Annons:
Etikettpapegojor
Läst 3790 ggr
gråjako:)
2013-05-31 20:58

Grå Jako

Hejsan,Funderar på att köpa en/två grå jakos, och har därför lite frågor.

* vad är bäst, att ha den/dom i en bur på natten, och att den/dom är ute ur buren på dagen, eller att istället för att köpa en bur, köpa en sittpinne/ klätterställning som den/dom kan sitta på, så dom är ute i hustet dygnet runt ?

*Är det bäst att ha två stycken, eller kan man först skaffa en, och kanske senare skaffa en till?                                                                

*om jag kan köpa en, istället för två, iallafall till att börja med, är det lungt om man lämnar den för jobb/skola? åker hemmifrån 20 över 7 på morgonen, och första som kommer hem i familjen kommer hem kvart i tre ungefär.

undrar samma ifall man har 2 st också.

uppskattar även annan information och viktiga saker man ska tänka på om man funderar på att köpa grå jako.

Annons:
lillakia
2013-06-01 07:23
#1

Jag har hört att det är svårare att få de tama om man har två st direkt.. Jag hade min Örnie (jako) i bur när vi inte var hemma och på natten men han var ute större delen av tiden när jag var hemma. Sittpinne kan vara bra, men hur vet man att de sitter där om man sover eller jobbar? En grå jako är ju en fågel som blir så gammal att den nästan tar två generationer… Man måste tänka efter ordentligt innan man skaffar en sådan, det ska man givetvis göra med alla fåglar och djur men Jakon är en mycket speciell fågel. Jag rekommenderar på ett sätt att bara ha en jako men å andra sidan är det ju flockdjur. Jag hade nog börjat med en och fått den tam först. Det är ju en oerhört skrikig fågel också så frågan är om man pallar två?

MimmiH
2013-06-01 10:22
#2

Grå jako är mycket känsliga rent mentalt, det är ingen fågel jag rekommenderar. Grå jako är så känslig att den aldrig ska lämnas ensam, den börjar lätt med självskadebeteenden på grund av att den mår psykiskt dåligt då.

Tyvärr stjäl många uppfödare av grå jako ungarna från sina föräldrar och handmatar dem - allt för att de ska bli mer tama. Det sorgliga är då att man får en frustrerad, förvirrad fågel som inte vet om den är fågel eller människa, den kan få svårt att umgås med artfränder, bildar istället par med en av människoägarna. Av djurskyddsskäl skulle jag rekommendera att ha två individer från en uppfödare som bedriver naturlig fågeluppfödning och INTE handmatar ungarna.

Är de lösa i lägenheten när man är borta så kommer de att gnaga på inredningen tyvärr. Fågelträd rekommenderas. En jättestor voljär eller specialinrett fågelrum som de kan vara i när man är borta rekommenderas likaså. De ska INTE vingklippas av djurskyddsskäl.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Upp till toppen
Annons: