Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1824 ggr
[Udoon]
5/4/13, 1:35 PM

Funderar på att omplacera

Funderar på att omplacera/sälja mina 4 nymfkakaduor. Har haft de i snart 7 år. Det verkar inte som om de trivs här längre och jag förstår inte varför. Förut så var alla utom en pratsjuka och ville sitta på axeln och vara med, nu vill ingen det. De skriker mycket också, och jag fattar ingenting. De har mat och vatten, stor bur med mycket leksaker, och får komma ut minst en timme om dagen och flyga fritt. Även om man lämnar buren öppen på dagen så går de inte ut mer än så. Alla är friska, verkar inte ha ont eller någonting.

Det är 4 st, 3 hanar och en hona. Två av hanarna brukar bråka lite om honan, och jag har inte möjlighet att dela på de. Honan och en hane är ett par, och de andra 2 hanarna är bästa kompisar, vet inte om det skulle vara bra att försöka få de till olika hem i såna fall.

Jag skaffade de för att ha sällskap, men när de verkar vantrivas och inte vill vara med känns det inte som det är mycket mening med det :/  Är jag helt fel ute när jag funderar på att leta nytt hem åt de? Jag förstår ju så klart att djur inte är någon slit och släng-grej, men om de inte trivs så sitter jag bara och får dåligt samvete, samtidigt som jag inte vet vad jag kan göra för att de ska trivas bättre.

Annons:
[Udoon]
5/4/13, 4:29 PM
#1

Vet inte hur man redigerar inlägg, men kan tillägga att när det kommer folk på besök så är de jätteintresserade, ska absolut bli utsläppta ögonaböj och klättra och ha sig med besökarna, men mig och resten av familjen skiter de mest i :/

drika
5/8/13, 6:17 PM
#2

dem kanske inte får så mycke tid var för sig? en timme gos åt varje fågel;) Har du intresset kvar, sånt känner säkert djur om man vill va med dem eller ej:) Helst ska man ha dem ute längre än en timme, ett tips är att ta ut dem ur uren och stänga luckan så dem måste vara ute och motionera och sen få du vara med dem och inte dem vara med dig helt enkelt:) !

Hälsningar

Fredrika

[Udoon]
5/11/13, 3:51 PM
#3

Stänger man buren när de är ute sätter de sig bara utanför buren och skriker tills man öppnar igen. Och tid är inget hinder, men de fräser bara åt mig och flyttar sig bort, och jag vill ju inte jaga de, vill de inte så vill de ju inte känns det som :/ Har varit så här i ungefär 1 ½ år, tycker jag provat allting, men de är inte intresserade alls :( Så om någon i linköpingstrakten är intresserad så är det bara att höra av sig, vill ju att mina små fjun ska få det bra och trivas, här duger ju tydligen inte längre.

DagD
5/14/13, 11:22 PM
#4

Tips är att du går med i och lägger ut dina Nymfer i denna Facebook-grupp. (Är min sambo som administrerar gruppen.) https://www.facebook.com/groups/omplaceringsfaglar/

Upp till toppen
Annons: