Annons:
Etikettfoder-för-alla-fågelgrupper
Läst 3953 ggr
lillakia
2013-05-28 20:42

Alfonz och Agda - mina kakariki

Hejsan

Är ägare till 2 fina kakarikis - Agda och Alfonz - och de häckar troligtvis nu. Båda är enfärgade, cinnamongröna.

Jag har haft tur att få kontakt via Blocket med en annan uppfödare, som gärna vill byta 1-2 ungar med mig, detta för att få obesläktade fåglar. Så min tanke är då att byta till mig 2 gula, så jag eventuellt kan få de fina, brokiga bebisarna…Mina har nämligen lagt ägg nu!! 😃

För ett antal år sedan hade jag 2 mörkgröna kackisar, som fick ungar. Jag hade en unge kvar plus de vuxna. Dessa dog dagarna efter varandra - alla 3! Kunde inte fatta vad det var, men jag anade att det var fel på fröblandningen jag köpt 😭

Så igår satt jag och googlade lite, och läste då att de kan dö av att få med kärnor i äpplena, något som jag inte visste. Det omvandlades visst till nåt giftigt ämne som de kunde dö av. Och Tarzan och Jane fick alltid äpple som de älskade….visste ju inte då att de kunde dö av det…

Så jag vill bara tipsa andra kackisägare om att tänka på det…!!

// Lillakia

Annons:
lillakia
2013-06-01 07:25
#1

Nu är där två ägg ;))

lillakia
2013-06-03 09:38
#2

Och nu e där 4 :D

gnagarlover
2013-06-03 10:52
#3

hm.. då är det nog 2 honor.de brukar lägga varannan dag hm.. lägg gärna upp bild på båda tillsammans

lillakia
2013-06-07 05:16
#4

Hej igen Nej det är hona hane. Har uppfödarbevis också på dem. Mina andra kackisar gjorde likadant och de fick 2 kullar. Nu ruvar hon sedan 2 dagar på 5 eller 6 ägg ( kan inte se om det blev 6, men vet iallafall om 5) Det syns dessutom stor skillnad på dem ;) // Lillakia

gnagarlover
2013-06-07 07:36
#5

ok.för mina lägger bara varannan dag=)

lillakia
2013-06-07 17:11
#6

Jag ska belysa dem och se om där finns nåt i dem :))

Annons:
lillakia
2013-06-09 10:40
#7

Har kollat och det ser ut som om där finns nån i 4 av äggen. Hon ruvar sina 6 ägg kärleksfullt sen 3-5 dagar så nåt e det!

[lenniiis]
2013-06-09 11:16
#8

Hur är kakarikis? Jag funderar nämligen på att köpa antingen kakariki, nymfparakit eller katarinaparakit och skulle gärna vilja ha så mycket information om alla arter som möjligt! 🙂

lillakia
2013-06-09 23:20
#9

Kakarikin är i mitt tycke en bra fågel på alla sätt och vis. Den behöver förvisso stor plats, inget man har i en gullig liten bur i rokokostil på köksbänken precis!!! Den är tystlåten så den är en perfekt fågel om man bor i lägenhet. Man får Dock inte vara en pedant, för den skitar ner rätt rejält ( om man inte har plexiglas en bit upp på buren. Jag anser att alla fåglar ska leva åtminstone med en kompis, men just kakarikin är otroligt social. Så det är absolut ingen som ska sitta själv på en pinne och glo. Det är ju heller ingen fågel som du kan lära prata och så, inte vad jag hört talas om iallafall. En annan bra grej är ju att den inte heller är dyr att köpa. Bara ha koll på att den är ringmärkt, då det är lag på det på den arten. Andra parakiter ich papegojor kan vara skrikiga, men enda gången mina har ett högre ljud är när de blir lätt upprörda över nåt, eller ska ropa på varann. Då kan det komma ett par skrik, men det är jättesällan. Jag rekommenderar kakariki!!! 😜😜😜

[lenniiis]
2013-06-10 14:08
#10

#9 Jag har hört att den inte blir så social mot människor när den har en kompis? (OBS! Skulle aldrig ha en fågel själv, har bara hört detta och undrar om det är sant). Jag är inte så mycket för att de ska prata, jag vill bara ha två fina djur som vill umgås och sitta på fingret och vara med liksom. Jag vill ha något att pyssla med. Den skulle MINST få två timmar om dagen med mig/sambon! Är den känslig för att vara själv längre stunder? Kommer ju jobba och så.

Vad kul då :D Hur stora är dem? Har ni några bilder du kanske skulle vilja visa? :D Tack för svaret förresten!

lillakia
2013-06-10 14:58
#11

Nej nej, visst kan de vara själva. Men alla fåglar är dock flockdjur, det får man inte glömma! De blir ca 29-30 cm. Bild kan du googla på ;))

[lenniiis]
2013-06-10 15:02
#12

#11 Okej, vad bra! Tack så mycket :)

lillakia
2013-06-10 21:51
#13

Glöm inte att buren ska vara STOR!! 120 bred 80 djup och 70 hög tror jag.

Annons:
lillakia
2013-07-22 09:15
#14

Hej igen!! Hade ju lite otur med förra häckningen, men nu har jag förhoppningsvis bättre tur!! 5 nya ägg är lagda av lilla Agda (rim :)) och ungar FÖRVÄNTAS om ca 3 veckor. Håll tummarna mina fågelägarvänner! // Glad Kia!!!

MimmiH
2013-07-22 09:38
#15

Kakarikis ska absolut INTE hållas ensamma av djurskyddsskäl - de mår bäst med sällskap av artfrände/fränder.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

lillakia
2013-08-20 05:12
#16

Hej!!! Efter 12 ägg och mycket lång väntan kläcktes den första bebisen igår morse!! 😄 Troligen blir det inte många fler, men jag är glad att det blev en hittills!!!

Upp till toppen
Annons: