Annons:
Etikettpresentationer
Läst 3405 ggr
farido13
4/8/13, 3:44 PM

Mina fåglar är sålda :) :) :) :) :)

Hej mina undulater blev just sålda. En tjej ringde mig och ville bara ha undulater och hon kommer att hämta dom imorgon Kl:15:00. Då kan jag köpa zebrafinkar fast jag ha en stor bur likt en voljär fast det är inte en voljär och min mammas kompis skänkte bort buren till oss och vi ska kasta bort buren så vi kommer att köpa zebrafinkar kanske nu på helgen. Det ska vara en hona och en hane och min ska heta mepp eftersom dom låter typ så eller jag ska kalla han det han låter som typ ex om han låter tipp tipp eller ta ta ta.

Annons:
[Hildegrim]
4/8/13, 6:36 PM
#1

Jag hoppas du bryr dig mer om dina fåglar än om dina fiskar.

farido13
4/8/13, 7:21 PM
#2

ja det gör ja fast jag bryr mig om båda två fast lite mer för fåglarna

kallepudas
4/9/13, 5:43 PM
#3

Förstår mig inte riktigt på dig…du säljer dina två fina undulater för att du hade tröttnat på dom,sen ska du skaffa dig finkar….när hade du tänkt tröttna på dom kan man ju undra😴

farido13
4/9/13, 5:52 PM
#4

hur menar du nu. Menar du att jag kan ska skaffa fler för att jag inte ska tröttna på dom. Alltså finkar och undulater är två olika fåglar och jag tycker just att zebrafinkar är mer  roligare.

kallepudas
4/9/13, 5:58 PM
#5

jag menar att tröttna man på den ena arten så tröttnar man nog lika lätt på en annan oavsett vilken art det är……

farido13
4/9/13, 6:04 PM
#6

alltså inte för att vara otrevligt men förut hade jag zebrafinkar och jag älskade dom hela tiden och jag lekte med dom och deras 3 kullar. Men jag tyckte verkligen om dom och jag ville ha dom då men mina föräldrar sa att vi var tvungna att sälja dom och jag grät och var arg på mina föräldrar fast då var jag 8-9år och jag har mycket 100% kunskap om dom och jag kommer aldrig att tröttna på dom men undulater blev jag det men zebrafinkar kommer jag inte att tröttna på.

Annons:
kallepudas
4/9/13, 6:12 PM
#7

så först hade du finkar….sedan sålde dina föräldrar dessa……sedan hade du undulater som du nu tröttnat på…….& nu ska det bli finkar igen…dina föräldrar kanske ska skärpa till sig lite då för det där velandet smittar ju av sig på barnen kan du hälsa dom!

farido13
4/9/13, 6:14 PM
#8

ok det ska jag men dom blir inte arga det vet jag

kallepudas
4/9/13, 6:21 PM
#9

tröttnar man så fort eller om föräldrarna tröttnar så kanske man inte borde ha fåglar? 

Man har ju ett ansvar mot djuren!

farido13
4/9/13, 6:24 PM
#10

ja men mina föräldrar säger att jag inte ska ha hela tiden fåglar men dom sa till mig att det här är sista gången du får ha fåglar då annars om jag säljer dom får jag ta en paus med fågel grejer ett långt tag eller så får jag inte köpa fler

farido13
4/13/13, 11:47 PM
#11

Falskt alarm alltså tjejen som ringde mig kunde inte hämta dom så jag sa jag kan ta dom till hon. Hon sa ok men kl:20:00 då sa jag ok men sen vid Kl:19:00 ringde jag hon och sa jag är nu precis på väg och hon sa att hon kunde inte det då blev jag arg för mina fåglar var jätte rädda för jag la dom i en kartong där dom hade plats att gå lite runt och jag blev arg så jag väntade då nästa dag och sen sa hon nästa dag och då blev jag så arg att jag stängde telefonen. Fast som tur fanns det en annan köpare och hon sa att på måndag skulle hon säga om hon ska köpa mina fåglar eller inte. Så man får bara hoppas

Fenix_Chicci
4/14/13, 1:25 AM
#12

Dålig stil av dig att bara sälja till första bästa. Jag tycker först och främst att det är oerhört dåligt av dig och din familj att skaffa fåglar som ni tröttnar på men att sen bara hiva iväg dem till första bästa som det verkar som är verkligen inte okej.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

kallepudas
4/14/13, 7:53 AM
#13

farido13: Om man nu ska sälja en fågel eller flera så lägger man dom inte i en kartong……köparen måste ju kunna se fåglarna & kontrollera dom vilket är väldigt jobbigt om dom ligger i en kartong.

Dom flesta som köper en fågel kommer med en transportbur eller liknande så förstår mig inte på din djurhållning….skärp dig!

Annons:
farido13
4/14/13, 9:23 AM
#14

för det först Fenix_Chicci jag ville inte hålla på med att lägga dom i kartongen så dom blir stressade och att det finns många som säljer fåglar för att dom har tappat intresset. För det andra Kallepudas när jag köpte mina nymfparakiter då dom skulle ta dom till mig så la dom dom i en kartong för att dom kunde inte ha dom i buren för buren var ungefär som en voljär och bromma zoo säger att man kan ha fåglar i kartong om man ska ta dom till nån. Tjejen som ringde mig hon ville inte kontrollera dom jag sa allt om dom och hur dom är så hon sa då att jag kan ta dom till hon. Hon sa också att jag kan ha dom i en kartong eftersom hon ville bara ha fåglarna.

kallepudas
4/14/13, 9:47 AM
#15

hon verkar ju heller inte kunna så mycket om djur…..ser man inte ens på djuren man "köper" så saknar man helt kunskap!

farido13
4/14/13, 10:10 AM
#16

jaha för hon sa att hon hade förut 30 undulater och hon har nu 4 st i ett stort voljär

[Hildegrim]
4/14/13, 6:09 PM
#17

Jag förstår inte varför dina föräldrar går med på att köpa finkar ifall du redan haft både undulater och nymfkakaduor innan. Har ni haft ännu fler fåglar än dessa?

farido13
4/14/13, 7:00 PM
#18

jag säger alla fåglar jag har haft. Alltså förut för några års sen då hade jag zebrafinkar och dom fick först fyra ungar sen då dom var stora nog så sålde jag allihopa och sen andra gången fick dom fem ungar sen sålde vi allihopa och sen sålde vi dom för att vi skulle flytta och vi hade finkarna i 2 år och då vi hade flyttat så fick jag två nymfparakiter som födelsedags present och hade dom i 1år och då hände det att dom rymde och jag sålde buren och efter 3år så köpte vi undulaterna som jag har nu och vi har nästan haft dom i 1år och jag tröttnat på dom.

Fenix_Chicci
4/14/13, 7:03 PM
#19

Varför sålde ni finkarna för att ni skulle flytta och sen skaffade två nymfkakaduor??

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

farido13
4/14/13, 7:06 PM
#20

alltså finkarnas bur var stor och vi kunde inte ha kvar dom pga deras bur var stor och varför vi skaffade nymfparakiter efter vi hade flyttat och sålt finkarna jo det var för att mina föräldrar tyckte synd om mig för jag håller alltid på med fåglar jag tyckte om och så letade dom i blocket och såg nymfparakiterna och då tyckte dom att dom passade mig så dom bestämde sig att köpa dom till mig och ge dom på min födelsedag

Annons:
MontEverest
4/15/13, 8:04 PM
#21

Har oxå hört att kartonger är bäst att transportera fåglar i, så små som möjligt pga att de inte ska börja flaxa runt och skada vingarna. Men även sådana platta låga transportburar som duvor brukar transporteras i är väl oxå för att de inte ska flaxa o skada sig ?? Dock känns det inte så roligt att transportera i kartong, så jag brukar låta mina åka i en liten bur men endast för att jag känner mina fåglar och vet att de inte är så lättskrämda! Dock skulle jag va osäker att ta de så om det e en ny fågel för mig eller en lättskrämd fågel. Hur brukar ni andra transportera??

farido13
4/15/13, 9:19 PM
#22

Nu på torsdag ska en tjej och kolla på fåglarna hos mig och kontrollera dom hur dom är om hon tycker att dom är bra så köper hon bara dom. Hon kommer vid 17:00. Hoppas att hon vill köpa dom

farido13
4/18/13, 9:10 PM
#23

Idag har tjejen köpt fåglarna så nu har jag ej fåglar. Men nu ska jag köpa zebrafinkar nu men måste hitta några med ett bra pris.

MimmiH
4/18/13, 10:44 PM
#24

Har du skaffat en större bur till dem? De får inte vara i en så liten bur som du har.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

farido13
4/19/13, 1:30 PM
#25

jag vet hon hade en voljär till dom. Så jag kastat bort buren och vi ska skaffa oss zebrafinkar

Minoth
4/22/13, 7:01 PM
#26

alltså en sak förstår jag inte. 
Zebra finkarnas bur var för stor, så ni skaffade en mindre och nymfkakaduor??? 
Nymfar ska ju enligt lag ha nästan de dubbla utrymmet som zebrafinkar! 

Vet du om vilka mått som gäller? Hur stor är buren som ni ska ha finkarna i?

Håller med alla de övriga. Du borde inte få äga fåglar överhuvudtaget och förstår inte hur ignoranta dina föräldrar är som tillåter det.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

farido13
4/22/13, 7:12 PM
#27

nej alltså mina nymfparakiter hade ett stor bur men den var inte format till en voljär och zebrafinkarnas bur var en voljär

Annons:
[lenniiis]
5/29/13, 8:17 AM
#28

Hur gammal är du? Bara undrar

lillakia
5/29/13, 11:25 AM
#29

Vet du om att det finns lagar om hur stora burar man ska ha till olika sorters fåglar? Att man kan bli anmäld för att man har för små burar? Har man inte plats till en laglig bur ska man inte ha fåglar heller, det är ju fåglarnas bästa man ska tänka på?!? Även om finkar är små så ska de ha en stor bur! Vad är det du kallar "voljär"?

lillakia
5/29/13, 11:29 AM
#30

70 lång, 60 hög och 45 bred är minsta mått för EN zebrafink. Ska du ha fler ska den vara en bra bit större!!!

farido13
5/29/13, 12:27 PM
#31

ok

kallepudas
5/29/13, 4:52 PM
#32

#30 Det är inte hela sanningen…..fågelns längd

0-15cm minsta yta vid grupphållning kvadratmeter 0,30 så i en bur som då håller minimummåtten kan man ha flera enligt L80 & inte bara EN.

Så Farido….har du en bur med lagliga mått enligt L80 så kan du minst ha 4 st finkar i den buren….(enligt lag)Men som alltid när det gäller fåglar så ju större desto bättre.

lillakia
5/29/13, 8:30 PM
#33

Jag trodde bara att det måttet som gäller kakariki inte var vid grupphållning…men annars bör ju buren vara ännu större klart…

farido13
5/29/13, 8:47 PM
#34

men jag har inte buren för att tjejen som köpte undulaterna köpte alltihop.

Annons:
kallepudas
5/29/13, 9:50 PM
#35

#33 Tar man dom minsta fåglarna som exempel

0-15cm så ska dom ha en bur på 70x45x60 minst….men lagligt är då att ha ett visst antal fåglar i en sådan bur….jag är osäker på hur man räknar ut hur många till exempel finkar man kan ha i den buren men man kan ha minst 4st & hålla sig inom lagen…….oavsett fågel så blir det likadant fast större ju större fågel/fåglar man har.

oavsett fågel så är det fågelns längd som avgör hur stor bur men måttet är då lagligt för flera individer alltså inte bara en ensam fågel…..

Upp till toppen
Annons: