Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 4433 ggr
Katti
2013-07-04 10:44

Bilder på burar

Jag är ny här! Hade min fågelperiod för sisådär 25-30 år sedan med både undulater, dvärgpapegojor, nymfer och finkar. Men det är länge sedan! Har nu en son som vill ha en papegoja (blir en nymfkakadua - eller två!). Så nu är vi i ta-reda-på-så-mycket-som-möjligt-om-fåglar-stadiet!

De burar som finns på marknaden är ju så erbarmligt små, så jag har tänkt att vi ska bygga något själva. Därför efterfrågar jag bilder på hembyggda burar. Har sökt men inte hittat någon sådan tråd här, så jag tänkte att jag startar väl en!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Fridafj
2013-07-04 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej! Har själv två stycken hemmabyggda burar inomhus, i två olika modeller. Den första, höga, gjorde vi till råttorna, så den är ca. 160 cm hög (och gissningsvis 60x70 cm i bredd) med hyllor överallt, och jag hade mina diamantduvor i den en period. Det fungerade hyfsat bra tyckte jag, men allt som allt var den alldeles för smal, så de kunde inte flyga riktigt ordentligt i den. (på bilden en Sheltie bredvid)

Fridafj
2013-07-04 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Därför byggde vi en till bur, en mindre, som är avlång istället och som vi har på ett bord. Jag tycker personligen att den är i minsta laget (110x75x60), men fåglarna flyger fritt i rummet också så då passar det. 

Nu är ju de fåglar ni ska skaffa lite större och flyger och klättrar kanske mer, men jag tänkte visa bilder på dessa burarna ändå för att inspirera lite kanske! :)

drutten2
2013-07-04 16:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min är inte hemmabyggt, men ändock ganska så stor. 😉

http://www.pwss.nu/product.php?productid=15037&cat=1649&page=1

kallepudas
2013-07-04 16:24
MimmiH
2013-07-04 21:44
#5

Hej, välkommen hit Katti :) På undulater i fokus finns en tråd som visar bilder på stora burar, voljärer.

http://undulater.ifokus.se/discussions/514f6e408e0e7456bc00043b-bilder-pa-era-voljarer-stora-som-sma

Tips, kolla Jordbruksverkets djurskyddsföreskrifter L80 om minsta tillåtna mått för nymfkakaduor, eller snarare fåglar i deras storlek (längd)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Fridafj
2013-07-04 22:07
#6

Jag kan lägga till en sak förresten som man kommer att tänka på först EFTER att man har byggt sina första burar (såklart) - det är att helst göra dem lätta att montera upp och ner. Vi har gjort våra med det minsta måttet 60 cm, dvs precis vad en dörröppning är, men det är extremt bökigt att flytta burar från rum till rum om man skulle behöva det, och det hade ju även varit roligare om det minsta måttet varit större än så. 

En annan sak som man även märker när man bygger själv är att iom att man har tunga stommar och ofta botten och bakdel av solitt trä, så blir stora burar lätt väldigt tunga. Nästa gång jag bygger blir det helst mindre trä och mer galler, så länge det är inomhus behöver man ju inte tänka lika mycket på att buren ska vara rovdjurssäker. :) 

Lycka till med byggandet!

Annons:
farido13
2013-07-04 22:17
#7

förlåt om jag fråga detta men hur ska måtten på en bur vara för 1-2 duv par i

MimmiH
2013-07-05 08:36
#8

Det beror på hur långa duvorna är. En normalstor skrattduva ska minst ha följande mått:

Fågelns längd 26-35 cm: minsta tillåtna yta (m2) 0,84, burens längd minst 120 cm, höjd minst 80 cm.

Exempel: Om längden (bredden) är 120 cm så ska djupet vara minst 70 cm. Men större är mycket bättre. Ska man häcka duvorna så bör endast ett par finnas i buren.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

farido13
2013-07-05 10:44
#9

jaha ok men hur stor ska buren vara om det är såna hära duvor på denna länk

http://www.blocket.se/stockholm/Duvor_av_olika_sort_48008206.htm?ca=11&w=1

drutten2
2013-07-05 19:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det beror som sagt på hur stora de är.

Minimimått för fågelburar

Fridafj
2013-07-06 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9 Det bästa hade väl varit att bygga en voljär när det gäller så stora duvor - i och med att de är vana att bo i en med flygutrymme sedan tidigare. Men å andra sidan så kan man ju låta de flyga fritt inomhus om det skulle vara så att det inte finns plats för en större bur. Men som sagt, tänk på att tamduvor är större än t.ex. skrattduvor. De är i 26-35-kategorin. 

Jag hade mina två tamduvor i en liten voljär i ett hörn i vår veranda. Skulle nog inte rekommendera det nu i efterhand då det blev väldigt varmt på sommaren, men storleksmässigt kan den vara värd att visa.

Fridafj
2013-07-06 14:22
#12

Ett ord om burar eller voljärer utomhus… säkerheten är någonting av det allra viktigaste! Mina duvor blev tagna av rovdjur (vi vet fortfarande inte vilken sort, men det lutar mot något iller-liknande) i buren ovan, därför kommer vi aldrig ha fåglar i den igen, utan den får bara stå.

Upp till toppen
Annons: