Annons:
Etikettpapegojor
Läst 2475 ggr
MrWaka
2013-06-23 17:39

lina på foten

säkerhets lina foten hej undrar om någon har provat att ha någon form av lina kring foten. vet att det inte rekommenderas. men min tanke är att göra något rejält vaddat som jag skall ha bara när jag tar med henne ut och går, inte sitta på nån pinne ute utan om jag vill gå en runda med henne. tanken är då att jag är ju beredd på att hon kan få panik och sakta kan strama linan som skall vara lång. så att hon inte får ett ryck i foten. då jag kommer aldrig vingklippa henne då det är inget som jag tycker är försvarbart kan låta fel men tanken är där och undrar vad en van goja ägare ser på det eller har ett bättre förslag. har läst om flygsele, men hört att det kan vara jävligt stressande för fåglen. ursäkta stavning och miss av punkt ock andra missar i mitt skrivande, då jag är ordblind och skriver ibland helt galet

Annons:
Fenix_Chicci
2013-06-23 21:05
#1

En lina runt foten är absolut inte att rekommendera. Blir ju väldigt konstigt för fågel och som du själv påpekar så kan det bli ryck  i foten som kan skada, och känns dessutom inte säkert om den skulle åka av. Verkar dessutom vara olagligt. 

2 § En burfågel får inte tjudras via en fotring. Ett koppel, som hanteras av en människa, får dock tillfälligtvis fästas vid fågeln via en flygsele eller motsvarande.

Är dock bra att du inte överväger vingklippning. Men jag skulle satsa på att vänja fågeln vid en ordentlig sele, är de handtama och man vänjer dem sakta så är det absolut inte stressande för fågeln, men det krävs en del träning. Sen finns ju alternativet att ta med fågeln ut i en bur, vill du att det ska vara enkelt att bära den så välj en lite större transportbur.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Evisen
2013-06-25 22:40
#2

Håller fullständigt med #1!

Finns juh flygsele som man trär runt fågelns kropp, vingarna och ben är fria och ett rep som kopplas till en stålring på flygselet.

Typ den här: http://www.zoosajten.se/fagel/flygsele-c-208-1.aspx

Upp till toppen
Annons: