Annons:
Etikettpapegojor
Läst 6207 ggr
Linda1984
7/27/13, 12:15 AM

Vill så gärna köpa en sparvpapegoja

Hej alla fågelfolk. Jag har under några veckors tid läst en massa om fåglar. Jag har haft en del husdjur men är allergisk emot de mesta m päls. Häst, katt, hund. Dock inte familjens dvärgschnauzer. Har talat med vårdcentralen ang allergin. De ville inte göra nåt test. Berättade om pälsallergin och de sa att låt bli, eller prova å se hur det går. Har pratat med en uppfödare utav lessons sparvpepegoja och har läst å sett bilder å yt klipp på dem. Djuraffären här där jag bor har jag pratat med å de kan beställa årecis en sån samt låta mig testa en vecka å få lämna tbx den om jag blir allerisk. Min mamma sa "men va ska du med en fågel till? Den kmr sitta där å skrika å skita ner". Blev sur på henne. För jag skulle aldrig impulsköpa ett djur de borde hon veta. Hur många av er ångrade att ni köpte fågel? Varför? Visst får man väl kontakt med en lesson sparvpapegoja om man äger sig åt den flera timmar varje dag?(jag är heltidssjukskriven). Jag ska ju fortsätta läsa på och spara ihop pengar först. Hur många av er blev besvikna på er fågel? Typ "det va inte så kul ändå" eller så? Jag tror inte jag skulle tänka så tvärtom. Men vore inteessant att höra lite med er som har erfarenhet. Ha det bra alla! Linda

Annons:
MontEverest
7/27/13, 12:19 AM
#1

Skulle hellre köpa fågel från privatperson/uppfödare än på zoo..de är ofta mkt mer hanterade än zoo fåglar, tamare fågel e lite roligare än en som sitter och är rädd hela tiden och skrämt flaxar runt bara man byter vatten o matskål! 

Visst kan zoofåglar bli tama men inte lika säkert..

Linda1984
7/27/13, 12:27 AM
#2

Meen zooaffären beställer den från imazo så det kmr direkt från en uppfödare, sa hon på zooaffären?

MontEverest
7/27/13, 12:36 AM
#3

mm fast det kan ju vara uppfödare som massuppföder fåglar då blir de nog inte så mkt hanterade(kanske bor i stora ute/innevoljärer)ej hemma i vardagsrummet nära människor, nästan alla fåglar jag köpt från zoo har knappt blivit tama..några undantag finns väl, dock har fåglar jag köpt från privat hemmiljö nästan alltid blivit tama..kanske beror på åldern på fåglarna…de brukar inte vara så unga från zoo…

detta är bara mina erfarenheter..säkert kan man hitta ngn ung och som lätt går att få tam även på zoo..

Linda1984
7/27/13, 1:42 AM
#4

Den kmr till butiken helt nyligen lev klar från en uppfödare. Men ska ju fråga mer om det till dem innan, varifrån de egentligen kmr. Började med att leta uppfödare provata men alla bor så långt bort att det blev lite för krångligt. Min sambos bil är paj å jag har inget körkort. Men vet inte ens om det kommer kunna bli av tyvärr. Ingen har nåt positivt eller stöttande att säga. Men jag bestämmer ju själv. Behöver nog spara pengar ett tag också.

MimmiH
7/27/13, 10:01 AM
#5

En sak jag vill säga av djurskyddsskäl är att sparvpapegojor bör vara minst två för att må bra. Tänk dig själv om du aldrig fick träffa människor, utan bara sparvpapegojor exempelvis.

Istället för att utsätta fåglar för eventuell omplacering  så bör du stå på dig och KRÄVA allergitest, be någon om hjälp om du inte klarar av det.

Lycka till!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Emma--]
7/27/13, 10:32 AM
#6

Håller med, kräv allergitest först. Det är ju onödigt både mot dig och fåglarna ifall du är allergisk. 

Jag skaffade nymfkakaduor först och dom trivdes inte med varann och skrek och ja läget blev väldigt stressigt. Just i all den stressen undrade jag vad jag gav mig in på . Uppfödaren tog tillbaka dom så fick jag hennes skrattduvor istället. Dom passar mig mycket bättre. 
Så visst ångrar jag på sätt och vis att jag tog nymfkakaduorna när det slutade på det sättet, men jag saknar dom ändå. Och det var ju situationen i sig som blev ohållbar (även katterna var stressade av ljudet). 

Sen skulle jag råda dig att hitta en uppfödare här i Sverige. Imazo är en grossist, och en kompis köpte en morhuvad papegoja via dom och den dog inom ett par veckor. Och du får ett helt annat stöd om du köper från uppfödare dessutom. 

Sen skulle jag rekommendera att försöka hitta nån att hälsa på som har fåglar för att träffa och se hur det känns. :)

Annons:
Linda1984
7/28/13, 1:00 PM
#7

Vad är det bästa fodret till sparvpapegoja? Alltså sådana fröblandningar menar jag. 

Har snackat ihop mig med en privat uppfödare nu och det verkar kunna bli av! :-)

Guybrush
9/27/13, 10:23 PM
#8

Skulle INTE köpa en fågel från en djuraffär. Vi köpte en Morhuvad av djurmagasinet men den dog efter bara nån vecka hos oss. Så vi fick bege oss hela vägen till Skåne (bor i norrland) för att få oss en frisk fågel med stamtavla, ringmärkning etc. Så snälla gör rätt på en gång så det inte blir nå tråkigheter

Guybrush
9/27/13, 10:24 PM
#9

Nu efter jag har postat ser jag  att min vän Emma redan har skrivit om det! :P

Ädis
10/2/13, 1:13 PM
#10

Linda!

Vi har pälsdjur allergi och 7 fåglar hemma. 

Vi har inte dammigaste papegojor, som kakaduor, jakosar. 

Vi sover inte i samma rum som gojorna och kör luftrenare 7/24.

Vi använder papper på bottens i voliererna som vi byter varje dag. Någon har haft allergi mot fågelfrö, det existerar oxå. Finns pellets att ge om den kan bli problem eller ej vet jag inte. 

Om du har fågelallergi nu, kan visa sig hemma hos någon som har fåglar, om du inte har det, finns ingen garanti du utvecklar det inom 1 vecka.

Upp till toppen
Annons: