Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 3851 ggr
Rorvers
2013-06-17 12:37

Garderob till bur

Hej, jag har funderat på att skaffa fåglar igen. Jag har en garderob jag hade tänkt göra om till en bur. Den är 56 cm bred, 117 cm lång och 188 cm hög. Är det ett ok mått? Hur stora fåglar kan man ha i den? Jag har funderat på undulater, men är även sugen på svarthuvad vitbukspapegoja. Har läst på lite om den rasen, men vad tycker ni om måttet?

Annons:
kallepudas
2013-06-17 17:04
#1

56cm bred gör ju att du endast kan ha finkar/undulater eller fåglar i samma storlek som dessa.

Mitchan
2013-06-17 21:17
#2

^ Jodå, om den är 117 cm lång och 188 cm hög så ska det enligt den här tabellen gå jättebra med fåglar upp till 25 cm när minsta sidan är 56 cm :)

Om du dock bygger ut garderoben så den blir djupare (som jag har planerat att göra med mina tre garderober när/om jag bygger om dom till en bur: bygga ut litegrann med stolpar och sen sätta nät omkring utbyggnaden istället för bara rakt över garderobsöppningen) så får du ha fåglar på upp till 45 cm i storlek.

Kallepudas, jag är inte alls säker på hur du tänkte men du kanske missade att längden/bredden var 117 cm och trodde att 56cm syftade på det istället för "djupet" - isåfall så hade man inte ens fått ha finkar eller undulater där, minsta bredd/längd ALLS ska vara 70 cm för att det ska vara lagligt :D

kallepudas
2013-06-17 21:45
#3

#2 Tycker det är litet om man nu ska ha större fåglar….mina undulater har bur med måtten 160x90x70….alltså längd/höjd/djup…….djupet hade kunnat vara för undulater 45cm & buren hade ändå varit laglig….så 56cm är för mig ett ganska litet mått.

Det var mest så jag såg på det hela…

Mitchan
2013-06-17 22:10
#4

Jo jo, men man kan ju ändå ha fåglar större än undulater och finkar där, och frågan var ju faktiskt "Hur stora fåglar kan man ha i den?" 😃 Sen vad vi själva tycker spelar ju inte särskilt mycket roll till slut, för så länge buren är laglig har ju ingen något att klaga på 😇
Jag tycker också att fåglar gott och väl kan ha mycket större burar än minsta tillåtna burmått (mina fåglar är nästan Aldrig instängda i bur, alls, utan får gå in och ut hur dom vill, och då är buren ändå större än minsta tillåtna mått) - men jag svarade på vad som Faktiskt Är Lagligt. 😛
Så tänkte jag!

MimmiH
2013-06-18 11:03
#5

#2 Den tabellen du länkar till är felaktig. Det finns ingen fast bredd/djup förutom för de minsta fåglarna, det som gäller är att den längsta sidan/längden måste vara uppfylld samt bredden måste vara minst 2 gånger fågelns längd. Detta är lite krångligt, man måste alltså räkna ut och kolla att kvadratmeterytan stämmer: det är längden gånger djupet.

Här lägger jag in en länk till L80, på sidan 38 finns minsta mått för burfåglar:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf

För tillfället orkar jag inte räkna ut hur stor kvadratmeterytan blir i TS garderob, kanske någon annan kan göra det.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Mitchan
2013-06-18 19:14
#6

Jodå, det vet jag, men jag uppfattade det som att tabellen jag tog fram räknat ut minsta kvadratmeterytan enligt L80 och lagt ihop till exempelmått? :PP Så att man får lite mer uppfattning om vad som är lagligt och inte om man inte vill sitta och försöka räkna kvadratmetrar :)

Annons:
kallepudas
2013-06-18 20:40
#7

Ts garderobsbur blir 0,66 kvadratmeter.

lillakia
2013-06-19 11:21
#8

Hur kan den bli mindre ön en kvm om två sidor är längre än en meter?

lillakia
2013-06-19 11:26
#9

Man får ju räkna höjden också menar jag. 0,56*1,17*1,88

MimmiH
2013-06-19 17:56
#10

#9 Nej, höjden får inte räknas in i kvadratmeterytan (m2) Räknar du in höjden också så blir det något helt annat, det blir då volymen som man anger i kubikmeter (m3). Men det är kvadratmeterytan=bredden x djupet (som anges i m2) som Jordbruksverket anger. Det är viktigt för fåglarna måste kunna flyga en viss sträcka framåt, man kan alltså INTE kompensera en för liten bottenyta (kvadratmeteryta) genom att ha en hög bur.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

kallepudas
2013-06-19 19:31
#11

http://www.kalkyleramera.se/geometri/area-kvadrat-rektangel 

Där kan man snabbt räkna ut hur många kvadratmeter till exempel en bur är bara att knappa in siffrorna så vips har man resultatet.

kallepudas
2013-06-19 20:35
#12

#8 Min bur som mina undulater bor i är 160x90x70 den har dubbelt så stor kvadratmeter yta än vad TS 117x188x56 har….så det gäller att bygga åt rätt håll och som mimmih skriver kan man inte kompensera bort bottenytan genom att ha en hög bur……..fåglarna flyger inte rakt upp & rakt ner utan på längden…..så TS mått hade varit bättre om dom varit 188x117x56 vilket hade blivit 1,05m2=kvadratmeter

lillakia
2013-09-10 13:32
#13

Ok, trodde det var så eftersom L80 för mina fåglar enligt Jordbruksverket ska vara L120, B 80 och D 70 cm…

Annons:
Leijongap
2013-09-11 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Har inte så mycket att tillägga i diskussionen mer än att dela med mig en bild av mitt och sambons burbygge!
Av min gamla garderob, och så köpte vi ordentligt fågelnät på en zooaffär. Måtten är ca h180 x d100 x l120. Fungerar helt ok, och vi är nöjda för att vara våran första egensnickrade bur. I den bor tre nymfkakaduor hehe.
Enda nackdelen som jag kan se är väl att den inte är helt optimal vid städning, ena sidan är dock gjord som en hel dörröppning, och så har vi en liten lucka i mitten av buren på långsidan. Det svåra är att nå längst in då ingen av oss har aslånga armar så mitt tips till dig är att planera BRA luckor så man kommer åt på ett smidigt sätt vid städning för det misslyckades vi med! Juste ja, kom på en till mindre bra grejj. Baksidan är ju själva garderoben, vilket gjort det lite krångligt att fästa sittpinnar, leksaker osv så delen längst in blir lite oanvänd. Vi har dock löst det så att vi hängt en repgunga på klädstången (som är i rundsvarvat trä, vilken dom dessutom använder som sittpinne). Med andra ord är det rätt mycket oanvänt utrymme längre ner i själva garderobsdelen. Vi planerade inte helt 100 innan vi satte igång att bygga hehe men men buren fungerar iallafall och fåglarna har utrymme när dom är där inne.

Och nu vet vi tills nästa gång vad vi behöver tänka på :) Så småning om när vi har tid har vi btw tänkt att ta bort trädelen på baksidan av garderoben och istället sätta nät där också (och dessutom bygga ut) så att fåglarna även kan använda den delen att klättra på osv.

För att summera mina tips inför att göra om garderob till bur:

*Planera ordentligt med smidiga luckor som underlättar vid städning
*Borra i och göra i ordning själva trädelen av buren(baksidan på garderoben om den nu är i trä) med sittpinnar och liknande INNAN man sätter in fåglarna haha, så att man verkligen tar tillvara på hela utrymmet i buren. Vi tänkte SÅKLART inte på att det är svårare att fästa grejer utan att borra/spika på trädelen ;( vi hade helt enkelt för bråttom.

…plankorna som ligger under buren är inget som sitter fast utan vi har lagt dom där då vi har en liten dam som tycker om att springa in därunder :-)

Lycka till :) Och här är bild på vår bur…

Upp till toppen
Annons: