
8/18/13, 8:10 PM
#1

puttar denna en gång för jag vill gärna veta om det finns uppfödare nära Stockholm/Uppsala :)

Upp till toppen
Annons: