Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 2573 ggr
[Emma--]
4/19/13, 1:38 PM

Fågelbytet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra året fick jag ju hem mina efterlängtade nymfkakaduor och jag var så nöjd. 
Sen började dom skrika mer och mer, och jag prövade allt möjligt för att försöka få dom nöjda. Misstänkte att dom inte trivdes superbra ihop men fick höra överallt att det var normalt med lite tjaffs.

När fåglarna var i ena sovrummet så ville katterna in dit hela tiden, och det var alltid någon som inte var nöjd. Antingen skrek fåglarna när jag var ute med katterna eller så satt katterna utanför och mjauade. Prövade flytta ut dom till vardagsrummet för att se om dom slutade skrika men det blev bara mer och mer, men kunde titta mer hur dom betedde sig och ena fågeln satt och skrek åt den andra som inte brydde sig osv. 
Katterna blev stressade av ljudet, jag blev stressad av situationen och allt blev bara fel. Och främst så blev det inte det fågelliv jag ville att dom skulle få. 

Tillslut erbjöd sig uppfödaren att ta tillbaka dom om jag kunde ha hennes skrattduvor tills vidare eftersom dom blev plockade av nymdkakaduorna hon har. 

Då blev det även bekräftat att mina fåglar antagligen inte trivdes ihop eftersom dom inte satt bredvid varandra från det att dom fick flytta tillbaka till henne. 

Och själv så är jag totalförälskad i duvor och dom passar verkligen in här hemma. Så det är bestämt att dom helt enkelt får stanna :) 
Det var 4 st, men tyvärr dog lille Elof strax efter flytten :( Vi har ju tyvärr ingen aning hur gamla dom är.
Planerna är att det ska få flytta in en till dam tillslut.

Situationen blev helt fel, men slutade med att jag blivit förälskad i duvor som jag inte ens tänkt tanken på innan. :) 
Och nu hoppas jag bara Rupert och Peeka (nymfkakaduorna) kommer få bra hem där dom får stanna resten av livet. Rupert har redan bytt hem och ska få en ny kompis (som ska vara en hona den här gången ;P), och Peeka bor kvar hos uppfödaren tills vidare i alla fall. 

Fina Elof.

Annons:
[Emma--]
4/19/13, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Allan. :)

[Emma--]
4/19/13, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Rune :)

[Emma--]
4/19/13, 1:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Torborg :)

MimmiH
4/19/13, 2:32 PM
#4

Så bra att det löste sig. Lycka till med de nya familjemedlemmarna :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Emma--]
4/19/13, 2:59 PM
#5

Jo verkligen :) Tack, det kommer nog gå hur bra som helst som det känns. 

Jag hoppas bara att Rune och Allan ska sluta nysa men dom har fått medicin nu i alla fall. Bröt väl ut i samband med flytten. Men dom är hur pigga som helst i alla fall.

Veterinären var dock otroligt negativ och innan veterinären ens sett fåglarna så var det attityden att det kunde vara allvarligt och att vi skulle fundera hur vi skulle göra. Vilket kändes som att dom tyckte vi skulle fundera över avlivning.

Och veterinären var inte mer positiv när vi kom dit heller, men sa att vi skulle göra såhär och hoppas på det bästa (med en allvarlig ton och ansiktsuttryck)

[Featherz]
4/19/13, 5:09 PM
#6

Åh, vilka godingar! Lycka till 😃

Annons:
Mantissa
4/19/13, 7:51 PM
#7

Rune såg inte helt nöjd ut med sin kala nacke. Hoppas det löser sig med förkylningen!

[Emma--]
4/19/13, 8:38 PM
#8

#6 tack :) #7 Nä han är den som är mest plockad och dom var redan kala i nacken/på huvudet när Erika fick hem dom så där kommer nog inte fjädrarna tillbaka heller. Hoppas det :)

[CruellaDeVil]
4/21/13, 11:44 AM
#9

#7 Haha nacken gör nog inget alls då den varit kal i åratal på alla duvorna efter att de förmodligen suttit trångt och plockat varandra under en längre period hos någon av de tidigare ägarna. De har nog inte haft det så lätt och det var en himla otur att mina fåglar började dra fjädrar av dem på rygg och bakdel efter att ändå ha levt med duvorna under 2,5 år. Så bytet blev verkligen en succé. 

Underbart att de fick ett nytt hem. Peeka sitter här och sjunger för full hals och tycker att han är supersnygg. (vilket han också är)

[Emma--]
4/21/13, 12:39 PM
#10

Ska ta lite nya kort på dom snart :) har blivit en stor skillnad på kropparna…dock har jag ju inget att jämföra med eftersom jag inte tog bild på där dom blivit plockade haha.

I helgen har Torborg varit på G och sitter och tjoar och har sig. Och så har Allan kommit för att ha lite roligt med Torborg.. :P 
Och Rune får bara sitta och titta på stackarn. :P 
Torborg har ju även innan börjat ligga i matskålarna så nu har jag hängt in en skål i hopp om att hon ska välja den istället för att ligga i matskålarna och verkar lyckat än så länge. :)

Har nu under tiden när dom fått medicin även haft dom inne i badrummet medans duschen är igång så dom fått andas lite varm och fuktig luft. Och dom ser ut att njuta, och speciellt Allan verkar gilla att duscha eftersom han mer eller mindre går in under duschen när han får den möjligheten :P 

#9 Fina Peeka :) Klart han är supersnygg! :D

[CruellaDeVil]
4/21/13, 12:53 PM
#11

Alltså duvor. :) Världens mysigaste fåglar! SÅ synd att jag inte kunde ha kvar dem men så länge jag vet att de har det bra så känns det kalas.

Hihi, ja jag har ju duschat av dem i badkaret lite då och då själv. De är ju så lätthanterliga. Alltid bra för fjäderdräkten att få fukt! Sötnäbbarna där. Pussa dom från mig!

[Emma--]
4/21/13, 1:07 PM
#12

Dom är ju det :) Förstår att det känns tråkigt att dom inte kunde stanna hos dig. Men någon dag finns det säkert plats för duvor igen :) 

Verkligen! :) Jag hoppas att det ska hjälpa mot nysningarna också. Dom får sitta minst 30 minuter där inne och bara andas varm och fuktig luft  och så får dom duscha förstås. 

Det ska jag göra :)

Bävern
4/22/13, 11:29 PM
#13

Jätte fina har själv 9st skrattduvor =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Annons:
[Emma--]
4/23/13, 7:46 AM
#14

Va roligt :) 
Dom är verkligen fina. 

Jag har planer på att skaffa fler senare, men först ska mina nysande pojkar få sluta nysa. Sen blir det uppdraget att hitta duvor :P 
Hittat en här i norr som har och föder upp lite smått. Resten är det minst stockholm som gäller känns det som.

[Emma--]
5/28/13, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nu har det varit sommarvärme och duvorna har fått testa vara ute en stund. Verkade vara rätt spännande!

Allan.

[Emma--]
5/28/13, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Rune

[Emma--]
5/28/13, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Torborg

theoneissa
5/28/13, 8:29 PM
#18

Väldigt fina😍

[CruellaDeVil]
5/28/13, 8:49 PM
#19

men så härligt!

Upp till toppen
Annons: