Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1878 ggr
Memris
7/27/13, 3:20 PM

Varför skriker hon?

Vi har en nymfhona som vi köpte i december 12v gammal och har nyligen köpt en nymf till, troligtvis hane, som är runt 16v nu.

Sista veckan har honan börjat kärlekskuttra o dansa i parningsställning för mig, inte för andra nymfen och bara en gång igår för min make.
Hon håller inte på att kräkas mat eller överdriva på så vis, men jag försöker att "ignorera" och visa henne ointresse när hon beter sig så.

Problemet nu är att hon börjat skrika så himla mkt.
Högljutt och enformigt, ibland även nattetid när de är övertäckta o inne i buren.

De har flera rastplatser o leksaker o får flyga fritt hela dagarna.

Jag har tolkat att skriken börjat i samma veva som hon beter sig brunstigt (om man nu kallar det så för fåglar), men hur länge ska det hålla i sig?
Jag antar att de bara har en period, men hur lång är denna?
Och finns det egentligen något annat vi kan göra annat än att ignorera o snällt "putta" bort henne då hon uppvaktar?

Jag hörde idag att grannarna pratade på balkongen om att dessa skrik stör dem så jag vill väldigt gärna få några konkreta tips.

Annons:
gnagarlover
7/29/13, 7:55 PM
#1

du kan inte lägga in en bild på henne? låter ju som om det vore en hane hm……..

Memris
7/31/13, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nja, rätt säker hon är en hona.
När hon kärlekskuttrar ibland så ställer hon sig framåtlutad o man ser att det "pulserar" i rumpan på henne.

Memris
7/31/13, 12:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

På bogserlinan.

Memris
7/31/13, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Klätterställningen.

Memris
7/31/13, 12:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Råsunda (honan) till vänster och Turina (hanen) till höger.

Memris
7/31/13, 12:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Råsunda i sin "hönapöna" sovställning 😂

Annons:
Memris
7/31/13, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och så sista då, ett foto där Råsunda har besök av 2 andra kompisar som vi ibland tar hand om.

Vad tror ni?

gnagarlover
7/31/13, 8:44 AM
#8

hona=) då är det att hon blivit könsmogen.fortsätt ignorera.belöna när hon gör rätt

Upp till toppen
Annons: